Även om det finns hjärterum finns det inte alltid plats för alla ens skor

Tänk att det skulle komma en dag när jag tycker att:
1) mitt hem är som ett slott i komfort och utrymme
2) det inte gör så mycket om det är party hos grannen och fuktskadad interiör, för man har sin egen säng att sova i, sin egen soffa att sitta i, flera rum som man kan stänga dörrarna till
3) för mycket saker i en 4:a är bättre än För lite/för mycket/fel saker i en 1:a
4) det är lyx att kunna spela in ”Real housewives” och se när helst man vill
5) det är superhärligt att ha ett kök, en ugn och en frys
6) det känns lite läskigt att behöva gå och lägga sig exakt samtidigt på kvällen
Men det krävs nog att man blir evakuerad från sitt hem för att kunna uppskatta dessa saker på det här sättet. Som en nåd att stilla bedja om, när man är på en annan plats.

Jag kommer nog att vänja mig vid detta också, men det känns lite bakvänt att bo i en enrumslägenhet med kokvrå i det här skedet av livet. Även om det är högst tillfälligt så känns det väldigt konstigt. Vi har tryckt in våra viktigaste ägodelar i skåp och lådor, fluffat upp våra egna kuddar i sängen och funderat på hur den som designade detta boende tänkte när hen inte gjorde nån som helst plats för förvaring i badrummet. Var ska man ha sina BODYSHOPGRÄJJER?

Nåja, jag känner mig faktiskt lite exalterad över att ha så många I-landsproblem just nu. Som var ska man ställa sin vattenkokare och sin mixer (man väljer det viktigaste grejerna att ta med som sagt) när diskbänken är max 40 centimeter bred och där ska man ställa typ allting när man diskar, ”lagar mat”, plockar i/ur skåp osv.
Jag känner mig ännu mer förbluffad över att det nästan är mysigare att vara på jobbet än att vara ”hemma”. När hände det senast?

Vi har dock lanserat en ny sorts ”matkasse”-tjänst för att lösa vårt matlagningsproblem. Det går ut på att vi handlar, åker hem till kompisar, lagar mat åt dem och är spirituella middagsgäster. Vad gör man inte för att bli hembjuden till folk och få äta lagad mat utan att ens kombinerade sovrum/vardagsrum/salong/bibliotek/gästrum/matsal luktar stekta köttbullar?
Hittills har vi fått ihop en hel veckas ”gå bort och laga mat”-bokningar. Det känns stabilt, då kan jag nöja mig med fil och mackor, sallad eller uteätande resten av tiden.
Inget ont som inte har nåt gott med sig (det är inte sant, finns ungefär en miljard dåliga saker som har näst intill noll positiva effekter.
Vi kommer nog i alla fall att vara mer sociala den här tiden än vi varit på många år.
Därtill är man nödd och tvungen.

#73

Kommentera

