Bridezilla report 6

Jag har inte orkat engagera mig allt för mycket i planeringen av höstens event den senaste tiden, då det ju varit ”lite annat” på tapeten. Men idag fick jag ett ryck. Nu är det i alla fall förbokat var vi ska vigas, var vi ska äta och var vi ska sova på natten. Känns skönt att ha det fixat. Det och vigselförrättare är ju det viktigaste. Om ringarna kommer i tid och passar är det förstås en bonus, och så vore det fint med nåt nytt att ha på sig också. Har ännu mer klart för mig hur jag vill att klänningen ska se ut, men nu börjar det bli dags att hitta nån sykunnig som kan hjälpa mig få till den också…

Namnfrågan kan bli lite knivig. Vad jag förstår kommer min namnansökan att behandlas av PRV först i mitten av augusti (hjälper inte att jag skickade in allt för drygt en månad sen) och om den godkänns av jurister och språkvetare då väntar sedan en månads ytterligare handläggning till då eventuella invändningar och överklaganden kan lämnas in. Så om inget oväntat inträffar ska namnet i så fall vara godkänt runt slutet på september. Problemet är bara att man måste ansöka om hindersprövning hos Skattemyndigheten före giftemålet, och mitt problem är då förstås om jag ska göra den ansökningen nu (i gammalt namn) eller efter det nya namnet blivit godkänt. Jag tror knappast det går att få ett dokument från en myndighet på en dryg vecka. Om det bara gick att komma fram till Skattemyndigheten per telefon så kunde man ju fråga om råd, men det verkar som om semestertider innebär fler som har tid att ringa och färre som finns för att svara. Får meddelandet ”alla handläggare är upptagna, ring tillbaks senare”. Känner mig tämligen avvisad.

Lämna en kommentar