A perfect life

exmachina

Jag bara väntar och väntar, men aldrig är det nån som hör av sig och vill att jag ska berätta om min helg i nån tidning. Vad är det för fel på mitt liv? Va? Va? Va? Duger det inte åt er? Tryffelpizza och rawfoodglass till fredagsmyset är väl ingen sport. Det är att ångest redan på fredagen för att helgen snart är över, vara sjuk och hängig och inte orka nåt som är en sport. Nån typ av kast med liten boll-sport där man man missar varje gång.

Jag har sovit i genomsnitt fyra timmar per natt den här veckan så nu när det är söndag kan väl ingen jävel begära att jag ska minnas vad jag gjorde i fredags? Men de flesta helger ser ungefär likadana ut, så det är inte så svårt att komma ihåg.

Fredag:
Jag gissar att My Man och jag tog en ”after work” i fredags. Det betyder att vi ses i vårt rätt deppiga centrum på typ Espresso House för den obligatoriska fredagsfikan. Då dricker vi latte ur takeawaymuggar och spyr terapeutiskt galla över våra respektive jobb innan vi går till Hemköp och handlar middag. I bästa fall kommer vi ihåg vad vi skrivit upp på vår präktiga lilla veckomatsedel, i annat fall kanske vi köper med oss hämtmat eller chansar lite. Inget är ju så upplivande som att komma hem fredagstrött, börja med middagen och inse att nån ingrediens saknas…
I fredags hade jag dock som den perfekta lilla hemmafru jag är förberett middagen redan innan. Som en liten kärleksgåva till min man, i samma härad som att ha städat toaletterna. Så när vi kom hem var det bara att slänga ner allt i gryta och stekpanna. Det blev en superfestlig kyckling teriyaki med varm palsternacksallad. Ännu godare blev det av två glas rött. Vi kramade verkligen ur det sista ur bag-in-boxen. Sen ville jag bara sova, men det gjorde jag förmodligen inte eftersom det är mot alla regler att gå i säng tidigt.
Lite oklart vad vi gjorde resten av kvällen. Jag tror att jag läste alla veckans DN (orkar aldrig läsa den på vardagarna så på nåt sätt måste man ju få valuta för de spenderade prenumerationspengarna), medan jag slösurfade och såg på TV.

Lördag:
Ingen får käka frukost förrän den andra vaknar. Det är sen gammalt. Oklart varför, då vi nästan aldrig pratar med varann vid frukost. Vi delar bara upp DN:s bilagor och läser och byter sen. Ibland kommenterar vi nåt i en artikel, men annars är frukosten helt klart den tystaste måltiden i hushållet. Troligen för att man inte dricker rödvin till.
Jag åt så klart chiapudding, på grund av att det är ungefär det enda jag vill äta på morgonen. Det smakar inget, man blir rätt mätt och det är på det hela taget lättätet. Allt jag uppskattar innan jag riktigt har upparbetat min vanliga aptit.
Jag åt den med björnbär,  kokosflingor och mandelsmör. Jag byter frukt/bär men annars samma upplägg varje dag. För sån är jag. En tråkig jävel.

Sen gör vi också alltid ungefär samma sak varje lördag. Åker nånstans och promenerar eller strosar i affärer, går på nåt museum, fikar, planerar middagen, utför eventuellt lite ärenden och handlar mat till kvällen. I lördags var jag extremt hängig och trött så vi åkte bara till Fridhemsplan efter att vi fixat lite hemma. Sorterat tvätt, städat, diskat och fixat.
Fikade på ett Thelins som ingen av oss sett förut, pga att jag inte var i form för att traska runt och leta efter nåt annat. Mycket fancy. Not! Lite som en skolmatsal. Blev en kortfika eftersom det var vi och tusen barnfamiljer där. Inte det mest vilsamma när man är på sitt mest irritabla humör. Sen Systembolaget (herre gud, man kan inte vara utan bag-in-box!) och matshopping på Daglivs. Mycket bra affär vad gäller utbud av matvaror, men ändå alltid lite som ett helvete eftersom det alltid är skitmycket folk och allmänt rörigt och i två plan som man måste navigera runt på för att hitta saker som inte är helt logiskt placerat. Var genomsvettig och väldigt irriterad när vi kom ut. Vill då helst döda nån, men brukar nöja mig med att sucka och himla med ögonen.
Kom sen på att jag glömt en grej så fick ändå gå in i vårt deppiga Centrum när vi kom hem. *suckar och himlar med ögonen*

När vi kom hem började My Man med maten eftersom det var carnitas, som ska ligga i marinad en timme först och sen koka några timmar till så köttet faller isär. Väldigt hipster. Han är superhappy så fort han får kasta ner en massa chili i nåt, så han fixade och grejade med detta medan jag satt med min återkommande följeslagare vetekudden i min fåtölj och var ynklig och slut. Kollade en inspelad dokumentär som handlade om Muhammad Ali och andra amerikanska boxare. Det handlade rätt mycket om det amerikanska samhället speglat ur afroamerikans vinkel. Plus att jag lärde mig en massa om boxning. Älskar dokumentärer så spelar i perioder in hur många som helst. Perfekt att se när man inte orkar så mycket annat.

Vi käkade middag ungefär vid åtta, som det ofta blir på helgerna. Det var supergott. Tortillabröd med carnitas, en god mole, massor av koriander, lite grönsaker och guacamole. Med iskall öl till förstås. Tacomys på hipstervis. Blir alltid lite upplivad av en god middag, så väldans tur att min man älskar att laga mat.

Sen såg vi filmen ”Mannen från U.N.C.L.E”, drack rödvin och åt lite snacks. Jag höll på att tuppa av pga trötthet, men ger det jag minns av filmen en 3:a i betyg. Ganska småputtrig action som man inte behövde hänga med allt för koncentrerat i. Alicia Vikander spelade den kvinnliga huvudrollen, vilket var extra kul eftersom hon är så i ropet nu och vi såg ”Ex Machina” förra helgen. Den gillade jag verkligen. En riktigt bra scifi, där hon gjorde en grym insats.

Söndag:
Vaknar klockan 12. Fattar inget! Är helt borta. Har ont i huvudet och är bortdomnad i stora delar av kroppen. Som att vara sjukt bakis, fast utan att ha festat. Testade ny dos på smärtstillande som jag alltid tar innan jag går och lägger mig. Låg vaken till 02 innan jag föll till föga och tog vanliga dosen istället och fick sova. Men uppenbarligen var det inte riktigt optimalt. Eller för optimalt. Härligt med ofrivillig sovmorgon…Halva dagen gick utan att man fick nåt gjort. Great! Skapar inte alls stress och ångest. Nehejdå.
Kollade med My Man om han ätit nåt, men han väntade tydligen på att jag skulle vakna.
Var gudaglad att jag kommit ihåg att fixa chiapudding kvällen innan så att det var snabbfixat med frukostlunchwhatever. Hungrig som en zombie med hjärnvittring.

Regn, blåst och skitväder idag, men jag vill ändå komma ut lite även när kroppen protesterar. Annars mår jag bara ännu sämre och känner mig deppig. Vi tar bussen till Sumpan för att handla, men jag är så pass hängig att jag behöver sitta ned en stund. Vi går på Espresso House och fikar.  Jag har glömt min mobil hemma (som så ofta pga väldigt tankspridd och glömsk nu för tiden) så är sur över det typ en halvtimme.
Det är vårt bästa häng. Fika, surfa och visa varann grejer på mobilerna.
Känns helt handikappande att inte ha sin mobil med sig. Särskilt när det är där man skrivit upp sin shoppinglista…
Bestämmer oss för att handla på ICA Maxi istället på grund av att My Man ändå måste köpa en massa glasburkar för sitt chiliprojekt och bättre att handla i denna gigantiska mataffär framför ett vanligt snabbköp. Han ska koka ihop olika sorters chili till en sås som han lägger in hela torkade chilis i. Chili med chili alltså. Detta ska han sen hälla på små burkar och ge till sina andra chiliälskande machovänner. När vi kommer hem är vi båda möra och softar en stund innan han börjar med chilikokandet och jag förbereder middag.

Dricker te och börjar se sista säsongen av ”Big Love” på HBO. Jättebra mormonkärleksdrama som jag började se typ tre år efter den slutat sändas. Hade starkt för mig att jag inte sett klart den, men typ tre avsnitt in känner jag igen allting. Jag minns dock inget vad som händer framåt eller hur det slutar – alltså är det lika bra att se om det. Blir ju ändå som nytt för mig. Besparar mig också att börja se nåt nytt. Vore ju synd att hänga med och se nån serie alla andra pratar om. Mer som en déja vu. Lite som mina helger alltså.

Vi har sen tvättid. Tror vi. Bär ner tre stora påsar tvätt i tvättstugan, för att upptäcka att vår tid tydligen var igår. Jag är för trött för att bråka om detta. Suckar och himlar med ögonen. Bär upp allt igen.
Fixar mat istället. Köttbullar med bladpersilja och vitlök tillsammans med en tomat- & mozzarellasallad med pesto.
Plockar undan och diskar. Ser lite mer på ”Big Love”, sen ser vi ”Home” på Netflix och käkar lite ost som vi köpte på ostmässan för nån helg sen och inte kommit ihåg att testa (herre gud, bara en sån sak…hur fan kan man glömma att äta ost?). ”Home” är en animerad Dreamworksfilm om en alien som blir kompis med en människoflicka som letar efter sin mamma. Väldigt sedelärande om att man kan undvika alienkrig bara genom att vara en trofast vän och bry sig om sin familj. Antecknar detta i notes på min mobil, men det kan ju hända att jag glömmer det pga väldigt seg och trött i huvudet hela tiden, eller glömmer mobilen nån stans. Så kan inte ansvara för att detta påverkar framtiden eller mitt agerande. Det kan bli alienkrig alltså.

Sen sitter jag här och har ångest för att det redan är slut på min fab helg, och jag är nästan ännu tröttare nu än i fredags.

Så detta är vad jag brukar göra på helgerna – fika, äta, städa och/eller tvätta, ha ont och ha ångest över nästa arbetsvecka. Perfect!

#6

 

Kommentera

