Och ingenting ska vara givet

Jag oroar mig ganska mycket över den normförskjutning som sker i samhället idag. Att intresse för jämställdhet, miljöfrågor, integritetsfrågor, solidaritetsfrågor, antirasism osv anses som bitar av en ”extrem” åsiktsfalang och inte alls hör till basics i ett modernt samhälle. Man får förenkla och fördumma alla frågor till ett ”vill du verkligen betala för det här?”-argument. Allt handlar om vad nåt kostar i pengar (på kort sikt. Inte vad som kostar alla i samhället på lång sikt….). Allt som rör frågor utanför ens egen trädgård är specialintressen och en valfri inriktning som man liksom kan ägna sig åt om man har lust och tid över, som nån liten hobby. Och att man anses lite aggro om man påpekar att det nog ändå är nåt alla borde ta ansvar för och brinna lite för (nån gång i veckan i alla fall). Nej, det verkar vara mer som icing on the cake. Lite flum. Lite vänster. Lite högt tonläge.

Allt kan ifrågasättas.

Ska vi verkligen betala medicin till svårt sjuka? Ska inte de ändå dö? Ska folk verkligen kunna vara handikappade och sjuka HUR LÄNGE SOM HELST? Det kostar ju pengar. Vem ska betala för det? Det är inte samhällsekonomiskt försvarbart att vara en trasig enhet.

Ska människor får vara öppet fattiga så där på gatan på ett så irriterande sätt? In your face liksom. Man mår ju dåligt av att behöva se det. Ska det verkligen komma hit människor som kostar oss pengar? Vi har väl inte orsakat krig och naturkatastrofer. Vi sköter oss själva. Kan inte de också göra det? Det är ju otur för dem om de inte heller valt det. De borde ta tag i sina liv och flytta nån annanstans där de kan skapa sig ett bättre liv. Ja, fast inte hit alltså. Not in my backyard. Inte nånstans där det kostar mig pengar. Hur menar du nu med solidaritet och vem som ska ställa upp för oss i tider av kris. Vi är svenskar. Vi bor i Sverige. Vi valde ju att födas här, på en lugn och fridfull plats där inget ont kan hända. Och händer det ändå nåt ont så beror det på att våra murar kring vårt öppna, demokratiska, solidariska allemansrättsamhälle inte byggts höga nog.

Ska kvinnor få kräva lika lön för lika arbete eller säga öppet att det kan vara så att feminism faktiskt inte främst handlar om att låta bli att raka sig under armarna? Är inte det att mucka lite? Ha särintresse? Skapa ett onödigt ”vi och dom”? Diskriminera män? Vi kan väl bara vara sams? Allihop? Dvs ni kvinnor är tysta och bråkar inte. Vi gör som vi alltid har gjort. Vi har det väl bra här nu? Kvinnor får jobba, gå utomhus själva, rösta och allt möjligt. Vad vill ni ha mer? Ni kräver så jävla mycket hela tiden. Dessutom kämpar i alla fall jag för kvinnors frihet. Jag väser till exempel elaka saker när ”spöken” (höhö) går förbi. Komma hit och bli förtryckta av sina män här framför våra ögon liksom, vilka tror de att de är? Muslimerna.
Plus att det här med jämställdhet…och vahettere feminism…ju är jättedumt, för det betyder väl att ingen ska ha nåt kön och alla ska vara exakt lika? Det tycker ju inte jag och det är i alla fall vad jag tror att feminism betyder och jag orkar inte googla eller lyssna när nån försöker förklara, för jag är i alla fall INTE feminist. Oavsett vad det betyder. En del kvinnor gillar ju smink och att baka. Varför ska vi ändra på det? Ska man inte ens få BAKA om man vill? Kan inte kvinnor bara få vara kvinnor och män få vara män? Vi är ju olika. Det kan man inte ifrågasätta. Eller hur? Det var ju inte precis Adam, Eva och hen? Ingen ska väl säga åt mig att jag är förtryckt eller förtrycker? Jag diskar hemma. Vad menar du med strukturer i samhället? Det är väl inte riktigt mitt problem? Jag har väl inte gjort nåt? Alla får väl klara sig själva. Låt bli att vara förtryckt! Låt bli att bli diskriminerad! Säg ifrån (ja, alltså inte till MIG. Säg det till nån som bryr sig…). Män kan dessutom inte vara feminister – det är ju löjligt. Det skulle ju vara som att vara typ vit och kämpa mot apartheid. Skitskumt! Man kan väl inte engagera sig i nåt som är placerat högre än ens egen navel. Då måste man ju vara tjej…höhö…

Förresten, ÄR kvinnor verkligen lika mycket värda som män och bör samhället verkligen anpassas efter den tanken? Varför då? Säger VEM DÅ? Finns det nåt egentligt bevis för att alla är lika mycket värda? Om jag är född här och bara går omkring och ÄR så har jag väl ändå presterat så oändligt mycket mer än en stor del av jordens befolkning? Jag har väl rätt till det här? Varför? För att jag är svensk! För att jag har ett jobb! För att jag är frisk! För att jag är man! Allt det har jag förtjänat. Det är mitt. Jag valde att bli lite bättre. Du borde också ha valt det. Shit happens. Du ska bara finna dig. Tur? Nej, det är skicklighet. Allt bra som händer mig och alla fördelar jag har är förtjänade. Jag gick i skolan. Jag sökte ett jobb. Jag köpte en bostad. Jag är inte kriminell. Jag har gjort allt som kan krävas av mig. Allt dåligt som händer andra är också förtjänat. För de ansträngde sig inte. Eller hade bara otur. Och det är sånt som tyvärr drabbar andra ibland. Men vad ska jag göra åt det? Solidaritet? Vem fan orkar med det. Kostar det pengar dessutom? Ja, då kan du dra åt helvete med den. Det är väl nåt man får köpa till om man har råd. Jag har råd. Varför ska mina pengar gå till nån annan? Vad då allt är inte pengar? Då kan väl DU betala för järnvägar (jag kör ju bara bil), sjukhus (jag är inte sjuk), åldringsvård (jag är inte gammal), Norrland (jag bor inte i Norrland), bibliotek (jag läser inte böcker) och flyktingar (då kan du betala för att de får bo i herrgårdsslott med guldtapeter och får allting betalt, stjäl våra jobb och får socbidrag för att de inte får nåt jobb och driver eget svart och stoppar alla pengarna i fickan och fuskar sig till alla bidrag och kör Mercor. Och skrattar åt oss. Hur jag vet det? För att jag hört det. Hur vet du att det INTE är så? Vad då fakta? Alla du får fakta från ljuger. Vad du än säger så vet jag att det inte är sant. För att det bara inte är det. För att jag känner en som känner en som sa att en läste att en som nån känner har sett det med egna ögon. Nån som säger SANNINGEN!)

Ska arbetslösa som sätts i arbetsmarknadspolitiska åtgärder verkligen ha samma rättigheter när det gäller arbetsmiljö som de ordinarie anställda? Va, ska de ha BETALT nu också? För att de jobbar?. Men då märker de ingen skillnad. Man måste ändå markera lite att en del har jobb och andra har ”jobb”. Det är inte som att det ska verka som det är PÅ RIKTIGT. Utom i statistik. Då är det precis som ett vanligt jobb. Det handlar väl bara om att en del ska ha jobb med lite sämre villkor eller inga jobb. Det måste ju finnas såna också. Det väljer man ju själv. Antingen har man nåt som samhället behöver eller så har man inte det. Och jag har det. Jag valde att ha det. Ett jobb. De som inte jobbar är ofta såna som inte vill. Jag vet en som går på a-kassa. Hen vill inte jobba. Jag vill jobba. Och ha lön. Så jag har ett jobb. Och lön. Inga konstigheter. Det finns alltid jobb om man vill. Facket och a-kassan och sånt skit är ju kommunism. Utom om det kommer några som dumpar priserna och om jag råkar ut för nåt problem eller blir arbetslös, då tänker jag fan riva upp himmel och jord om jag inte får hjälp. För jag har betalat SKATT. Det spelar ingen roll om alla andra betalat både skatt, fackföreningsavgift och avgift till a-kassa. För jag BYGGDE DET HÄR LANDET. Själv. Eller så gjorde min pappa det. Eller min farfar.
Inte för att jag nånsin kommer att råka ut för nåt problem eller bli arbetslös. Men man vet ju inte, så länge det kommer flyktingar, invandrare och tiggare till Sverige så kan vad som helst hända. HÖR NI DET…vad som helst.

Ska man verkligen få kräva att inte särbehandlas på grund av kön, religion eller ursprung? Är inte det lite vänster att bli så jävla kränkt hela tiden? Typiskt feministvänster. Som liksom ska tala om för andra hur de ska vara och tycka. Behöver alla tycka så? Att alla är lika mycket värda? Behöver man alltid bitcha om det? Det är lite överdrivet att alltid säga emot någon som säger nedsättande, kränkande och fördomsfulla saker. Det blir trist stämning då. Slappna av lite! Vi har väl yttrandefrihet i det här landet? Det kanske bara var humor? Hen kanske bara var rädd för nåt och då kan man vara lite misogyn och rasistisk. Det är som en förkylning. Det är nåt som man får en släng av och så måste det ut. Som en nysning. Som tourettes. Det är inte direkt meningen att om jag säger att alla kristna ska dö så menar jag DÖ (förresten, vi ska ju alla dö nån gång så varför är det ens kontroversiellt?), eller om jag kallar nån för hora så betyder det ju inte direkt nån som säljer sexuella tjänster. Och negerboll, kan vi inte bara bestämma att det heter negerboll och sen kan vi aldrig, aldrig ändra det, för att…ja, jag vet inte varför. Kanske för att DU inte ska tala om för mig vad nåt heter. Det är som att vi skulle bestämma att det heter stol och inte stoljävel. Om jag alltid har sagt stoljävel så heter det väl så? När jag var liten sa pappa alltid ”flytta på stoljäveln” så det är så det heter. För mig. En svordom är ju bara ett ord. Jävel behöver inte ens vara negativt. Det betyder bara ”någon som representerar ondskan”. Så kallade Lucifer sina anställda så det är ett anrikt gammalt ord. Inget fel med det…Du väljer själv om du tar illa upp. Plus att om du inte ÄR en jävel så behöver du inte bli så ställföreträdande kränkt. Vi kanske borde fråga en jävel om hen tycker att det är nedsättande eller inte? Jag har en kompis som är ett jävla svin och han är helt bekväm med att man kallar honom det. Ibland säger han det själv till och med, och så skrattar vi. Så jag tror inte att nån jävel egentligen bryr sig. Det är bara vänstermänniskor som tror det.
Om jag menade nåt med såna här saker så vore det typ…oförskämt. Det är bara metaforer och ord. På kul. Jag var kanske arg då? Jag minns inte. Mitt konto kanske bara hade blivit hackat. Det kan låta hårt ibland när man är irriterad. Dö. Hora. Våldta. Utrota. Hata. Måste vi verkligen älta sånt och kräva ursäkter, förklaringar och avbön? Om jag jobbar i skolan, är företagsledare, politiker eller skriver på offentliga forum så har väl jag också ett privatliv och privata åsikter som jag ska kunna få framföra? Ska jag då STÅ för det överallt och alltid? Efteråt? Jag vill inte vara en förebild. Jag har inte bett om det. Kanske på kontorstid, men inte annars. Eller om jag twittrar på arbetstid och från jobbdatorn var det ändå kanske privat. Just då. Det var ju anonymt. Jag var inte mig själv just då. Jag var ”Utrota packet -99”. Det är som ett alias kan man säga. Plus att alla väl har rätt till en åsikt? Men det får man väl inte säga i det här landet? Vem bestämde att det ska finnas vissa grundläggande demokratiska värden man liksom inte kan välja bort? Är inte det en sosse-grej? Om det kostar pengar är jag inte med i alla fall. Jag är inte med i er PK-KLUBB har jag sagt.

Alltså, jag skulle inte bry mig om nån kallade mig hora, men PK eller ännu värre HEN det är ju förolämpningar. Det är ju hemskt. Som att jag inte har nåt kön. Jag vill inte bli kallad hen. Alltså, jag har aldrig varit med om det eller hört nån (som inte bett om att bli kallad det) bli kallad ”hen”, men nog fan måste jag riva upp himmel och jord över tanken. Precis som jag skulle gå runt och vara förbannad vid tanken på att nån skulle kalla mig ”människan”. Jag är i alla fall nöjd med att vara HAN. Så var det bestämt! Vad menar du med att andra kan känna annorlunda inför hur de vill bli könade? Vad är det för ett jävla ord förresten? Kom hit så ska du få se på köna…hehe. Jag vill att det ska vara klart för alla att om jag inte gillar ett nytt ord så borde det inte få finnas pga att JAG inte ser nyttan med det. Så du menar att jag bara kan släppa detta pga att sannolikheten att nån skulle kalla mig hen är extremt låg? Vad fan? Det finns ju hen-förskolor och om feministerna får makten kommer ingen att få ha ett kön. Barnen kommer att bli så förvirrade och inte veta vilket kön de har. Då kan allt gå åt helvete. Jag vet inte vad. Men kanske börjar pojkar ha rosa kläder och flickor leka med bilar. Eller nåt annat helt crazy som får samhället och världen att kollapsa. Förresten betyder hen höna på engelska…tihi. HÖNA! Fattar du. Det är ju som en tjej. Och ni vill ju inte att nån ska få vara tjej eftersom ni vill använda hen. Barn betyder lada på engelska, jaha är det kul? Varför då? Jag förstår inte. Men säger du att fart betyder prutt så har du mig ombord igen. Ja, alltså det är inte bara så att jag är norm för vilka ord man ”får” (det heter sheep på engelska…) använda och inte. Min humor är dessutom så att allt jag tycker är kul ÄR kul (och andra är trista och bajsnödiga om de inte skrattar åt samma saker. De kanske till och med är PK!), medan det du tycker är kul inte är det. Pga att du är PK. Och feminist. Och vänster. Och kanske hora. Och borde dö.

Den personliga friheten (oavsett om den innebär kränkning av andra människors värde) & ekonomiska intressen står över alla andra såna här ”specialintressen” som vahettere mänskliga rättigheter. Vi kan inte bara ge och ge. Vi har ju nästan ingenting i det här landet. Om DU vill avstå från ditt RUT-avdrag kan ju DU göra det, blanda inte in mig. Smakar det så kostar det. Och jag smakar köttbullar (och det var svenskarna som uppfann köttbullar, och kebab och pizza och precis allting annat som är bra. Ingemar Stenmark. Och smörgåsbord. Och fred. Och demokrati. Och allemansrätt). Now fuck off. Tihi.

Är det så vi jobbar nu? Det gör mig lite rädd. Och trots att jag är rädd för hur det här samhället ser ut så tänker jag inte att det nog är flyktingarna och tiggarnas fel. Jag tänker att det här landet är fullt av mentala snorungar som inte orkar vara vuxna nog att ta ansvar för nånting som inte rör dem själva.

#6

Kommentera

