Dagens wow: Joe Iurato

Förra omgången av #blogg100 passade jag på att posta en del tips om coola foto- och konstprojekt, så det tänkte jag göra den här gången också.

Gatukonst är ofta ett väldigt tacksamt konstuttryck då verken finns mitt bland människor och talar direkt till dem. Det är en typ av uppsökande konst som jag tycker känns mer demokratisk än många andra konstformer. Konst är tyvärr ofta något man aktivt måste söka upp, hitta och ta del av i specifika forum. Det kan för vissa människor vara svårt att känna sig tilltalade och inkluderade när konsten blir nåt exklusivt och svårt som man måste ha förförståelse och nycklar för att ta till sig och tolka.

Jag blev väldigt förtjust i Joe Iuratos små träfigurer som är utplacerade i, och samspelar med, befintliga stadsmiljöer. Det är också en typ av konst som bara fångar den som är medveten om sin närmiljö och verkligen tittar sig omkring, vilket kanske inte är så vanligt i dagens samhälle där många har näsan i den virtuella världen mest hela tiden. Jag ser på gatukonst lite som när en busschaufför helt plötsligt önskar passagerarna en trevlig dag eller säger nåt annat oväntat i högtalarna. Människor blir överraskade och går förhoppningsvis vidare i sina stressiga storstadsliv med en liten, liten varmare känsla inuti.

Jag är alltid på jakt efter ögonblick att fånga. En konversation, en bild, en blick, en händelse eller bara en kanin som sitter på en gräsmatta och käkar middag. Kanske är det därför gatukonst tilltalar mig så mycket. Det är någon som ansträngt sig för att skapa ett sånt ögonblick för andra att fånga, i förbifarten.

På sin hemsida skriver Joe Iurato:

I paint what I know or what I wish to understand. However big or small, the works are often created in public spaces and left to interact with the environment and community. Like life itself, the nature of public art is one of transience. Each piece mirrors the unpredictability of existence and hopes to establish an intimate connection with the viewer in the here-and-now.

Läs mer på Joe Iurato Art & Wine

joeiurato5 joeiurato7 joeiurato9

#27

Kommentera

