Allt man kan köpa för pengar

Jag älskar I-landsproblem. Som nu när jag drack en supergod juice på Wayne’s inne i stan idag och kom hem, skulle googla vad det var i och göra nån variant själv hemma. Så fanns det inte ens nåt på deras hemsida om fräskpressade juicer. Jag kanske bara hittade på att jag drack den? Den hette förvisso Green Dream, så det är kanske meningen att man inte ska komma ihåg den som vaken.
Jag är rätt säker på tre ingredienser: spenat, avokado och ingefära. Men det var minst sex saker i den, och jag har ingen aning om vad det andra var. Nu måste jag typ åka in till stan igen, kolla exakt vad det var för grejer i och tjuvkika på dem när de gör den så jag vet på ett ungefär vad det ska vara för proportioner.

Om det nu är så är jag ingen främling för att köpa den igen. Jag är ingen främling inför att sponsra olika fik med läskigt mycket pengar för att få exakt vad jag vill ha det när jag vill ha det (hej Espresso House). Men nu råkar det inte finnas nåt Wayne’s där jag finns, och där det finns Wayne’s där jag finns kan jag svära på att de inte har nån liten extra meny där de joxar ihop färskpressad juice på beställning. Det här måste ha varit ett Narnia-Wayne’s som man bara når genom en magisk garderob på Kungsgatan.
Å andra sidan finns det både Squeezed Up och Juiceverket i mina hoods. De är ju såna där riktiga juicekrängare. Men jag ska inte börja med ännu fler dyra och onödiga vanor som jag lätt kan underhålla på daglig basis. Det är bara det att jag känner mig som ett utskitet äppelskrutt den här våren. Snorig, blek, trött och ämlig. Precis när jag sörplar i mig en dyr jävla hipsterjuice med sugrör så är det som att livsanden återvänder för en kort sekund. Det är som att spirulina, ingefära, vetegräs, gröna äpplen, mynta, citron, acaibär, grönkål, spenat och ananas är en quick fix till liv. Jag känner hur vitaminerna liksom bubblar, kokar och spritter under huden. Gurglar runt inuti mig och chockar alla bacillusker som håller hov där till omedelbar underkastelse. De hungriga små virusarna som sitter och kalasar på mitt innanmäte som asgamar ser bara en grön flod komma svepande som en tsunami. De hinner knappt lyfta sina böjda nackar innan de krossas av en flodväg av nyttig juice. Ja, det är så jag jobbar. Med mumbojumbo helt taget ur luften. För att inget av det andra funkar. Om nåt fik kör med vigvattensmoothies med färskpressat jungfrublod, fisktransorbet och stamceller från eucalyptushjärtan kan jag testa det också. Bring it on. 65 kronor för en deciliter. Visst. Bara det gör mig pigg i fem minuter. Full av liv och ork. Medan jag sörplar i mig detta lever jag igen.

Just nu drömmer jag om att sitta med fötterna i nåt sånt där fotbad där små fiskar äter på ens tår, samtidigt som jag är insmord i tånginpackning, sörplar på en drink av babymorötter och ekologisk ingefära, har ansiktsmask av gurkextrakt, hårinpackning av gudarnas nektar och blästras med superultrarent UV-ljus. Jag tror att det är precis vad jag behöver. Eller semester. Eller att få sova en hel natt.

På tal om I-landsproblem råkade jag slinka in på mitt lokala Body Shop, trots att jag på intet sätt behövde nåt där. Vilket jag för all del kanske aldrig gjort, men det är ett slags existentiell fråga jag inte tycker att vi ska rota i nu…
Då kom jag i samspråk med en liten människa som faktiskt för en gångs skull verkade ha järnkoll. Inte bara på det nyaste nya, utan även lite annat. Eftersom jag blev så nöjd med att hen inte bara erkände att de brutalt gjort sig av med några av mina favvogrejer, att en ny favvo bara är limited edition och kommer att försvinna snart samt utan omsvep erkände att olika länder tillhör olika marknadsområden där man kör ett sortiment och att man kan shoppa vissa grejer som inte längre finns här i andra länder (eller i deras nätbutiker).
Now we’re talking.

Jag visste förvisso det mesta sen innan, men jag tycker alltid att det är uppfriskande med nån som jobbar i en butik och vet mer än vad jag vet. Liksom, det är väl det jag betalar för? Annars kan man lika gärna ha en självskanningskassa och Internet? Jaja, nu blev jag lite purken igen, fast jag egentligen var mycket nöjd. Jag gick därifrån med lite ansiktsprodukter (för JAG HAR JU INGA SEN INNAN!). Jag slog till på en skrubbkräm –  Aloe Gentle Exfoliator (ej testat förut) och den där svindyra Drops of Youth-masken. Sen köpte jag Smoky Poppy-duschkrämen, ett Colour Crush-nagellack (färgen Almond Kiss) och en Wild Rose Hand Wash (men guuud vad man luktar gott om händerna nu). Men det bästa av allt var att hen frågade mig om jag ville testa body butter från Fuji Green Tea. Jag bara ”Nä, verkligen inte!”. Skojar bara, jag kissade nästan på mig av upphetsning. Det var som att få öppna en julklapp redan på Lucia. Jag fick dessutom ett prov med mig hem. Den kommer att bli en favvo. När hen räknade upp alla olika produkter som ska komma i den doftserien hoppade jag nästan jämfota och dreglade. I verkligheten sa jag förstås typ ”Det låter trevligt”. Har jag satt en reminder i min mobilkalender för vilken dag den landar i butik på riktigt? Nä, det vore ju typ lite tragiskt…(*klickar upp kalendern och tittar på ”Köp Fuji Green Tea Body Butter!”-påminnelsen*).

Allt man kan köpa för pengar tänker jag köpa för pengar.
Allt det andra får jag bara uthärda.

Kommentera

