On fire

burning
På tal om inlägget jag skrev häromdagen om att min bästa överlevnadsegenskap är att jag har nåt slags toppkänslig & inbyggd ”skumhets”-alert. Jag har fått det bekräftat igen att det verkligen är så.
Vanligen sover jag som en utslagen (när jag väl har somnat alltså) och om jag skulle vakna till är jag helt borta och knappt i medvetet läge. Men igår natt vaknade jag med ett ryck, var klarvaken på en sekund och konstaterade att det luktade brandrök i sovrummet. Senast jag vädrade eld visade det sig att det brann i lägenheten över oss. Där alla typer av domedagshändelser som bekant avlöser varann. Gången innan jag gjorde en stor affär av att jag kände brandrök så visade det sig att det brann i pappersåtervinningen nåt kvarter bort och vi larmade brandkåren. Därför lät jag inte heller denna odör av stekt sidfläsk passera, utan skakade liv i min man och tvingade honom att engagera sig i att identifiera och lokalisera var doften kom ifrån. Efter en del turer fram och tillbaka, när han hävdade att han inte kände nån rökdoft och jag envisades med att det brann nånstans i närheten, så uppdagades det att någon inte hade kunnat motstå att fjutta på grenhögen som staplats upp i parken för att bli valborgsmässoeld idag.
Triumferande konstaterade jag att jag som vanligt har rätt när jag tror att det brinner.
Jag kommer förmodligen att stå där fastkedjad på häxbålet och trumpeta ”VAD VAR DET JAG SA! DET BRINNER JU NÅNSTANS”.

Som av en händelse började det även brinna (eller i alla fall ryka) i bussen jag åkte med från sjukhuset idag och den fick snabbt utrymmas.
Man börjar ana oråd…vem är den gemensamma nämnaren? Jo, jag.
Jag börjar fundera på om jag är nåt slags ”Carrie”.
Även ikväll lyckades jag med mina paranormala förmågor sätta eld på något. Även här var slumpen framme och det var hundratals människor (med sin avkommor, hundar, heliumfyllda ballonger föreställande enhörningar, sura godisremmar och varmkorvar) som bara råkade vara där när det hände. Alla häpnade förstås. Som vanligt när jag gör mina trick.

#61

Kommentera

