App, app, app…

fruit-ninja

Jag är lite dålig på det här med att ladda ned appar till min mobil. I början var det för att de appar jag blev sugen på sällan fanns till android-telefoner. Nu börjar det faktiskt bli mycket bättre och det mesta finns både för iPhone och android.
Jag är också lite sådär att jag vill se nyttan med de appar jag har på telefonen. Jag installerar sällan saker ”för kul” eller för att ”testa lite”. Jag har ett behov av att göra nåt via min mobil, och då letar jag upp en app som gör det.
Men jag skulle behöva lite inspiration även på den fronten. Jag känner det som att jag bara använder såna där tråkiga nyttoappar. Det mest basic.

De appar jag använder mest är förstås Facebook, Twitter, Instagram, Pinterest och Feedly.
Sociala medier-appar helt enkelt. En del använder jag mer än andra. Ärligt talat så läser jag rätt sällan bloggfeeds i mobilen, men jag gillar ändå att kunna göra det smidigt om man har dötid på en resa eller sitter och väntar på nåt.
Till samma kategori räknar jag apparna till de bloggtjänster jag använder. Eftersom jag är van att skriva rätt långa blogginlägg är det sällan jag gör inläggen via mobilen, men har tänkt att bli lite bättre på det för ögonblicksbloggande.

Efter det kommer Swedbank, Dropbox och KiK.
Jag tycker att det är perfekt att kunna kolla sitt banksaldo, föra över pengar mellan konton och även till andra som har Swedbank (som min man). Däremot använder jag inte tjänster som kräver mobilt BankID, vilket mest beror på lathet.
Dropboxen är också perfekt att kunna nå via telefonen. Vi gör exempelvis matsedlar för två veckor i taget och skriver upp vilka ingredienser som behövs handlas till den maträtten, samt har lite recept sparade där också. Så står man i affären och funderar på vad man egentligen ska handla, öppnar man bara dropboxen och letar där. Vi har helt enkelt ganska mycket nyttigt stuff där som kan vara bra att kunna nå båda två när man är på språng. Vad hette det där goda vinet vi drack hos X, vilken teaffär köpte vi Y-te i, vilket shampo/deo/tandkräm är det han vill ha, vad är det för glödlampa till lampan i hallen. Såna saker lägger jag på en lista i vår dropbox. Lite analt, men ack så användbart. Det man inte har i huvudet får man ha i sin dropbox.
KiK är det verktyg vi använder för att snacka under dagen om diverse ärenden. Istället för att skicka sms så chattar vi. Jag tycker att det är smidigt, och kostar inget. De flesta av mina kompisar använder inte KiK så det blir mest familjekommunikation, och jag vet att i många familjer använder föräldrar det för att kommunicera med sina äldre kids.

Sen har jag en del reseappar. STHLM Traveling och Stockholm Subway maps brukar vara perfekt för mig som är lite förvirrad kring vilken resväg som är bäst när jag ska till nya ställen och av nån anledning aldrig lär mig tunnelbanenätet. I det avseendet är jag också mycket glad för grundtjänsterna Maps och Navigation som verkligen hjälpt mig många gånger i nöd, då mitt lokalsinne är helt obefintligt. Taxi 020-appen har jag inte använt jättemycket, men den är grymt mycket bättre än att ringa efter en taxi. Dessutom ser man var den taxi som fått ens körning befinner sig och det känns som att man får en taxi mycket snabbare. Jag är säker på att andra taxibolag har liknande tjänster. Hitta.se är också en ren nödvändighet för en person som inte hittar.se.

Jag är kass på fotoappar och hade gärna laddat ner fler, nu kör jag bara den befintliga bildredigeraren, instragram och pixlr-o-matic. Men ärligt talat är jag inte intresserad av tusen filter med stjärnor, glitter och blurr. Jag vill ha filter som gör mina bilder lite mer krispiga bara. Men här visar sig även min ovilja att göra vissa saker i mobilen. Jag har svårt att se om en bild är bra om jag ska redigera den i pytteformat i telefonen, det är först när man plockar upp den i Photoshop på datorn som jag tycker man kan greja med den på ett bra sätt. Men jag skulle gärna upptäcka fler enkla appar för bildbehandling. Framför allt för att fixa dem för snabbpublicering, on the go.

En av mina absoluta favoritappar är Shazam. Ni vet hur det är, man sitter på ett café eller tittar på Tv och så dyker det upp en låt man känner igen, men inte kommer på vad den heter eller en ny låt man skulle vilja höra igen. Fram med Shazam som lyssnar av och lämnar besked (och med ett enkelt klick kan man få upp den på spotify, youtube, streamad radio, köpa den, se låttexten och se när artisten har en konsert nästa gång).
Givetvis har jag också Spotify-appen, och det är kanske min favoritapp av alla. Vilken räddning det har varit att kunna lyssna på sina playlists i mobilen var man än är (som på jobbet där alla såna tjänster är blockade). Soundcloud är också en musiktjänst jag använder mycket på datorn, så den måste jag så klart ha även i mobilen. En sak som stör mig är att Bandcamp (där jag både lyssnar på och köper musik) inte finns för min mobil. Sååå gammal är den väl inte? Ja, jag vet – i mobilår är den säkert över 10, även om jag köpte den för två-tre år sen.
Bandsintown har jag inte använt jättemycket, men konceptet är bra – att se vilka konserter som är på gång i din stad.

Jag är en tråkmåns som sällan spelar spel i mobilen (fast jag har lite allt möjligt nedladdat). Men ska jag vara helt ärlig så kör jag i så fall soduku eller Nordstedts ordquiz, möjligen Wordfeud (så Rumble, SongPop, Draw Free och de arga fåglarna var bara en fluga). Jag verkar fastna för sånt som pensionärer gillar (melodikrysset-app? kokkaffe-app?). Lite korsordsstilen. I samma anda är Wikipedia, Klarspråks-appen och SAOL förstås också ett måste. Ingen idé att ha långdragna diskussioner om olika ämnen när man lätt kan kolla i mobilen om hur nåt stavas eller vilket år nån president dog eller hur gammal prinsessan Viktoria är, och sånt som alltid dyker upp i viktiga samtal.

När det gäller hälsoappar så har jag ganska många. Believe it or not. Där tror jag att P Tracker (menskalender) är den mest använda. Är man på skitkasst humör kan man alltid gå in där och kolla att just det ja, precis den här tiden förra månaden var jag i samma sinnesstämning. RunKeeper funkar fint även om man inte springer, utan bara promenerar (kom ihåg att man inte BEHÖVER posta varje promenad och löprunda på sociala medier för att det ska räknas!). Monitor your weight är en bra app om man håller på med nåt viktprojekt. Fina diagram och så får man upp statistik för hur många kilon man gått ner, hur många kilon det är kvar till mål, nuvarande BMI, hur mycket man gått ner per vecka i genomsnitt osv, osv. Är man mer intresserad av att få koll på vad man äter och ungefär hur mycket kalorier det finns i olika livsmedel, hur många kalorier man bör äta i förhållande till vikt och önskad viktnedgång så finns det många appar. Jag har testat FatSecret och MyFitnessPal (ja, namnen är oändligt fåniga) och tycker att de båda har lite olika brister, men ändå är funktionella. Den sistnämnda kanske är lite bättre.
Håller man på med hemmaträning så är Sworkit en bra app. Man kan välja mellan en massa olika typer av träningsprogram och sen väljer man antal minuter man vill hålla på och så vips kommer det upp övningar och så kör man igång tajmern. Vill man ha mer utförlig beskrivning på hur övningen genomförs finns det nästan alltid en instruktionsvideo som kompletterar bildinstruktionerna. Enkelt! Det enda som inte är enkelt är att verkligen ta sig tid att göra det.

Sen finns det tillfälliga appar som är bra att ha på till exempel resor Trip Advisor har jag använt ganska ofta på resa (kartor och reseguide för olika städer), liksom ordlisteappar för andra språk, Googles översättningsapp och reseappar för lokaltrafiken i den staden. Nu för tiden har de flesta stora festivaler appar där man kan se spelscheman osv. Sånt gillar jag.

Appar jag aldrig använder (men kanske borde) är typ Hemköp och ICA. Jag tycker att själva idén är bra, med recept, inköpslistor och aktuella erbjudanden. Som Hemköps app där alla i hushållet kan logga in och lägga in saker på inköpslistan. Kunde vara mycket användbart. Istället för att chatta om vad som ska handlas (när man sitter på jobbet och inte minns vad man har i kylskåpet och inte) kan man kolla vad man skrivit upp på listan. Men jag har inte tagit mig tid helt enkelt. Det får duga med Dropbox-listor och improvisation istället.

Jag har förstås appar för diverse playtjänster också, och Youtube och Netflix. Men jag använder dem nästan aldrig på mobilen, bara i iPaden. För mig finns det inget ändamål att sitta och glo på en film på mobilskärm, det kan möjligen vara korta videos och klipp som folk postat i sociala kanaler. Samma med att läsa långa texter (som inte är nyhetsartiklar och krönikor) – det gör jag på iPaden och inte i min mobil. Radio och poddar skulle jag däremot kunna tänka mig att lyssna på i mobilen. Men där känns det också så att om jag har så mycket tid och inte är hemma så har jag  med min iPad och kör via den istället.

Men de saker jag använder allra, allra mest i mobilen är kalender, memo och uppgifter som ju är nåt slags motsvarighet till min passion för papperskalendar, block, to do-listor och post-it. Grejen är bara att jag kan tycka att de inbyggda funktionerna i min Samsung-telefon är lite för basala. Jag skulle vilja ha nån typ av lite mer avancerade memofunktioner, listor och framför allt appar där man enkelt kan notera idéer, länkar och lite allt möjligt. Laddade ner nån app som heter Any.do, men jag är inte så inte impad än.

Jag behöver helt enkelt lite ny inspiration för hur jag kan maxa ut min mobils funktionalitet. Några tips på appar ni använder och gillar?

Jag har förstås en massa annan junk på telefonen som jag ibland använder, men mest inte. Väderappar till exempel är helt bortslösat på mig. En gång om året (typ julafton) är jag intresserad av vädret.

Men en sak glömde jag, spelet Fruit Ninja. Det kanske också är ett pensionärsspel? Skära frukt med ninja-machete. Jag är i alla fall en sucker för det. Det är förmodligen för att min favoritlek på lekis hette ”Fruktsallad” (ett slags hela havet-stormar där minst två deltagare får samma fruktnamn. Sen skriker lekledaren till exempel ”Banan!” och då måste alla bananer byta plats medan lekledaren ska passa på att sno en stol. Den som blir utan blir ny utropare. Om lekledaren ropar ”fruktsallad” ska alla byta plats samtidigt. Kul va?). Det här är lite mer fruktaggression. För de lite äldre barnen.

PS. Bilden längst upp är inte en skärmdump från min telefon. Jag är inte riktigt där än, om man säger så.

#35

Kommentera

