Du fikar aldrig ensam

Äntligen har jag hittat nåt som kan tvätta bort sorgens solkiga skimmer över mumintrollen. Jag har inte kunnat värja mig emot att ständigt återkomma till ”Mumindräkten blev en dödsfälla”-rubriken i en kvällstidning, bilden från en muminpark i Finland där ledsna mumintroll stod i tyst minut med nedböjda huvuden dagen då Tove Janson dog eller påståendet om att halloumi är muminkött och keso är muminfärs.
Jag har inte heller kunnat skaka av mig känslan av att jag använt ordet ”mumindalen” en gång för mycket om en plats på kroppen dit solen aldrig når.
Så plötsligt såg jag en nyhet som ställde allt till rätta igen
Japanerna. Alltid japanerna.

Min man:
– Låt oss öppna ett Totoro-café i Stockholm.

#81

Kommentera

