När far och jag var sorkar

Jag lyckades uppdatera bloggen fast jag låg på operationsbordet, men jag har svårt att palla när jag är förkyld. Verkar som om jag fått en riktig sån där mansförkylning. En som är lite värre liksom.
Så inspiration och ork att sitta vid datorn är noll. Hjärnan är full av snor och jag hostar så mycket så skärmen hamnar ur fokus.

Men jag luftar lite snabbt en fråga som kommit upp på några seminarier om användbarhet som jag varit på de senaste året. Hur ska egentligen den yngre generationen förstå olika symboler och ikoner som är vedertagna för att visa olika funktioner? Inte så att de inte förstår vad de ska göra, men förstår de vad symbolen syftar på från början? Som en diskett för ”spara” (det är knappt så jag kommer ihåg hur det var att använda disketter) eller en telefon med nummerskiva för att symbolisera ”telefon” trots att de väl nästan inte existerar annat än på museum längre. Och den där klassikern med att kidsen inte vet sambandet mellan en kassett och en blyertspenna (om det inte gick att spola på en kassettbandspelare så var man tvungen att rulla tillbaka bandet manuellt och då passade en penna perfekt i hålen på kassetten).
Men jag tror att det kanske är värre än så nu. Den här videon där barn presenteras för en walkman är ganska intressant.

* När far och jag var sorkar är gotländska och betyder ”när pappa och jag var barn”, dvs ”för jävligt länge sen”

 

#45

En reaktion på ”När far och jag var sorkar

  1. Hahaha, den var ju jätterolig! Och plötsligt känner man sig eoner gammal…! Min kassettspelare (inte ens portabel) var min käraste ägodel i många år. Tänk alla Trackslistor man spelade in… :)

    Men ja, jo, det har hänt en del. Ärligt talat, man behöver inte gå till forntiden för att se stora technologiska förändringar – jag menar, när kom smartphone? Inte ens 10 år sen väl? Idag säger vi mobile-first och styr om all annan teknologi efter våra handenheter. Det kan jag hisna lite över emellanåt.

    Krya på dig!

Kommentera

