Lätt tjockskalligt

Någonting börjar hända med ordet ”tjock”. Efter en hyfsat lång tid då hyfsat väluppfostrade människor tycktes medvetna om att det kan vara kontroversiellt att använda tjock som allmänt nedsättande epitet så har jag under de senaste veckorna vid flera olika tillfällen haft normala samtal med normala människor i min omgivning som utan att blinka (och i sällskap med nån som uppenbarligen är närmare pingvinen är gråsparven i sin kroppskonstruktion) använt ”tjock” som förstärkande negativ beskrivning av en person. Typ ”i den där affären var det bara konstiga människor – du vet såna som har otvättat hår, mumlar för sig själva, har omoderna kläder och är tjocka”. Jo, jag vet. Tjockisar tvättar sällan håret. Men det är nog för att deras tjocka små armar liksom inte når upp till huvudet. Eller nåt.

Eller om en känd person med viss kroppsform ”Jag blev så förvånad att det TV-programmet var bra. Jag menar, jag trodde att hen var en sån där tjock och tråkig person”. Jo, jag vet. Tjockisar är tråkigare än andra. Typ bara ”buuuuh, nån tycker att jag är tjock och ändå är det mitt eget fel när jag sitter här i soffan och käkar chips”. Eller nåt.

Jag vet faktiskt inte vad jag ska säga när folk blurpar ur sig nedsättande saker om folk som väger för mycket. Alltså inte ens medvetet som att ”jag tycker att det är fult att vara tjock” utan bara som att ”tjock” i sig är en förolämpning. Och det är det ju, för att innebörden har blivit det. Men i sak är det bara en kroppsformsbeskrivning.
Det är det som stör mig, att vettiga människor som aldrig i helvete skulle använda nåns hudfärg eller nässtorlek eller längd som förstärkande negativt adjektiv tycker att ”tjock” funkar finfint att kasta in för att förstärka hur misslyckad, otrevlig, konstig eller osympatisk nån är. Det stör mig oerhört, för som vanligt skulle jag vilja säga nåt, men man vill ju inte att det ska bli awkward stämning. Som det blir om man skulle påtala att det där är lite onödigt. Det känns ungefär lika fräscht som att använda ”bögig” som nedsättande adjektiv, och där blir det dessutom en slags ”dubbel förolämpning” i det att man implicit menar att någon inte är manlig  nog = kvinnlig = nåt mindre bra.
Visst, vi gör oss säkert skyldiga till såna dumfåniga uttryck som vi inte riktigt är medvetna om bygger på att säga nåt nedsättande om en annan grupp människor. Förut så tyckte jag inte sånt var så farligt, för det ”är ju bara på skämt” eller ”det var inte meningen”. Men nu tänker jag mer och mer att alla såna där slentrianuttryck befäster en fördom som ändå sätter sig i ens huvud. Om man alltid säger något ord i en negativ kontext så blir det till sist så att det alltid finns där, inläst i själva ordet.

Några släktingar kunde förut ibland  säga det hårresande  uttrycket ”han var en riktig jude” i meningen att nån är en ockrare. De har väl på senare tid förstått att det inte är ok, fast de menar att de ju inte säger det om nån som verkligen är jude utan att det ”bara är ett uttryck”. Och det känns som att de inte riktigt fattar varför det inte är ok, mer än som ett barn skulle förstå att man ”inte säger så för att nån sagt att man inte får”.
En bekant blev nyligen uppläxad på Facebook när hon utan eftertanke beskrev sina resebestyr och omfångsrika packning med uttrycket att ”resa som en Taikon”. Vanligt uttryck när jag var liten, och syftar då på att man har mycket pryttlar, pinaler, reser med stort sällskap eller att nåt är omfångsrikt och oordnat på nåt sätt. Iögonfallande. Och vad betyder då det egentligen, att man är av en specifik romsk släkt? Det är ännu ett uttryck som folk verkar använda (nu gudskelov alltmer sällan) utan minsta eftertanke. ”Det är bara ett uttryck”.

Jag vill inte vara PK (jo, det vill jag faktiskt…), men hur jävla svårt kan det vara att om/när nån påpekar att det man säger är nedsättande, fördomsfullt, dumt eller befäster onödiga negativa kopplingar så tänker man bara ”ok, då ska jag tänka mig för”. Negerboll, kan jag avvara det ordet? Kanske överväga chokladboll? Eller kränker det mig personligen att inte få säga det? Kan jag beskriva en person som jag tycker uppförde sig illa genom att beskriva hens beteende och inte hens utseende, ursprung eller dialekt? Eller gör det att poängen i det jag berättar går förlorad?

Jag säger inte att det är lätt (jo, ibland är det faktiskt det – just stop it!), men ibland kanske man ska vara den där obekväma som säger ”hur menar du nu?” eller ”när du säger det där ordet i den kontexten blir det negativt, menar du verkligen så?”. Även om man verkar stiff, PK eller vad nu andra kan tycka.
Jag minns tydligt en gång när jag utan eftertanke använde ordet ”rödhårig” i en kontext där jag skulle beskriva att några tjejer med icke-typiskt ”vackert utseende” var favoriter i en Top Model-omgång (don’t ask) och en person reagerade väldigt starkt på det. Jag tycker att rött hår är skitsnyggt och hade inte ens en tanke på att som jag använde det blev det fel, även om mitt resonemang egentligen gick ut på att det var kul att nån med en ovanlig look och inte så stereotypt utseende ”vann” över de som hade de mer vanligt förekommande fotomodellattributen. Först blev jag lite sur. Jag hade inte ens använt det nedsättande och tyckte det var en överreaktion. Men sen blev jag glad att den personen faktiskt frågade hur jag menade och förklarade att hen tyckte det lät fel och blev ledsen, och tänkte på hur jäkla surt det måste vara att alltid, alltid få det attributet utpekat som nåt avvikande (oavsett) och att jag som inte ens menade nåt dumt faktiskt fick det att låta så bara för att jag inte var omsorgsfull med hur jag formulerade mig.
Det händer garanterat att man gör så utan att ens reflektera, så det är väl bra att nån ifrågasätter ibland. Sen är det upp till en själv hur man tar det. Som en provaktion (ingen ska tala om för mig hur jag ska SÄGA) eller som en väckarklocka (men jag kanske är en person som använder språket på ett sätt som jag inte avser egentligen. Kan jag skruva på det så jag får fram vad jag egentligen menar? Utan att jag ger ett avsiktligt eller oavsiktligt tjuvnyp till nån?).

Bara en tanke.

#98

Kommentera

