Kroppssmör och annat fluff

Men nuuu tycker jag att det blivit lite tråkig stämning här.
Jag skriver bara om såna här helt deppiga saker, som ingen jävel orkar tänka på.
Så idag ska jag återgå till mitt projekt ”saker som jag brukade tycka var kul”. Då kommer jag osökt att tänka på ”att lägga enorma summor pengar på hudvårdsprodukter från Body Shop”.
Efter en längre tids håglöshet kring detta (då jag kanske bara haft ungefär 45-50 produkter från den kedjan i mitt badrumsskåp) så har jag den senaste tiden börjat återgå till mitt förut så maniska shoppande. Jag ska därför helt oombedd lista mina fem favoritprodukter/serier i hopp om att jag på något sätt ska kunna inspirerar någon annan stackars sate att spendera sina slantar på nåt världsligt och ytligt. Jag vill att andra människor också ska få rynkfri hud, få lukta gott och samtidigt veta att varken djur, människor eller rymdvarelser kommit till skada under framställandet av dessa produkter. En och annan växt kan dock ha fått sätta livet till kan man ana, men nånstans måste man dra i empatinödbromsen och kliva av.

Just nu är mina favoriter dessa:

Drops of youth-serien.
1Det hör man på namnet varför det här är bra grejer. Förmodligen är det här källan till evig ungdom, eller så är det pensionsförsäkringen för Body Shops grundare. Dessutom är det dyrt på det där sättet så det svider lite att köpa. Och det förstår väl vem som helst att ju dyrare det är desto bättre fungerar det. Dessutom är dessa produkter framställda genom växtstamcellsteknik. Och utvunnet ur edelweiss som växer på nån alptopp. Ni hör ju själva. Det är lite som att smörja in huden med jungfrublod, fast mer etiskt och kosher. Nyckelorden här är ”slät hud”, ”lyster”, ”skydd”, ”vårdande” och ”motverkar svullnad och synliga linjer”. Fanns det hudprodukter som kramar dig när du skall sova och bjuder dig på restaurang skulle jag förstås köpa dem, men fram tills dess duger denna bra.

Jag har bullat upp med samtliga befintliga produkter i serien. Mest magiskt (och dyrast) är Drops of Youth Concentrate. Ett serum i en liten, liten flaska. Man smetar ut det med en liten droppmojäng och huden känns med en gång lite stramare och fräschare. Och vem vill inte känna sig lite stram i ansiktet? Och fräsch. Helt ärligt tror jag att den här är bättre för huden än en skål med glass, och det vill inte säga lite. Jag tror att jag läste ordet ”superserum” i en tidning. SUPER.

Just nu är jag dock mer inne på Drops of youth Eye Concentrate. Alltså en ögonkräm, fast den är genomskinlig och appliceras genom en snillrik rollo-grunka som man pumpar ut innehållet ur i små kluttar. Sånt är viktigt för mig. Att det är hightech. Dessutom kan jag intyga att om man gråtit sig till sömns så borde man (helst innan man somnar) applicera denna runt ögonen eftersom den minskar svullnaden betydligt. Kan funka med två gurkskivor också. Men det här är liksom mer lyxigt.

Sen kastade jag mig förstås över den nyligen lanserade ansiktskrämen Wonderblur. Den har man över sin dagkräm och under sin make-up. Jag kanske har haft den under ibland, eller istället för eller inte alls. Men jag är ändå rätt säker på att den gör underverk. Eller i alla fall får huden att se jämnare ut. Jag är rätt säker på det. Relativt. Jag har inte riktigt jämfört, men det känns som att inget liksom rår på ens hy när man är wonderblurrad.

Sen har de också lanserat Bouncy Sleeping Mask. Den har jag bara fått i provförpackning (herre gud, en måste ju äta också) och testat en gång. Jag ställer mig dock väldigt frågande till att Body Shop använder ”minnsesskumskudde för ansiktet” i sin marknadsföring. Vad menar man med det? Är det nån släkting till skämskudde? Jag vet inte. Och jag rekommenderar att den som översätter reklamtexterna tänker ”vahettere på svenska?” lite oftare. Men man ska i alla fall ha den på över natten och tvätta bort den först på morgonen. Man kan typ ha sin nattkräm under och sen ”förstärker” masken effekten på den. Den är också så där lite geléaktig i konsistensen vilket jag alltid tycker är ett stort plus. Det får mig att tänka på mat. Eller sädesvätska.
Plötsligt inser jag varför Body Shop aldrig kontaktar mig för spons trots att jag ensam konsumerar hudvårdsprodukter för ett mindre lands BNP och prackar på alla jag känner saker från Body Shop och alltid talar lyriskt om mina body butter-burkar. Jag säljer kanske inte in detta på rätt sätt till andra? Jag tycker att det mest magiska med deras produkter är att de får mig att känna på samma sätt som när jag köper oätliga hampafrökex från Renée Voltaire. Det är nyttigt, det är raw, det är ekologiskt, det är dyrt och det kommer i fina förpackningar. Det får mig att känna mig som en person jag skulle vilja vara. Skillnaden är att jag även i fallet med Body Shop älskar produkterna. I alla fall ibland. Oftare än jag älskar acaipulver och gojibärsgröt.

Vitamin E-serien
2Alltid Vitamin E. Det är lätt min favvo av alla Body Shop-grejer. Den luktar så gott och är rosa. Och innehåller vitaminer.
Hur kan det gå fel? Jag har testat de flesta andra serier för ansiktsvård de har också, men känner inte att nån av de andra riktigt funkar för mig. Men jag tror att det är för att den här är för ”ung hud”. Jag är ju så ung i sinnet så jag behöver inte använda nåt annat jox, som typ är för old people. Ja, förutom Drops of youth då. Så det är mitt bästa tips – skaffa dig ung hud med en hudvårdsserie och sen använder du en annan serie som är anpassad efter den unga huden. Smart, eller hur?
Den andra jag testat – Nutriganics, Aloe, Seaweed, Comomile, Pomegranate, Vitamin C (men en ORANGE förpackning, det går bara inte. Det får mig att tänka på jobb och att gnugga sig med fruktköttet från en apelsin i ansiktet) och Tea Tree har alla testats och dissats. Jag har nu bestämt mig – think pink.

Givetvis använder jag Body Butter från den här serien som ”till vardags”-hudkräm. Jag har också alltid ansiktskrämer (nattkräm och dagkräm) ur den här serien (och ett reseset med miniflaskor av samma), och Facial Cleansing Wipes (fancy ord för våtservetter) för att ta bort min make-up. Sen brukar jag väl toppa med lite annat stuff efter säsong och humör. Face mist på sommaren, ögonkräm på våren, BB Cream på vintern och Moisture Serum när man inte vill slösa på sina drops of youth. Men min senaste favorit är Aqua Boost Sorbet. Den har mina favoritegenskaper när det gäller hudvård – den är rosa, den är genomskinlig och den luktar luktar gott. Burken är av glas och lite frostad, och så heter det sorbet. Ni fattar. Som att ha efterrätt i ansiktet, på ett fräscht sätt. Och allt man ska ha i ansiktet måste vara frääääscht. Plus att jag kan svära på (i alla fall lite) att huden blir len som en babystjärt (vad det nu ska vara bra för…man är ju inte direkt nåt slags pedofil). Det finns säkert uppåt tjugo olika produkter i den här serien och jag har nog testat nittio procent, men det där är de jag gillar bäst just nu.

Body Butter
3Om det är nåt jag är beroende av är det att ständigt köpa nya brukar med body butter. Kroppssmör alltså, men det låter ju helt galet perverst. Skulle det heta det hos Body Shop skulle jag aldrig köpa det. Men för att förklara det för en icke invigd så är det som en hudkräm för kroppen – i burk. De flesta rookies kör ju med lotion när de ska smörja in sig efter duschen. Jag har aldrig gillat den känslan, den lösa rinniga konsistensen, klibbigheten och att det liksom kommer ur en flaska som ett slags mjölkig sörja. Urk! Men det här är en burk med kräm, i olika nivåer av fasthet. Jag gillar konsistensen och att man kan gnugga in den i huden och så vips är man mjuk, len och luktar nånting gott. Ofta även nåt nytt, som man inte luktat förut. Jag har som minst fem-sex olika body butter hemma. Under min mest vidlyftiga period tror jag att jag kanske hade femton burkar. Jag älskar att ha olika att välja på, och blir helt till mig i trasorna när det kommer en ny doft. Och deppad när en favoritdoft försvinner. Dock är det där lite av ett vågspel eftersom det finns så många sorter som jag använder max en eller två gånger och sen inser att det inte var ”min doft” eller kräver en speciell sorts mood för att bära. Ett modd som aldrig mer inträffar. Dvs ”den är i alla fall ny”-känslan.

Min första love var Coconut. Den luktar verkligen som om man är en Hawaiian Tropic-kokosmuffin. Ett tag tyckte jag att det var en bra egenskap. Nu för tiden är jag inte så säker. Jag växte ifrån den. Sen blev jag kär i Vitamin E, och den är ännu min favvo. En doft för väldigt speciella dagar är Pink Grapefruit. Söta dagar. Såna har jag få av så den köper jag inte så ofta. Moringa, Olive och Shea är tre som jag återkommer till. Cocoa, Almond och Brazil Nut är också mer ”vuxna” dofter som jag varvar med ibland. Dessutom är de lite mer unisex så de kan man dela med en manlig vän (eller sin egen karl helst). En av de senaste tidens tillskott är Wild Argan Oil, som jag faktiskt tycker är helt ok. Men min älskade Chocomania (precis vad det låter som – chokladdoft) verkar ha utgått. But why? Jag tror inget jag haft på mig har fått okända att sniffa så mycket på mig som den doften. Jag blir lite knäckt när jag tänker på detta. Däremot har jag fattat tycke för den nya doften Smoky Poppy. Verkligen min stil. Ett slags korsning mellan vallmo och mysk. Väldigt vuxen, och motsatsen till alla fruktiga jordgubbmangopapayasatsumapersikahallonpassionsfrukt-butters som jag tycker passar nån som är max fjortonåetthalvt. Några som jag såg fram emot och som sen verkligen floppat för mig när de kom var Wild Cherry (en doft av inte riktigt färdigjäst hemkört körsbärsvin), Honeymania (Nalle Puh ringde och ville ha sin odiskade honingsburk tillbaks), Sweet Lemon (som att snorta toarengöring citron), Vineyard Peach (ni vet när en persika ramlat ner bakom soffan och förmultnat lite, så doftar den), Love ETC (det var tur att den var framtagen för nån kampanj mot typ trafficking för den luktade fan inte gott. Unken och söt på samma gång, som en billig parfym) och Blueberry (alltså jag fick klåda av den och den luktade som en sockerfri sylt) . Ihhh. Läskiga dofter som jag inte minns med nån värme.  Men jag har nog nästan testat alla de nånsin haft i sortimentet. Det finns ju också en massa som bara varit tillfälliga och knappt hållit en säsong. Som de där som alltid kommer till jul där det brukar tas fram en ny (lätt krystad) variant på tre ”juliga kryddor” (alltid vanilj, ofta tranbär och sen nåt som äpple, ingefära eller kanel). De är i nio fall av tio roligare att höra namnen på dem och se designen på burkarna än att ha luktat på dem, eller till och med luktat av dem. Jag minns Ginger Sparkle, Vanilla Bliss, Cranberry Joy, Glazed Apple, Jolly Orange, Candied Ginger. Jag har lite svårt att lära mig att det är roligare som koncept än som kräm att äga själv. Jag tror att den enda jag riktigt fastnade för av dem var en av de allra första de gjorde. Vanilla Spice? Eller om den hette Spiced Vanilla (kanske var de två olika). De känns normalt väldigt daterade redan i januari, så det är verkligen dofter som inte står sig under året utan nästan bara känns ok i december. Mellan glögg och nyårschampagne typ.
Sen körde de ett tag nåt slags Duo-serie där man skulle få butter och mer lotionaktig kräm i samma burk, för att man skulle kunna smörja in sig både på extra torra ställen och normal hud med guck ur samma burk. Kanske bra tänkt, men jag fastnade aldrig för dem. Tror det fanns tre – Floral Acai, Macadamia och Sweet Pea.

Men Japanse Cherry Blossom och Moroccan Rose älskade jag. Tror inte de finns kvar som body butters längre. Hemp finns också som Body butter, men där går min gräns. På samma sätt som jag tycker att de som är för fruktiga är för barnsliga dofter är den här lite för vuxen. Den känns oglammigt, som nåt man smörjer in sig med efter att man legat i en isvak eller brottats med en björn. Som ett slags blandning av tigerbalsam och fiskleverolja (fast den luktar ändå gott alltså) eller som medicin och liniment. Nyttig liksom. För nyttigt.

Jag tror att Aloe är den enda jag inte testat än. Och Pomegranate som body butter (finns ju även som ansiktsvårdsserie) har jag aldrig lyckats pricka in. Oklart om den funnits i Sverige ens, men jag har sett den när jag googlat. Då är den ingen enhörning i alla fall.
Next up på min önskelista är Fuji Green Tea som kommer 24 mars. Jag blev ju svårt deppad när min japanska favoritlotion  Spa Wisdom Japan Yuzu & Rice Body Milk bara försvann spårlöst för två år sen. Men den här serien verkar vara precis i min smak, citrus och grönt te. Är redan pepp inför detta. PEPP!

Musk
4I princip varje säsong kommer en ny mysk-doft som bara finns under en begränsad period. Det är det absolut bästa sättet att få mig att köpa det – limited edition. Särskilt eftersom det ger mig ångest att om jag kommer att bli kär i den så kommer den inte att finnas kvar sen (se ovan). Den kommer att vara lika flyktig som en parfym på min hud (kaaching!). Av nån oklar anledning gillar jag den sadomasochistiska känslan. Att veta att jag kommer att bli olycklig strax. Jag har gillat nästan alla varianter. Om jag ens hunnit köpa dem. Jag minns inte ens alla eller har koll på vilka som finns kvar nu. White Musk Libertine, White Musk Smoky Rose, Red Musk, White Musk Intrigue, White Musk Sun Glow, White Musk Midnight Iris, White Musk Breeze, White Musk Blush osv. Alltså, jag skulle aldrig köpa den som heter bara White Musk. Det är ju typ som att köpa mjölk som smakar…mjölk. Undrar vad som blir nästa doft?
White Musk Black Musk? Green Musk? Musk ado about nothing?
Spelar ingen roll, bara den heter nåt som får en att tänka på Jack the Ripper och bordeller.
Igen – Body Shop hör av er. Jag kan sälja in era produkter på ett unikt sätt. Till en målgrupp ni inte ens visste att ni ville ha.

Handkräm
5Om man ska köpa en enda sak från Body Shop i sitt liv så skulle jag säga Hemp Hand Protection. En handkräm som faktiskt på riktigt är magisk. Jag skiter i vad ni hört om finska vaselin-krämer och matoljeinpackningar i bomullsvantar. Köp och testa den här krämen om du har torra eller spruckna händer. Just do it. Jag har mjuka och lena händer, men det är troligen för att jag varje kväll sitter och lustfyllt gnider in mina händer med nån handkräm från Body Shop.
Jag köper alltid presentförpackningen där man får den, Almond Hand & Nail Cream (enligt mig luktar den mycket godare!) och Wild Rose Hand Cream (den luktar godast av alla. Jag brukar därför också köra Hand Wash med samma doft när jag vill lyxa till det). Nu finns också en ny doft sen ett tag – Absinthe. Men den luktar nästan för krispigt och starkt för min smak. Lite åt fotvårdsprodukternas bedövande friska pepparmynta-doft (för övrigt också en serie jag använder från och till och som är mycket bra).

Ja, det finns mera grejer jag använder och köper från Body Shop (tro det eller ej…). Men det här är mina bästa Body Shop-tips för newbies. Börja med de här fem grejerna och gillar du ingen av dem är du ingen Body Shop-person och då tar jag min hampadoftande handkrämslena hand i från dig:

  • Drops of youth concentrate
  • Valfritt Body Butter (gå till affären och välj ut två sorter och smörj på varsin handled, vänta ett dygn och se vilken doft du gillar. Man måste bära den för att kunna avgöra om den funkar för en själv. Upprepa tills du hittar ”din” doft, alternativt köp de små burkarna och testa och ge sen bort de du inte gillar till en kompis som inte är lika nogräknad. Win-win!)
  • Vitamin E Aqua Boost Sorbet (jag vill äta den med sked, men det vore för dyrt. Jag köper löjrom istället och nöjer mig med att smörja in denna i ansiktet)
  • Säsongens mysk-parfym (om du inte alls gillar mysk-doft, testa valfri body mist. Den finns i massor av dofter)
  • Hemp hand protection (just do it! Jag har aldrig träffat nån den inte funkat på. Till och med min man pratar om den med sina jobbarkompisar…I tell you, killar som bondar kring handkräm, då är det verkligen bra grejer!)

Now move on.

#10

En reaktion på ”Kroppssmör och annat fluff

  1. Hemp hand protection. Right. Går och köper first thing imorron. Jag är desperat, jag provar allt!

    (Fast det där med finskt vaselin lät ju också spännande förstås…) ;-)

Kommentera

