And now for something completely different…

…The True Norwegian Black Candle!

Få utløp for dine black metal-fantasier! Nå kan du brenne din egen stavkirke uten å reise deg fra sofaen.

Norrmännen har tydligen också humor. Det här ljuset föreställande en norsk stavkyrka kan man sätta fyr på utan att riskera att förstöra kulturarvet. Dessa handstöpta ljus finns i en upplaga på 666 stycken och kan beställas från inredningsbutiken  Epla.no för 199 pix. Årets julklapp?
(Tipstack till My man)

På tal om saker man sätter eld på, jag undrar fortfarande hur det ska gå med vårt tomteljus. Vi har ju en dokumenterat svag punkt när det gäller att tända på ljus som till exempel ser djuriska ut (vi låtsas inte om dubbeltydligheten där eftersom vi ju ändå är vuxna människor) eller föreställer nåt slags figurer. Vi köpte nämligen ett fint pingvin-ljus en gång i tiden, vilket slutade i ett svårt trauma när det väl skulle användas som mysbelysning. Vi satt båda med en klump i halsen när den söta pingvinen liksom smälte ner och började förlora konturerna inför våra ögon.  Det var som att döda den. Vi satte eld på en pingvin som inte gjort oss något ont alls – förutom att vara stöpt i stearin då. Därför har värmeljusen som ser ut som isbjörnar förblivit otända ( fråga inte varför man köper värmeljus som ser ut som isbjörnar. Ibland räcker det som argument att man har pengar och nåt är ”sött”. Denna princip kan även appliceras på rosa drinkar med parasoll). Trots att jag vet detta så kom jag nyligen hemsläpande på ett juleljus som ser ut som en tomtenisse av trädgårdstomte-modell. Nu står han där och tittar anklagande på mig hela tiden. ”Du tänker väl inte sätta eld på min veke”, känns det som om han säger. Lille Nisse, när jag styrkt mig med julesnaps och glögg så kommer du att brinna, men innan dess undviker jag dina anklagande stearinögon och låtsas som om du bara är en dekoration (om än en smaklös och kitschig sådan).

Lämna en kommentar