Terapikuddar & annan shopping

bigbooks
Överhörd replik på Lagerhaus:
– Om du inte vet vad du ska ha kanske du inte behöver handla nåt alls?
Hahahahaha. Naturligtvis var det en man som sa detta till en kvinna.
Han gick sen irriterat ett steg bakom henne på hennes desperata jakt genom affären och trumpetade otåligt:
– KAKFAT?
– DRINKMIXER?
– DUSCHDRAPERI?
Jag förstår inte riktigt varför människor som inte har samma mål (oavsett om detta mål är något luddigt i kanterna) shoppar tillsammans. Det finns inget så enerverande som att gå i affärer med nån som inte förstår att man måste ”titta runt lite” och att man ”vet vad man vill ha när man får syn på det”.
Det skulle möjligen vara att gå i jättetråkiga affärer tillsammans med folk som inte vet vad de ska ha…

Jag är därför mycket nöjd att då och då gå ensam i affärer och liksom ”känna in” utbudet.
Det finns ju inte en chans i helvete att jag hade vetat innan att jag måste köpa en puderrosa sparkdräkt med en kanin på med matchande mössa och små, små sockar till. Jag visste det först när jag såg den. (Och nej, den är inte till mig, utan till brorsdotterns förstfödda).
Det fanns inte på kartan (tihi!) att jag skulle veta innan att jag ville ha bordstabletter med en karta över Manhattan på. Jag visste det när jag stod där i affären och kunde peka ut exakt var hotell som vi bodde på under vår bröllopsresa låg och tänkte på hur fantastiskt det vore om jag kunde drömma lite om New York varje dag medan jag äter middag.

Dessutom är shopping lite som terapi. Som en vis väninna en gång sa ”Ibland är shopping det enda som hindrar en kvinna från att hamna på psykakuten tuggandes på en kudde”.
Jag tänker förstås genast – vilken typ av kudde? Men jag antar att jag vet när jag ser den i en affär.

#24

Kommentera

