Poddar för paddan?

podcastJag har en mörk hemlighet. Jag lyssnar inte på poddar. Jag har typ lyssnat på max tre, och inte ens hela avsnitt. En chef ba ”vad tycker du om poddar. Det verkar inne nu. Borde vi inte starta en?”. Jag vill säga ”när de hör talas om oss så förvandlas deras ansikten till Edvard Munchs Skriet, så chansen att en vanlig människa frivilligt skulle lyssna på nåt slags Anslagstavle-radio är väl mindre än minimal”. Men istället säger jag förstås ”Jag kallar till ett möte och diskuterar detta med närmast berörda intressenter, så får vi utvärdera om utdelningen skulle motsvara insatsen”.
Sen blir jag nervös. På det där sättet som bara människor som jobbar med kommunikation i offentlig förvaltning kan bli.
Har vi missat nåt? Och om vi har det, är det inte liksom alltid lite för sent när vi ställer oss den frågan?
Lite som att säga ”mmm, pulled pork” först när 7-Eleven börjat sälja det som snabbmat i hamburgerbröd. Det har redan peakat.

Men seriöst, har jag missat nåt? Borde jag bli en poddlyssnare och vad ska jag i så fall börja med?

Som alltid i svåra spörsmål vänder jag på huvudet och avbryter min man i hans dödande av orcher, byggande av nya världar eller lyssnande på obskyr doom och frågar vad han anser om saken.
Han säger förstås ”Nej, det är bara en massa sköna snubbar som dillar en massa. Jag orkar inte lyssna på sånt. Däremot skulle jag gärna göra en själv”.
Det tycker jag ganska mycket svarar på frågan. Det är alltså som onani. Det är skönare att göra det själv än att lyssna på andra som gör det, men å andra sidan kan man kanske inspireras av själva lyssnandet?
Kanske var min analys inte helt klockren här…Förlåt.
Jag undrar uppriktigt. Det kanske finns en helt galet skön poddvärld där ute som jag missat bara för att jag är så seg när det gäller vissa saker.

Frågan är också NÄR man skulle hinna lyssna på en podd. Jag lyssnar inte ens på radio. Jag hör till den där skaran som blir distraherad av prat, alltså skulle jag inte kunna göra nåt annat samtidigt som jag lyssnar på en podd. Kanske om jag hade nån hobby som handarbete eller var långtradarchaufför som körde ensam i natten timme ut och timme in eller om jag satt och sorterade spikar hela dagarna.
Om jag lyssnar på nåt nu så är det musik. Så om jag ska börja ta mig an podderiet måste det liksom vara värt besväret. Och vara enkelt.
Jag gillar nördigheter, film, kultur, synthmusik, scifi, robotar, feminism, enhörningar, dokumentärer och samhällsfrågor. Och kaniner. Och människor som har nåt att säga. Eller får en att skratta.
Gärna allt på en gång.
Finns det några poddar för människor som mig?

#31

2 reaktioner på ”Poddar för paddan?

  1. Karl skriver:

    Ska ge dig några som jag har gillat, så kan du själv avgöra:
    Palmemordspodden, avsnitt 39 (om tidningarna som dagen efter mordet inte riktigt var med och hade kioskvältarrubriker som ”KNEPIGT MED KNOPAR – SCOUTER JUBILERAR”).

    WTF with marc maron. Kanske avsnitt 450 Will Ferrell, eller avsnittet med Lena Dunham. Eller Jack White. Kan endast konsumeras i små doser.

    P3 dokumentär kanske?

    • evilbunny skriver:

      Perfekt. Tack för tips! Ska absolut kolla upp. Fick några på Facebook också när jag ställde samma fråga, så nu har jag några att börja med.

Kommentera

