Blue steele och grönt snor

Jag är på väg att bli så in i helvete förkyld. Det var ungefär det jag hade att delge världen idag.

Det och att jag tycker att det är enormt roligt att se det här klippet från den pågående modeveckan i Paris. Plötsligt dyker det upp två välkända karaktärer på Valentinos catwalk. Derek Zoolander och Hansel McDonald. Eller Ben Stiller och Owen Wilson. Det tyder väl på att man är lite till åren kommen när man tycker att det är enormt roligt som prank att i modeindustrins mecka plötsligt referera till en medioker filmkomedi från början av 2000-talet. Publiken är ganska sen med att koppla märker man, eller så känner dagens modelejon inte till begrepp som ”blue steele”.
Dessutom är det genialiskt som marknadsföring av ”Zoolander 2”. Det blir nästan ännu mer effektfullt att sen de följs av ett helt tåg av surmulna tonårsmodeller på rad.
Sen blir det förstås extra plus för låten i bakgrunden. 80-talssynth FTW! Googlade lite Zoolander-klipp och såg att Alexander Skarsgård ju är med där i rollen som den inte helt knivskarpe modellen Meekus. Uppenbarligen ingen av hans mer minnesvärda roller. Jag tror att jag tycker att den här anspelningen på Zoolander i all sin enkelhet är roligare än vad själva filmen nånsin var.
Det enda riktigt roliga i filmen är väl när Ben Stiller gör skuttelihopp-steg när han tränar på sin catwalk-gång. Och när jag tänker efter så kanske inte ens det är så kul. Men ändå.

#11

Kommentera

