Psykopatisk musiksmak


Som vanligt så har nån annan sagt saker man tänker mycket snärtigare och mer underhållande än man själv gör det. Och till många fler läsare. Inte helt sällan är den personen Fredrik Strage. (Ja, jag vet. Jag behöver en sån där ”just snap out of it”-örfil snart. Men det är väl sympatiskt att jag inte bara dissar alla hela tiden? Då verkar jag på nåt sätt ändå mänsklig och empatisk, och det är en viktig sak för oss undercover-aliens).

På tal om att hata (och teorier om vad som är orsaken till att en del människor hatar så mycket att de till och med plockar fram sitt snipergevär) så är det ganska vanligt att media snöar in på vad psykopater har för musiksmak. Ibland också på vad de gillar för filmer, spelar för spel eller åt till middag före eller efter de gjorde nåt psykotiskt våldsdåd. Jag har ännu inte sett så värst mycket kopplingar kring till exempel kolhydratmängd och våldsdåd, men det kommer säkert snart. ”Få mördare äter enligt GI”, ”LCHF förändrade mitt liv – nu är våldtäktsuget  helt borta”. Anders Eklund vill jag minnas klämde i sig en pizza (med skinka, räkor, tonfisk och champinjoner) efter att han haft ihjäl nån, medan Hagamannen åkte hem och stekte hamburgare efter ett av sina dåd. Jag känner personligen att just de detaljerna kanske inte riktigt hjälper mig att bättre förstå psykopaters sinnen och motiv, men det är olika vad man anser avslöjar en sjuk och förvriden begreppsvärld och en empatistörning.

Jag tycker att man i rapportering om störda människor påfallande ofta drar höga växlar på just deras musiksmak, men bara om skivsamlingen är ”suspekt” enligt mainstreampubliken. Fredrik Strages senaste På stan-krönika handlar om att en viss typ av musik alltid lyfts fram som extra misstänkt i dessa sammanhang, medan andra musikgenrer aldrig befläckas oavsett vilka tokskallar som diggar den.

***

Jag vill passa på att damma av några gamla texter i ämnet för att uppmärksamma att jag minsann också noterat den här lätt styvmoderliga behandlingen av vissa sorters musik. Kanske för att det hänt mer än en gång att det handlar om artister och grupper jag lyssnar på. Jag hade till exempel lite funderingar på detta efter skolmassakern i Kauhajoki, Finland, eftersom jag via nyhetsrapporteringen insåg att jag bara är en playlist från psykopatiska utlevelser med vapen. Lite scary. Tur att det enda vapen jag har tillgång till är ett lasersvärd i plast och ett gäng köksknivar från Fiskars. Men de sistnämnda är så slöa att min tunga nog är ett betydligt vassare vapen.

”Me and Manson like the same ice cream” (23 september 2008)

För övrigt så är min sambo överlycklig över att den där galne finske skolskjutaren INTE uppges ha blivit inspirerad till sitt dåd av våldsam hårdrocksmusik. Det är ju annars en vanlig orsak till varför en annars helt harmlös person plötsligt blir helt galen. Konstigt nog uppges sällan lyssnande på dansbandsmusik eller hjärndöda MTV-hits vara orsaken till att man blir en galen mördare även om jag personligen helt klart skulle bli galen av att lyssna på ”Christer Sjögren tolkar smurfarna” på repeat.

Det verkar inte som om medierna ännu har hunnit dissekera skolskjutarens musiksmak, filmsamling och bokhylla för inga rapporter om vilken artist, filmskapare eller författare som är medskyldig till dådet har ännu levererats.
Men jag anar att det snart dyker upp, i alla fall så fort nån med lite obskyr musiksmak eller tillgång till Google börjat analysera hans alias på nätet  – ”Wumpscut 86”. Wumpscut är en nämligen en tysk industrisynth-akt av hårdare slag.

Hur som helst. Jag vill bara att ni alla ska vara helt medvetna om att den galne finske skolskjutaren och jag har samma musiksmak. Så jag föreslår att om jag fixar vapenlicens och lägger ut små filmer på Youtube där jag skjuter sönder saker och ler sinnessjukt in i kameran och säger ”You will be next” så bör ni kanske skaffa en outfit i kevlar att ha på jobbet. Just in case.
Nej, jag tror det får bli lite Erasure, Pet Shop Boys och samplat fågelkvitter nu ett tag så jag inte får för mig några tokigheter för att jag lyssnat för mycket på när Rudy Ratzinger väser fram käcka små textrader som ”Tot, tot, tot. Ich mache Dich tot. Tot, tot, tot. Von Blut alles tot. Ich mache Dich tot”.

Men jag vet inte riktigt varför det bara är låtar om död och våld som anses inspirera människor till märkliga handlingar, och inte till exempel Tomas Ledins textrader ”Spring Spring Spring Spring. Släpp hästarna fria” eller Gyllene Tiders ”Jag går och fiskar, och tar en tyst minut åker ut, ut och fiskar. En chans att andas in, andas ut.”

”Stray bullet” (30 september 2008)

Ännu ett av mina favoritband, KMFDM, utmålas i tidningarna som orsak till skolskjutningar. Tydligen gillade både den finska killen och Columbine-snubbarna dem. Men då så. Jag är rätt säker på att det finns andra saker man kan hitta som är gemensamt mellan dessa gossar också. De kanske gillar glass, sovmorgnar och kissekatter?
Och kanske vapen!

Men seriöst, hon den tyska barnamörderskan hade ju citerat Kent. Betyder det att deras musik inspirerar till barnamord och är uppviglande? Det är ju töntigt att påstå att musik eller artister orsakar våldsbrott bara genom att nån tok gillar deras musik eller har gjort egna helt koko tolkningar av deras texter.
Läs nedanstående text från KMFDM-låten ”Stray bullet” och tala om för mig vem du blir sugen på att skjuta…

Stray bullet
From the barrel of love
Stray bullet
From the heavens above
Stray bullet
Ready or not
I’m the illegitimate son of god

***

(Och för de som inte visste det så är ”Me and Manson like the same ice cream” en rad i en Tori Amos-låt som heter ”Tear in your hand”. Och det är förstås Charles Manson som åsyftas, inte Marilyn Manson. Varken Tori eller låten brukar nämnas som influenser till psykopatiska våldsdåd. Ändå handlar den om sånt som förmodligen driver fler till mord och våld än ”stygg musik” – ett krossat hjärta.
För övrigt så är tydligen Ben & Jerry’s ”Cherry Garcia” Toris älsklingsglass.)

Kommentera

