Trollkarlar på Internet

wrong

Jag har alltid haft åsikten att om nån är en idiot, oavsett i vilken kanal det är, så ska man tala om det. Man ska säga emot, man ska visa att det inte är ok, man ska konfrontera människor kring skitsnack, fördomar och dålig attityd. Det är min privata åsikt.
Sen ett tag har jag en yrkesroll där det på mitt bord hamnar att svara på kommentarer från människor som jag i en privat kontext hade hanterat enligt ovan. I min yrkesroll kan jag förstås inte göra det. Det som jag tycker är jobbigt med det är även att jag får ”de besvärliga” på mitt bord, dvs de som first line redan har försökt hantera. Det är alltså mestadels människor som inte varken är eller kommer att bli nöjda oavsett vad man svarar dem. Deras klagomål eller påståenden handlar ofta om saker som egentligen är kritik av samhället, myter som inte stämmer eller någon som inte har en fråga utan en åsikt som de vill ventilera fast kanalen inte är ett diskussionsforum utan en kundkanal.

Nånting jag har noterat är att det är oerhört destruktivt att hålla på med detta dag ut och dag in, särskilt om man redan innan är misantropiskt lagd.
Nu för tiden har snedseglare, rättshaverister, troll, rasister och bara otroligt osakliga och inte så verbalt begåvade människor fri lejd att i alla forum trolla, spamma och bara grisa ner med sina spyor. Det är helt accepterat att den/de som sitter och tar emot detta bara ska hålla sig sakliga, neutrala och inte på nåt sätt markera att det är en oacceptabel ton och attityd. Det gör mig ledsen att människor som uppenbarligen är besvikna på livet och bara allmänt förbannade tycker att det är ok att kanalisera sina känslor i en sån kontext och mot människor som har det som sin arbetsmiljö.
Man blir påverkad av det. Det är inte precis som de vettiga, nyanserade eller de som har en vanlig fråga som de på riktigt vill ha svar på som hamnar hos mig. Det är alltid de där som man måste svara för att de påstår nåt som behöver besvaras – inte för att de är intresserade av det – men för att det behöver bemötas inför andra som också ser vad de skriver och vad vi svarar.

Den senaste tiden har det varit ännu fler troll, människor med mentala problem och VERSALSKRIVARE än vanligt. Några av dem riktigt läskiga. Väldigt aggressiva och med en tydlig agenda. De skapar flera fejkkonton och spammar ner med sina utspel.
Det är som att hela tiden öppna en brevlåda full med bajs.
Det är mentalt tärande. Särskilt för att jag inte får använda mina bästa skills – att med dräpande och verbala krafter slå tillbaka. Att vara ironisk, sarkastisk eller ge igen med samma mynt eller ibland bara svara ”Det där är en sjukt otrevlig attityd Maj-Britt. Brukar du kräkas så här även när du pratat med en människa öga mot öga också?” eller ”Det där är ett så befängt påstående att jag inte ens ids svara”. Eller ”Just fucking google it!” när de kommenterar saker de inte har nån som helst clue om, inte läser det man svarat tidigare och helt enkelt bara vill ranta på om sin idé, spy lite galla och vädra sina unkna värderingar.
Så jag känner mig bakbunden hela tiden. Som en boxare som måste lämna en blomma till nån som just nitade en med full kraft, eller nån som måste städa upp nån främmande persons spyor.

Min åsikt är att man borde ha nolltolerans. Folk som bara jävlas, beter sig illa eller inte tar in information de får – de förverkar sin möjlighet att få delta i ett samtal.
Beeeeeep – three strikes and you’re out.
Fast tre är lite väl många chanser i min bok.
Personligen ger jag bara en.
Och just nu har jag ärligt talat en tolerans på minus för att ta andras bullshit. Det gör jag bara om jag har betalt för det, och ärligt talat inte ens det just nu.

#12

 

Kommentera

