Kvinnor som hatar män

Idag är det internationella kvinnodagen, och det är en väldigt viktig dag. Den dagen kommer att behövas så länge världen inte är jämställd, och det är den fortfarande inte.
Så, nu har jag sagt det.

Jag tycker också att man ska passa på att läsa ledartexten Det ska inte göra så ont att vara kvinna som handlar om att vissa saker räknas som naturliga ”tjejgrejer” som man bara ska stå ut med och tugga i sig – just för att man är kvinna. Men det är inte naturligt alls att vissa specifika smärtor, sjukdomar eller medicinska tillstånd som bara kvinnor drabbas av förringas och inte ses som ett stort problem. Det är inte naturligt de allra flesta kvinnor som har yrken där de tycker nåt offentligt får räkna med hot, hat och trakasserier som går mycket längre än såna deras manliga kollegor får stå ut med. Det är inte naturligt alls att kvinnor som lyfter de här aspekterna blir kallade ”gnällfittor”.

Jag skulle garanterat kunna skriva många olika texter med feministisk tema idag. Och alla andra dagar. Jag brukar skriva om ämnet med jämna mellanrum. Jag tycker att det här är en fråga som man måste prata om varje dag – alla dagar på året, inom olika sfärer och i olika sammanhang. Jag tycker inte att det är fel att ha en särskild dag då man har extra fokus på detta, och ser ingen motsättning i de två sakerna. Jag känner bara att just idag är det så många som tycker till och har en massa bra saker att säga, så jag kan nöja mig att hänvisa till tidigare texter jag skrivit och det andra skriver.

Den mest lästa texten om feminism jag skrivit är troligen min sura Jag är inte feminist på det sättet-text. Den är väl extra poppis för att jag dissar en kändis, i annat fall tror jag inte den hade nått riktigt samma besöksnivå. Gott så, jag hann ju säga en hel del i den som gick lite utanför själva ”rasandet”.

Annars brukar jag nog i princip varje år skriva nåt om feminism i anslutning till 8 mars. Även om det sällan är nåt större feministiskt manifest eller särskilt utbroderade resonemang.
Några av tidigare års texter:
Girls, girls, girls
Kärlek som kravlös barbapappakropp (handlar iofs egentligen inte om feminsim, utan om relationer)
Om tjejer och grejer

Och ibland andra tider på året:
Om att få sig nåt
Män som kukat ur

Men ibland är jag inte alls med i matchen kring vad andra anser är feminism.
Jag har inte köpt nåt färdigt åsiktspaket. Jag sympatiserar eller instämmer inte med alla som kallar sig feminister. Varför skulle jag det? Det finns väl nästan lika många feministiska inriktningar som det finns personer som kallar sig (eller inte vill kalla sig) feminister. Jag står bara för mina åsikter, och tänker inte försvara andra människors åsikter och än mindre vad nån tredje part anser att ”vissa” tycker. Det finns naturligtvis kvinnor (och feminister av båda könen) som är assholes, har illa underbyggda argument och företräder extrema åsiktsyttringar. Precis som det finns inom alla ideologier, -ismer eller politiska rörelser. Men jag anser inte att feminism by default ska dömas ut för att det finns människor som kallar sig feminister som är dumma i huvudet. Det får vara deras problem. Så långt sträcker sig alltså mitt systraskap – jag argumenterar för mina åsikter, mina medmänniskor (av valfritt kön) får argumentera för sina. Det tycker jag är solidariskt nog.
Här är några texter där jag ifrågasätter vissa åsikter som en ”god” feminist bör köpa rakt av.

Rätten att gilla cupcakes
Kvotering für alle

#8

Kommentera

