Medeltidsfestivalen?

Jag är inget stort fan av melodifestivalen. Det är sällan musik som jag gillar och jag kan inte motivera mig att se fjuttioarton svenska deltävlingar, förhandstitten på alla bidrag och engagerar mig i förhandssnacket. Jag tycker att det är rätt trist. Men många tycker att det är kul, so let them eat cake.

När det är final så blir det nästan alltid så att man tittar i alla fall, även om jag kan säga att det kanske är med ett halvt öga medan man pysslar med annat. En kväll är lagom för att förfasas över kassa låtar, lökiga scenshower, skumma outfits och andra länders konstiga musiksmak. Och så skaffar man nån eller några favoriter, annars är det som att se på sport utan att heja på nåt lag, dvs helt meningslöst.

Igår fastnade jag för Norges svulstiga bidrag, men framför allt Österrikes glammiga bondlåts-fyrverkeri. Ola Salo-kopian i glittrig klänning ägde showen. Förutom paljetterna och sminket så var det väl inte så stor skillnad på Conchita Wurst och Di Leva, utseendemässigt (ja, förut om att Di Leva är mindre lik Kim Kardashian och inte sjunger riktigt lika bra som Conchita då). Eller den transsexuella Dana International som vann för några år sen.

Jag tycker att det är en sak att inte gilla låten, men jag blir uppriktigt beklämd när diskussionen kommer att handla om artistens könsidentitet och att det är ”fel”, ”onormalt” eller ”äckligt” att nån kan ha långt hår, skägg och klänning. Redan Jesus körde den stilen. Så det känns lite gammalt att bli jävligt upprörd över 1) att nån kan ha den looken 2) att många gillade låten och bekräftade att det var den som räknades, inte om sångaren kallar sig han/hon eller hen (btw förstår jag det som att Tom Neuwirth kallar sig hon när han är sin dragshowkaraktär Conchita, men annars identifiera sig som man. Om det nu egentligen har nån stor betydelse). Det är som att det är kombon skägg och smink/klänning/bröst som är det som är kontroversiellt, för dragshowartister har varit med förr i ESC och sminkade män är väl inte heller nåt ovanligt. Men det verkar som att det brinner lite i huvudet på folk när det blir en för tydlig mix av könsidentiteter. Jag kan bara tänka mig hur jobbigt det hade varit om Yohio vunnit den svenska uttagningen. Är det en pojke eller en flicka? Va? Va? Va? Gillar du killar eller tjejer? Va? Va? Va? Svara då!
Opersångaren Rickard Söderbeg (som blev känd för den större publiken via ”Körslaget”) sportar ju också den looken, och är gay. Visserligen verkar han också bli trakasserad på grund av sin look, men jag gissar att det delvis är samma publik som kollar mello och den typen av helgunderhållningsprogram och just i den kontexten så verkade det inte som om folk utgick ifrån att han fick alla röster på grund av sin look (men så vann han iofs inte heller). Så även där blir jag förbryllad – smink, kilt, skägg och långt hår = ok, men smink, paljettklänning, löstuttar, skägg och långt hår = inte ok.

Flera försöker linda in sin diss i ”jag tycker inte det är snyggt med skägg och klänning”. Nähä, jag tycker inte det är snyggt med keps och hiphop-brallor. Move on.
Normalt så röstar man i slutändan på en låt, inte på artistens utseende (eller det kanske är det de flesta gör, fast jag inte fattat det förrän nu…).
Nu har jag väl tur som inte har så många människor i min bekantskapskrets som ens skulle tycka att det var en issue eller komma med några nedsättande kommentarer om en artist på grund av hens könsuttryck, men jag ser ju på andra ställen att folk på riktigt går bananas och har en massa konstiga & nedsättande åsikter om denna artist.

Ett argument till diss verkar vara att folk röstade på bidraget bara på grund av att visa att de är välvilligt inställda, toleranta och moderna människor och inte för att låten var bra.
Well, jag tror inte Conchita hade vunnit om hon sjungit till exempel Islands bidrag, även om det också handlade om att vara tolerant och icke-fördomsfull. Och låt oss leka med tanken på att halva Europa ändå främst ville göra ett statement och rösta på tolerans, mångfald, acceptans och vidsynthet i en tid när rasism, intolerans, inskränkthet och fördomar frodas i många länder – vore det en sån katastrof? Vore det verkligen nåt man behövde sura över och bitcha om?

Hörrni, det räcker gott med ett ”fel låt vann”. Det heter melodifestivalen, inte medeltidsfestivalen.

#72

Kommentera

