Jag gör som jag vill

Det verkar som om det här med #blogg100 inte riktigt går som på räls. Jag håller ofta på med nåt annat både på dagarna och tidiga kvällarna och skjuter upp bloggandet till sista stund (eller en kvart efter), så de flesta av mina blogginlägg är publicerade i bästa fall före midnatt och i några fall efter. Men så funkar det för mig. Mitt dygn slutar ofta runt 01-02 (det är förstås inte hållbart för en redan trött person, men jag har normalt väldigt svårt att sova och på senaste tiden ännu svårare än brukligt) och när jag har lust och ro att sätta mig ned och skriva nåt så är det oftast ganska sent. Så följer jag reglerna för #blogg100? Nej, kanske inte. Men jag har hittills skrivit ett inlägg om dagen (anpassat efter min ”dag”) så jag tycker att jag följer själva andemeningen med utmaningen. Jag får göra som jag vill. Det tycker jag oftast att jag får. Alltid retar det någon (se där, nu fick jag användning för det också…), men mest troligt inte med tanke på hur få läsare jag har. Dessutom vet jag inte riktigt om det finns nån bloggpolis som kommer till de här utmarkerna och klockar mina inlägg och diskar den som inte följer de stipulerade förutsättningarna till punkt och pricka.

Jag har fått mer och mer problem med min tid. Jag har liksom inte koll på vad klockan är och vad jag borde hinna med under min vakna tid på dygnet, och vips är det läggdags (för länge sen) och jag vet inte ens vad jag gjorde av alla timmar. Jag vet bara att jag aldrig tycker att jag får saker gjorda (vilket för all del verkar vara en tanke som merparten av alla människor hyser). Jag har förstått att jag borde tala tyst om detta då jag slipper en massa praktiska parametrar som andra har att handskas med i vardagslivet, dvs har mycket mer ”egentid”. Men jag har insett att det faktiskt inte alls handlar om det, utan om konsten att prioritera. I vissa skeden av livet blir vissa faktorer tvingande, och det är väl det som många menar med att de inte har egentid. Man kan inte gärna säga åt sin unge att gå hem från dagis själv och börja brassa på middagen medan man jobbar över. På många sätt kan man förstås i högre grad välja vad man ska göra med sin tid när man inte har så många att ta hänsyn till. Men, det kan ju vara som för mig – att jag inte heller förfogar helt fritt över min tid.
Jag kan inte prioritera bort sjukhusbesök, medicintankning och andra ”tidstjuvar” i mitt liv. Jag kan inte heller, som de flesta andra, pusha mig särskilt långt för att ändå fixa eller orka med att göra ”lite extra” i vissa perioder. Det som påverkat mitt liv mest är den prioriteringen som inte ens jag själv gjort. Däremot har min hjärna inte ställt om efter min kropps förmåga. Jag tror fortfarande nånstans att jag kan hinna, orka och trixa in lika många saker på ett dygn som jag kunde förut. Så jag handskas väldigt vårdslöst med min tid, i det perspektivet. Å andra sidan hjälpte det inte särskilt mycket den period när jag gjorde aktivitetsscheman för varje vaken halvtimme i mitt liv (det var en metod som jag blev rekommenderad av olika anledningar) därför att den byggde på grundpremissen att jag fungerar som en vanlig person och har ungefär lika mycket ork och energi som vem som helst. Men mitt schema fick alltid ha Plan A – om jag har en bra dag och Plan B – om jag har en dålig dag. Men efter ett tag la jag ned det där, för jag kan i vissa avseenden inte planera min tid på det sättet, då det varierar för mycket från dag till dag. Jag blev bara deppig av att det kunde gå veckor utan att jag orkade annat än det mest basic (äta-sova-dö. Nej, förlåt. ”Jobba-äta-diska-se på Tv-dö” ska det ju vara), så metoden var ganska kontraproduktiv för min del.
Däremot har jag väldigt svårt att lägga ”lagom” med tid på saker. Jag fastnar i det jag just håller på med, alternativt håller på med så många olika saker samtidigt så jag blir för splittrad och inte får nåt klart. Båda sakerna är ganska dåliga. Jag skulle nog behöva ha nåt slags alarm som gick igång och en röst som uppmanade mig att ”byta station”. Känner jag mig själv rätt skulle jag antingen sätta på mig hörlurarna för att inte bli störd av den irriterande rösten eller så skulle jag skrämt släppa allt jag hade för händerna och stressa till nästa station och redan börja oroa mig för hur lite jag skulle hinna på så kort tid och därför fokusera på det mer än att få jobbet gjort.
Den enda lösningen måste vara att ha oändligt med tid (och ork). Jag tänker att jag kanske ska knacka på hos knarkargrannen – han verkar vara aktiv under dygnets alla timmar och ha en outsinlig energi till att möblera om, tjacksnickra, festa, slåss och ha sönder saker – och fråga hur han har lagt upp det hela. Om man varken jobbar eller sover sparar man en massa tid, som man sen kan lägga på annat. Men jag oroar mig ändå för hur man rent praktiskt får ihop det. Amfetamin kan ju inte vara helt billigt.
Nej, jag tror att det där med ett aktivitetsschema kanske ändå är grejen.
Jag börjar direkt.

7.00-7.30 Koka gröt
7.30-8.00 Springa marathon
8.00-8.30 Göra frukostbuffé till alla hemlösa i Stockholm
8.30-9.00 Måla en triptyk i akvarell föreställande slaget vid Trafalgar
9.00-9.30 Göra armhävningar
9.30-10.00 Bota cancer
10.00-10.30 Baka macarons
10.30-11.00 Fika
11.00-11.30 Bygga en replika av Golden Gate av gamla toarullar
11.30-12.00 Titta på kaniner
12.00-12.30 Lägga upp selfies på Instagram
12.30-13.00 Upptäcka en ny planet
13.00-13.30 Gräva en brunn till en fattig by i Somalia
13.30-14.00 Mindfulness
14.00-14.30 Lära mig franska
14.30-15.00 Cykla Tour de France (och praktisera min franska)
15.00-15.30 Föda upp en gris, slakta den och göra pulled pork
15.30-16.00 Djupshavsdyka
16.00-16.30 Träffa spännande människor
16.30-17.00 Skriva en bestseller
17.00-17.30 Baka surdegsbröd och stoppa korv
17.30-18.00 Inreda mitt hem som en katalog från Svenskt Tenn
18.00-18.30 Åka på romantisk resa till Rom
18.30-19.00 Se hela ”House of Cards” och twittra om det
19.00-19.30 Rädda någon ur ett brinnande hus
19.30-20.00 ”Halv åtta hos mig”
20.00-20.30 Sätta mig in i kvantfysik
20.30-21.00 Sticka en halsduk
21.00-21.30 Läsa Lars Noréns dagböcker
21.30-22.00 Smörja in hela kroppen med kokosfett
22.00-22.30 Uppfinna en ny religion
22.30-23.00 Varva ned med ett glas vin
23.00-23.30 Synda
23.30-00.00 Vila

Egentligen, hur svårt kan det vara att hinna med att få en massa gjort?

#52

Kommentera

