Junk och sånt

Det känns som om mina tankar går i loopar och kommer tillbaka till samma ursprungsplats hela tiden. Samma ämnen, samma känslor, samma åsikter.
Idag har jag våndats väldigt mycket över att vara ägd av tingen-problematiken. Igen.
Det har aktualiserats eftersom vi i morgon ska ha hit en person som ska utvärdera hur stor insats och manstyrka det behövs för att packa ner och flytta en stor del av våra pinaler och vårt bohag. Med stark ångest konstaterade jag, än en gång, att trots punktvisa insatser för att minska antalet prylar i vårt hem så lever vi i nåt slags antites till det avskalade designerhemmet. Även om det inte riktigt är knypplade tomtar och rysch i varje hörn så är det ett slags orgie i lagringsmöbler där vi förvarar saker som vi inte vill slänga. Det känns väldigt jobbigt att en främmande människa ska komma hit och kolla på detta och på ett sätt ”värdera” vårt hem. Jag skäms nog lite över alla saker som jag samlat på mig, och att vi har så jävla mycket böcker, filmer, porslin, hushållsprylar och stuff. Och nu blev allt detta plötsligt väldigt akut, och alla långsiktiga planer på att rensa ur och sortera hinns inte med tills i morgon. Det gör mig lite, lite panikslagen. Jag vill helst bara öppna min balkongdörr och hiva ut 90 procent av bohaget och dess innehåll.

Jag tror att väldigt mycket av den här oviljan jag känner inför mina saker hänger ihop med min motvilja inför att bo i den här lägenheten. Jag trivs verkligen inte i mitt hem, och det har förstås delvis att göra med att jag har bott här under en period när mitt liv tagit en trist vändning, mycket har varit allmänt motigt och förstås framförallt att det är en skitlägenhet där vi dessutom de senaste åren har fått lida av knarkargrannens totala brist på intresse för att bete sig som en människa. Trots min fäbless för att hamstra ”fina saker” och min separationsångest kring att göra mig av med grejer ”det inte är nåt fel på” är jag just nu väldigt sugen på att bara packa några saker i en väska (jag hade lätt fått psykbryt över att klura ut vilka av alla sakerna jag skulle välja…och den situationen kommer ju också snart att uppstå) och dra. Rymma från hela skiten. Börja om från noll.
Och nej, självklart vill jag inte det egentligen. Det skulle förmodligen krossa mitt hjärta att bli av med alla minnen, grejer och bra saker som jag samlat på mig, letat fram och valt. Men jag skulle nog behöva nåt slags feng shui-konsult/demonutdrivare/organiseringscoach som kunde styra upp det här galopperande kaoset.
Lite som en person som jag träffade i ett sammanhang där det inte alls var meningen att vi skulle prata om mitt jobb, men där följande brännande frågor dök upp: men om du inte jobbar heltid, varför kommer du ofta hem så sent? Jaha, men varför sitter du kvar på jobbet så ofta för att ”få saker gjorda”. Borde du inte bara kräva mer arbetsro så du kan jobba på din arbetstid? Ok, kan ingen annan göra det du gör? Står allt och faller med att du ska hinna det där varje dag? Vem kommer att tacka dig för det här? Det är kanske dags att du börjar vara lite snäll mot dig själv?
Jag blev helt svarslös, och överrumplad och skamsen. För att det var så pang på, och att det var nån jag pratade med i ett helt annat ämne som bara kom med en knivskarp analys av mitt väldigt icke-konstruktiva förhållningssätt till en viss sektor av mitt liv. Känns som om jag skulle behöva en sån person för att gå runt i mitt hem och peka på saker och säga Varför har du det här? Kan ingen annan ta hand om den prylen? Vad tillför den i ditt liv? Det kanske är dags att du rensar ut lite junk ur ditt liv?
Och jag har en känsla av att det är mer än prylar som skulle behöva kasseras.

Klart slut från kursen i hobbypsykologi, 5 poäng. Universitetet i Hjärnköping.

#62

Kommentera

