To boldly go where no man has gone before

pins
Förbereder inför exodus. Försöker därför rensa ut lite junk ur skåp och lådor innan nerpackarna kommer nästa vecka.
Är det som att städa innan städhjälpen kommer eller att klippa sig innan man går till frissan? I don’t know, men jag hittar en massa superviktiga och finfina saker. Som en nördkollektion av pins till exempel.
Jag borde verkligen bära dem nån gång ibland och inte bara ha dem liggande i en låda eller uppsatta på en anslagstavla. De är ju superfina allihop.
Men det känns som om det aldrig är riktigt rätt tillfälle.

När vi rymde från hemmet (alltså inte ålderdomshemmet, utan det här ”särskilda boendet” som jag numer väljer att kalla vårt hyreshus) idag och tog en fika så överhörde (hatar det ordet, men finns det nåt bättre med samma betydelse på svenska?) jag ett samtal mellan vad jag bedömde som en nörd och en icke-nörd, som dessutom verkade vara på nån typ av dejt. Det baserar jag på denna konversation:
Han: *mummel, mummel*…ja, som kapten Picard i ”Star Trek: The Next Generation” du vet.
Hon: Jag har absolut ingen aning om vad du pratar om nu.
Jag är så nyfiken på hur framtiden ser ut för dessa två. Jag är rätt säker på att hon aldrig skulle bära en ”Talk nerdy to me”-pin i alla fall.
Men hon kan förstås vara en väldigt fin och förstående person, fast hon inte är en geek.

På tal om geeks så kan den bästa Facebook-grupp jag nånsin gått med i vara ”Geek Women Unite”!
Förutom några tröttsamma diskussioner om vikt & kroppsideal (väldigt onö(r)digt i en sån grupp tycker jag) där smala brudar hävdade att det minsann pågår en diskriminering av de som är ”för smala” också. Ämnet kom på tal när någon skrev om twittertaggen #smalaförtrycker (nej, jag tycker inte att själva namnet på hashtaggen var så bra, eftersom det inte bara är smala som har den attityden. Men poängen är bra – att skapa medvetenhet om hur man slentrianmässigt uttrycker förakt för alla som är det minsta överviktiga). Men jag blir alltid så less på det där att man inte kan hålla isär grejer. Genom att ta upp en sorts förtryck, kassa strukturer, normhets osv så ifrågasätter man inte att det även finns ANDRA som blir förtryckta. Jag tycker att det är jävligt trött med alla som ska ”försvara” mulliga/tjocka/stora tjejer med nåt slags krystade ”det ska vara nåt att ta i” eller ”en riktig kvinna har kurvor”.
Nummer ett: tala inte om hur EN RIKTIG KVINNA ska se ut (det avgörs inte av kroppsform eller kilon).
Nummer två: De flesta som väger för mycket har inte yppig Marilyn Monroe-figur, så att klistra ”kurvig”-epitetet på alla som inte är smala är direkt fånigt. Det är bara ännu ett påtvingat ideal. ”Det är ok att inte vara smal – men bara om ditt fett är fördelat på det här sättet”.
Nummer tre:  Det finns inget så trist som folk som verkar tycka att för att de själva blivit illa behandlade ska de tävla om vem det är mest synd om, vem som har det mest svårt eller vem som är mest utsatt.

Men det där var en utvikning, för mestadels blir jag jäkligt pepp av att läsa inlägg om alla typer av nördendom (i bredast möjliga betydelse av att vara extremt intresserad av nåt). Det är kul, lärorikt och högt till tak (oftast alltså. Det jag beskrev ovan var ett av få undantag). Det är mest folk där som delar saker de tycker är spännande, intressant eller vill hitta nån annan som snöat in på samma grej. Eftersom det är en så tillåtande och öppen jargong måste jag säga att det är en helt annan stämning än på nätet generellt. Det är vilsamt. Jag behöver oaser av god vilja.

#64

2 reaktioner på ”To boldly go where no man has gone before

  1. ArtemisEntreri skriver:

    Själv undviker jag ”offer”, förstår mig inte ens på den mentalitet många människor lider av idag där de ständigt måste tala om för andra hur förtryckta de är av samhället. Att de alltid ska använda sig av de mest hårda orden för att beskriva sin egen situation för att fler ska reagera. ”Förtryck”, så fort någon använder det ordet för att beskriva sin situation i västvärlden så går jag därifrån. Sen när blev det så positivt att skylta om vilket offer man är?

    • Evilbunny skriver:

      Jag håller inte riktigt med, även om jag tror att jag förstår hur du menar. Men det beror väl på vad man menar med förtryck. Det finns en massa människor som blir negativt särbehandlade på grund av sitt kön, sin sexuella läggning, sin hudfärg och en massa andra saker. Även i västvärlden. Jag tycker att det är viktigt att man berättar om hur en sån situation ser ut och upplevs så att de som är normen kan förstå hur det ofta såna saker finns inbyggt i beteenden, strukturer, språk och situationer. Om man själv tillhör en privilegierad grupp kan det vara svårt att se eller förstå det eftersom man bara har sitt eget perspektiv och då är det extra viktigt att det finns någon som ger ett annat.

      Det jag ville säga med ovanstående anmärkning var att jag tycker att det är tråkigt när olika grupper som anser sig negativt särbehandlade ger sig på varandra och slåss om vem det är mest synd om (internt eller utåt). Det betyder inte att jag personligen tycker att det är ett problem att man sätter fokus på orättvisor, kränkningar eller strukturellt förtryck. Man behöver inte vara ett offer för att man lyfter orättvisor och särbehandling. Man behöver heller inte tycka att alla problem som finns i ett demokratiskt samhälle i väst är petitesser för att det finns människor i andra delar av världen som lever under ett förtryck som är så allvarligt att de riskerar fängelse eller död om de uttrycker sina åsikter eller lever enligt sin sexuella läggning. Det är precis samma sak som jag stör mig på i mitt inlägg. Man behöver inte gradera vem det är mest synd om. Det är ointressant. Det viktiga är att ta itu med problemen, attityderna och förtrycket som finns – oavsett hur det ser ut och var det finns i världen.

Kommentera

