KAAAAHN!

Fortsatt frustration.

Jag vill ställa mig på min balkong och skrika ”MEN HUR JÄVLA SVÅRT KAN DET VARA?!!!!”
Men jag vet att ingen skulle svara. Troligen skulle jag bli vräkt på grund av störande beteende. Medan haschtomten på våningen över suttit och hånskrattat över att varken napalm eller vräkningsbeslut kan få ut honom ur hans lägenhet.

Det är en sån här dag när jag skulle ha kunnat förvandlas till Michael Douglas i ”Falling down”. Av nästan vad som helst. Av ingenting.
Som när jag med träningsvärksstumma ben släpade mig hem i regnet efter en alldeles för lång arbetsdag och fann att rulltrappan i Solna C stod stilla.
Haven’t the jewish people suffered enough???
Solna C:s rulltrappa är lätt bland topp-5 längsta rulltrappor i tunnelbanesystemet och att gå upp för den är lite som att bestiga Mount Everest (i alla fall för en otränad, tjock pyssling vars steglängd inte motsvarar trappstegen i en stillastående rulltrappa). Jag började fan nästan gråta när jag kom haltande där och såg eländet. Och sen tog jag hissen. Men ville ändå gråta. För att allt måste vara så jobbigt hela tiden. Att åka hiss var dock inte så jobbigt, men det är själva PRINCIPEN i att allt måste gå lite, lite fel precis hela tiden.

Sen hade de ingen Pepsi Max på Hemköp heller.  NOOOOOOOOO!
Och precis när jag skulle ta en paprika ur grönsaksdisken så kom en elak dvärg på 3-4 år och greppade den mitt framför ögonen på mig, slickade på den samt tog en stor tugga ur den och kastade den sen DEMON-strativt på golvet framför mina fötter och plirade ondskefullt mot mig på ett sätt som säkert någon vuxen sagt var sött. Varpå en av hens föräldrar kom knatande i maklig takt och påpekade ”så där gör man inte!” i ett väldigt, väldigt trött tonfall. Jag uppfattade det som om hen talade till mig mer än till sin avkomma. Sen kom barnets andra förälder och körde på mig med sin barnvagn. Och log. I ett samförstånd som verkligen inte fanns.

Plus att sen när jag skulle handla nåt ur charken så var nummerlapparna slut och en annan dvärgskötare hade fullt sjå med att förklara för sin sparkcykelåkande (suuuperbra idé i ett fullt snabbköp i middagshandeln) lilla trotsåldersdonna att ja, man måste vänta på sin tur ändå, nej det går inte fortare om man skriker och det är inte ok att slicka på glaset till disken eller få ett utbrott om man ej får smaka på allting som finns där innanför.
Men jag kunde lite, lite sympatisera med barnets attityd. Varför kan det inte gå fortare om man skriker? Det skulle lösa så många saker i mitt liv om det fanns en så enkelt lösning.

Dessutom hade jag klätt mig för vår idag och då blev det naturligtvis skitväder. Jag har haft handskar, halsduk, kofta, kängor och regntät jacka alla dagar fram tills idag. Fått sneda blickar av folk i linne och shorts. Så  idag kastade jag mina vårtvivel och fick i belöning en våt filt över ansiktet.
I morse när jag gick hemifrån var det en solig dag i april. När jag gick hem efter jobbet var det en kall och regnig dag i november. Så klart! Till och med vädret hånar mig.

Jag tycker om att fokusera på såna här futtiga små saker, för att jag inte har nån lust att fokusera på lite mer bekymmersamma större saker. Som att jag ännu inte fått min lön (eller ens vet när jag ska få den. HUR SVÅRT KAN DET VARA???), ännu inte fått veta när grannjäveln åker ut (ska jag behöva bära ut honom själv?), när de ska börja fuktsanera vårt hem, vad/hur/när olika saker i lägenheten ska göras, när flyttfirman kommer, vad som ska magasineras och var, hur länge vi ska bo nån annanstans, exakt var vi ska bo osv.
Det finns några andra bekymmer i klassen över i jobbighetsgrad också, men de orkar jag inte ens släppa in i matchen just nu.
Jag rasar istället över vardagens konstanta gnuggande med treans sandpapper mot min delikata hud.

Nej, nu har jag inte tid med det här längre. Jag ska brodera en  ”MEN DET VAR DÅ SJÄLVA FAN”-bonad i korsstygn.

Ni får lite käck pausmusik att underhålla er med until next time:

#60

En reaktion på ”KAAAAHN!

Kommentera

