Let me eat cake

alice

Jag tycker att det mesta går att göra lite roligt, även om det är väldigt tråkigt. Bara man har lite distans till det. I min familj är vi bra på det. Vi är distanserade. Som morfar sa på mormors begravning ”Det blir kaffi etta vi ha lagt källingi i jårdi”. Saker är som de är. Låt oss fika!

Om jag hade fått välja hade jag lagt ljusår av distans mellan mig själv och allting nu. Så det blev roligt igen. I alla fall ”roligt”. Jag hade velat vara på månen, som minst. Självklart on the dark side, där de har cookies. På baksidan där man slipper ha utsikt över det jordiska medan man fikar. Men det finns ingen beam me up Scotty-funktion. Det finns bara en oändlig rad måndagar som man ska bita ihop käkarna kring tills de krasar. Smällar som ska tas. Väggar som inte ska gås in i. Tår som inte ska trampas på med all den här ”ärligheten”.
Du är tuff. Nej, jag är osmart. Otaktisk. Oförmögen att förstå spel och lekar, vars regler jag tycker är ologiska.

Det finns en gräns för vad whiskers on kittens and warm woolen mittens hjälper emot. Morfin. Vin. Semester. Cream colored ponies and crisp apple strudels. Fika. Kramar. Drömmar. Varm latte i en kall kropp. Det blir alltid måndag igen. Det är alltid nåt krig som ska vinnas. Nåt som gör ont inuti eller utanpå som det inte finns plats för. För det är inte din dag idag. I morgon ser inte så bra ut den heller. Det är alltid nån annans dag. Nån som behöver dina fem minuter bättre, eller behöver mina fem minuter bättre. Nån annan som behöver. Mer. Än. Jag. Behöver. Nåt.

Ibland vill jag ha distans till mig själv. Jag tar mitt månadskort och kliver på en buss, kliver av den och stiger på nästa, tills jag inte riktigt vet var jag är. Så då är jag ensam, och är ändå där med mig och lite vilse. Då letar jag upp ett fik. För saker är som de är. Låt oss fika. Låt henne få en kaka. Då blir hon glad igen. Men det blev hon inte. Den här gången.

#7

Kommentera

