(o)verklighetens folk – I hate you

Jag är så innerligt trött på alla zombies runt omkring mig. Människor som är så uppe i sitt eget arsle att de inte orkar reagera på nånting för att de själva tror de ”sitter säkert”.
Nej då, självklart menar jag inte dig…

– Nä, men jag har fullt upp med min diet, mitt inredningsprojekt och min karriär. Hur skulle jag hinna tänka på nåt abstrakt som samhället. Vad menar du med att det angår mig? Vad skulle JAG göra menar du?

Sjukförsäkringssystemet är väl bra. Ja, om man inte blir sjuk förstås, men hur stor risk är det liksom? Jag äter multivitaminer och ser mig för när jag går över gatan. Och dessutom är jag inte så sjåpig. Det är ju inte som att man blir sjuk, bara så där…haha…

– Arbetslösa kan man väl behandla som tiggarhjon. Om man inte har skaffat ett riktigt jobb när det finns så många lediga som det bara är att gå ut och ”ta” då tycker jag att man ska falla på knä av lycka om man får nåt att göra, även om det är att slicka rent toalettgolv med tungan eller att snöröja tak utan säkerhetslina. Säkerhetsföreskrifter är en lyx man inte kan kosta på de som inte har riktiga arbeten. Full lön,  semester, klämdagar, företagshälsovård, personalfest och julklapp är självklart bara för de som har riktiga jobb. Det är väl helt självklart. Hur tänker du där, att det skulle vara nåt konstigt med det? Vi måste ju ha nåt slags skiljelinje mellan de som har riktiga jobb och de som gör samma jobb men under skitvillkor, annars kunde de ju tro att allt var på riktigt. Att det är arbetsinsatsen i sig som är det som räknas. Förresten, varför ska de ha fikarast och lunchrast egentligen? De borde i alla fall sitta vid ett särskilt bord, eller äta när vi andra ätit klart. Du vet, som det var förr.

– Ja, men seriöst…han sköt ju bara på invandrare…i Malmö. Jag bor ju i Stockholm! Och dessutom så har de ju tagit honom nu. Om det kommer en sniper till Söder och skjuter på hipsters, då ska jag hänga ut ett rött skynke från mitt fönster så alla vet att jag är emot det. Kanske kommer jag också att gå med i en Facebookgrupp som är EMOT snipers. Som skjuter på hipsters. På Södermalm.
Men alltså, jag ÄR emot att rasister skjuter på invandrare. Tro inget annat. Det är bara det att man får ju engagera sig lokalt, i sina lokala problem och i vårt kvarter har vi inga rasistiska snipers, och inga invandrare. Men vi har ju till exempel en granne i vårt område som sätter upp alldeles för mycket julbelysning på sitt hus, det har jag engagerat mig massor i…Sen har jag några vänner som bor i en sån där förort, alltså typ två stationer från Hornstull, och där jobbar de väldigt aktivt med viktiga lokala frågor som berör många människor. Det var ett nedslitet gammalt badhus som skulle byggas om till dagis, och då må du tro slöt alla i närområdet upp och gjorde en protest-musikvideo som de la upp på Internet. Så säg inte att medelklassmänniskor inte engagerar sig!

– Jag handlar mina julklappar runt Stureplan och på NK på Hamngatan så jag var inte ens i närheten av Drottninggatan när den där tjommen sprängde sig. Ja, och ingen jag känner heller förstås…Vad skulle man göra i såna kvarter? Östermalmshallen ligger ju inte där. Dessutom dog ingen annan än han. Vilket ju tyder på extremt undermålig kvalitet på utförandet. Ett hafsverk som ingen svensk högskoleingenjör skulle ha gjort sig skyldig till. Dessutom, eftersom det bara var han som dog så är det mer eller mindre att rubricera som självmord, och sånt tycker jag inte man ska tala om alls, det är en privatsak. Det är som att gå ut på stan med en handväska som inte matchar ens kappa. Det är fler som får hjärtinfarkt av att skotta  garageuppfarten till sin  villa än som dör av islamistiska självmordsbombare, då måste det ändå vara ett icke-problem, eller hur? Hur är det nu igen, kan man använda RUT-avdraget för att nån liten polack skottar uppfarten så man kommer in med sin SUV? Hur som helst är det ju julbordet som är den riktiga dödsfällan, inte julhandeln. Det vet alla. Kolhydrater OCH fett, på en gång.

– Men det är väl helt rätt att folk som valt att bli sjuka ska betala mer i skatt. Man får ju för fan se till att man inte får cancer. Det är en sån underklassjukdom. Skörbjugg, cancer, reumatism – det drabbar bara fattiga. De tar ju inte hand om sig de där trappstäderskorna och asbestsanerarna, och då får man stå sitt kast. Tänk lite på oss andra friska säger jag! Det är inte det att jag inte har råd att betala skatt för att finansiera allmän sjukvård, men det är ju MINA pengar. Inte fan vill jag att det ska gå till dialysapparater, levertransplantationer, cellgifter, rullstolar, insulin och hjärtmediciner. Vill man ha råd att vara sjuk får man jobba ihop till det själv!

– Vet du, när jag känner mig så där arg som du är nu lilla gumman då brukar jag ta ett djupt andetag och lägga mig en stund på min spikmatta (jag veeeet, det var förra årets julklapp men min iPad är så hård…). Eller så tar jag ett pass med min personliga yoga-instruktör, eller unnar mig en ekologisk middag på en riktigt fin restaurang. Eller så pratar jag lite om inredning eller semesterresor med nån väninna, och vet du…sen känns allt mycket bättre. Man ska må gott och njuta av livet, som jag brukar säga. Ja, förstås inte på nåt sätt som skapar underhudsfett, men det är ju underförstått. En positiv attityd är också väldigt viktigt för att hålla sig fräsch. Jag tänker på det när jag ser de här som säljer Situation Stockholm, att de liksom borde kosta på sig ett leende – så skulle de sälja bättre. Det är ju faktiskt gratis, och till och med en hemlös har ju råd att dra på munnen. Ingen vill väl köpa nåt av nån som ser ut som sju svåra år? Ja, jag brukar förstås köpa tidningar av dem ändå, men det är bara för att jag är en sån god människa…men vet du, jag brukar be dem behålla den. Herre Gud, jag vill ju inte läsa om såna deprimerande saker som står i den tidningen, plus att man ju inte vet var den tidningen har varit….

Nu tycker jag att du ser så där arg ut igen. Det är inte bra alls. Tänk på hjärtat…Har du verkligen råd att bli så där arg?

Nej, det har jag inte. Men du kanske har? Var det då!
Människor som inte är arga är fan dumma i huvudet.

Kommentera

