Disney on ”ice”

Idag har varit en väldigt opepp dag som började med att en fukttekniker (varför var det ingen som tyckte att det var kul när jag undrade om det var samma yrkeskategori som fluffer?)  var och gjorde hål lite överallt i våra golv och berättade att orsaken till att vårt golv i köket plötsligt buktar upp är att vattnet från knarkargrannens vattenläcka tydligen orsakat större skada hos oss än de först trodde. Så köksgolvet (inklusive skåpen och diskbänken) måste rivas ut, liksom golvet i vårt arbetsrum samt väggarna i vårt badrum. Alltså förutom vägg i hall och arbetsrum som vi visste innan på grund av att det syns på tapeten att det runnit vatten ned för väggen.

Det värsta är att allt detta blivit ännu värre på grund av att tokfan & hans polare inte släpper in några hantverkare i sin lägenhet, så att de kan börja sanera där. Det är bara business as usual i deras lägenhet. De verkar vara helt bortom all rimlighet. Fuktinspektören skvallrade om att han fått hämta sina torkfläktar (”man vill ju inte att de ska kränga dem”) samtidigt som delgivningsmannen varit där i helgen. Jag utgår från att det betyder att knarkargrannen i alla fall har fått besked om vräkning. Inte för att det på nåt sätt märks att det skulle vara lugnare än vanligt. Det verkar inte störa ruljansen på nåt märkbart sätt. Jag vet inte hur länge det dröjer innan han åker ut eller om han kan förhala det ytterligare på nåt sätt.
Innan de har fått tillträde till hans lägenhet gör de inget i vår. Snubben som kollade vattenskadan hos oss trodde att det var minst två månaders renoveringsarbete i den lägenheten först, innan de åtgärdar vår. På grund av att de i princip måste riva ut alla golv i hans lägenhet (och resten av lägenheten var så vanskött att det tydligen måste rivas ut i princip allting i alla fall).
Jag funderar lite på hur det är tänkt. Är det alltså meningen att vi ska bo i en lägenhet där de mäter 80 % fuktighet i golvet i rummet bredvid det där vi sover varje natt? På nåt sätt utgår jag ifrån att det inte är riktigt bra och att det finns en stor risk för mögel och andra skadligheter om man väntar flera månader innan man gör nåt åt detta.

Hyresvärden har bara sagt att de inte har några evakueringslägenheter, Hyresgästföreningen säger i princip bara att man ska ha ”en dialog” med sin värd och vårt försäkringsbolag säger att skadan får gå på värdens försäkring och att de inte kan hjälpa till med ersättningsbostad om det fortfarande ”går att bo” i lägenheten. Går att bo? Ja, det går att bo på gatan också, i en kartong.

Jag pallar fan inte detta alltså.
Allt på grund av vår idiot till granne. Seriöst så hoppas jag att jag inte hinner träffa honom i hissen eller trapphuset innan han åker ut, för jag tror inte jag kommer att kunna göra som jag brukar (blänga surt eller bara titta bort) utan få nåt utbrott. Vi har fått stå ut med så mycket skit de här åren som vi bott under honom. Och det här sista var bara droppen (kaching!).
Jag brukar tycka att våld inte löser nåt, men i hans fall skulle jag nästan kunna göra ett undantag.
Men jag önskar förstås helst att han får komma till en snäll familj på landet. Precis som…ehh…Bambis mamma.

(Ja, ”ice” är samma som metamfetamin, meth eller metatjack. Jag är inte insatt i vad min granne går på, men med tanke på att han och hans vänner håller igång dygnet runt så lär det vara uppåttjack i alla fall).

På grund av trist inlägg av socialrealistisk karaktär bifogar jag även en fin video om vad som egentligen hände med Bambis mamma.

#34

Kommentera

