Med fettskrämda och sockerstinna kramar

Den här gången står jag helt på Mia Skäringers sida. Trots min sågning efter hennes ”gröt i huvudet”-utspel om feminism i ”Mia på Grötö”.
Men när det gäller uppror mot diethetsen i samhället så går jag gärna med i ”det tåget” faktiskt.

Det jag tycker att de som nu rasar över hennes krönika missar (hej Kostdoktorn och alla andra LCHF-frälsta) är att hetsen i sig också är skadlig och får människor att må dåligt, och att var och en måste få bli salig på sin fason. Det finns inte ett sätt, en metod och en väg som funkar för alla. Hälsa är inte bara vikt. Hälsa är inte att vara tokfanatisk kring mat och olika matvarors vara eller icke-vara på ens egen och andras tallrikar.

Hon säger inte att alla ska moffa i sig kolhydrater eller att det är fel att sträva efter ett hälsosamt liv, bara att det blivit nåt slags nästan maniskt fokus på kropparna, maten och den kosthållning som är på modet för tillfället, vilket triggar en massa dåliga saker det också. Det är inte bara socker och/eller fett (beroende på vilket lag man valt) som är orsak till ohälsa. Det finns en massa olika sorters ”matmissbruk” och mycket av dagens diethetsare och kostkristna bidrar till den typen av ohälsa. Vilket jag tycker att alla som på allvar vill att svenska folket ska bli sundare och mer hälsosamma borde ta på allvar. Men LCHF-folket verkar bara intresserade av att alla ska göra som dem och följa samma kostråd för att gå ner i vikt. De framför inte heller direkt sin övertygelse på nåt hjälpsamt sätt, utan ofta på ett aggressivt och föga inspirerande vis. Varför gör de ens så? Jag fattar inte det. Vad vill de uppnå egentligen?

Om de är några som verkar ha en shady agenda så är det väl de som inte accepterar andra människors val av metod för att nå hälsa? Jag har sällan hört nån som valt LCHF säga ”bra jobbat där, det verkar funka bra för dig som äter enligt GI och gått ner i vikt så! Själv har jag valt den här metoden som funkar bra för mig!”
Kollar man vilka som angriper henne så är det inte de som äter enligt GI, Viktväktarna eller 5:2. Det är uteslutande LCHF-följare. Just sayin’.

Jag blir helt förbluffad när folk rasar över att hon förordar motion och mindre kalorier som metod för att gå ner i vikt. Reaktionen hos LCHF-människorna är ungefär som om hon sagt att man kan gå ner i vikt av att skjuta heroin och koka soppa på kidnappade bebisar.

Jag blir alltid helt full i skratt (eller beklämd) när LCHF-fanatikerna rusar till och skriker att ”ALLA MISSFÖRSTÅR LCHF. PS. för det kan få lama att gå och blinda att se, och alla som säger emot är köpta av sockerindustrin” när någon påpekar att de har en lätt fanatiskt inställning till sin kosthållning och vilken andra bör välja. Man ba ”ja, det där hjälpte verkligen jättemycket för att råda bot på eventuella förhastade slutsatser om hur LCHF-people är. Tack, tack!”.

På ett sätt kan jag känna (när jag är på ett mer välvilligt humör) att det var nåt som Mia Skäringer förmodligen egentligen ville sätta ord på redan där i feminist-utlägget som jag dissade så hårt. Det här med de enorma kraven på både kvinnor (och män) idag. Att man ska hinna, orka och vara allting. Och sen följa rätt diet och springa ett marathon on top.
Jag höll inte med om att det är kopplat till feminism, som jag tvärtom ser som en rörelse som vill sätta fokus på att kvinnans kropp är hennes egen och att det ständiga granskandet, dissandet och värderandet – både från samhället, männen, andra kvinnor och kvinnor själva – är osunt. Men den poängen verkar gå en del förbi (både när det gäller feminism och dieter).

Jag har inte mer att tillägga just nu. Men heja Mia! Välkommen tillbaks i matchen!
Vad jag anser om LCHF-maffian har jag bloggat om många gånger förut. Det förvånar mig inte alls att de rusar till för att tjoa om att Skäringer är manipulerad av den fettskrämda matmaffian. Det är inte första gången det händer om man säger så. Men det är lika obehagligt varje gång.

#10

Kommentera

