Forked up

Jag tänker alltid på viktiga saker.

Idag började jag fundera på två uttryck jag hört som jag tycker är skumma.
Det första är att när man ligger sked är en ena ”lilla skeden” (ligger framför) och den andra är ”Stora skeden” (ligger bakom). Jag fattar ingenting. I min besticklåda ligger inte olika stora skedar ens i samma fack. Aldrig i helvete att en matsked och en tesked skulle ligga sked. Det är ju fel och mot naturen. Dessutom är jag inte säker på att jag tycker att skeda ens är en korrekt metafor för att ligga bredvid varann vända åt samma håll. Man kan väl lika gärna kniva eller gaffla varann? Ner med besticknormen. Krossa den!

Det andra uttrycket är stora och lilla usch. Jag minns inte var jag hörde det, men jag tror att det var en fd kollega som hävdade att han hade några bekanta som kallade bajsa och kissa för dessa suspekta saker. Det är nästan snäppet värre än att kalla det kvinnliga könsorganet för lilla blomman eller nåt annat snuffsigpuffsigt. Hur som helst, jag ser framför mig att det kan uppstå många förvirrade ögonblick när dessa barn ska inordna sig i den övriga världens vokabulär. Folk tror kanske att de pratar om stjärnbilderna Stora och Lilla Björn som ju heter Ursa Major och Ursa Minor på latin. Det kan bli astronomiska missförstånd. Tihi.
Där kom jag att tänka på ett slanguttryck för stora usch – att björna. Det måste finnas ett samband där.
Så långt i min fundering kom en mig närstående med ett inspel – ”nä, björna är väl när två homosexuella rundlagda män med stark kroppsbehåring ligger sked?

Och så var cirkeln sluten.

#4

Kommentera

