Öh…öh…grattis på internationella kvinnodagen

Det här med att skriva korta och kärnfulla (men väldigt genomtänkta) blogginlägg är en ambition som jag inte direkt känner att jag levt upp till den här första veckan av blogg 100.
Men jag har 92 dagar till på mig, så det känns betryggande. Men jag har bara tio minuter kvar av den åttonde dagen (jag vilade inte på den sjunde, vilket är en fackligt framförhandlad fringis för skapare, så jag kompar ut lite idag).

Inte heller har jag lyckas formulera i ord alla de där skarpsynta och jätteviktiga sakerna om feminism som jag gått och tänkt på ett tag, och som hade passat så bra att posta just idag – på internationella kvinnodagen.
Men jag bjuder på en konversation utanför en blomsteraffär idag:
Jag: Varför står det en skylt utanför blomsteraffären med ”Kom ihåg att det är internationella kvinnodagen idag!”? Det är väl inte direkt Mors dag?
Patriarkatet (idag företrätt av min man): Vi vet inte hur man ger er jämställdhet så vi köper blommor istället!

Andra spännande saker idag:
Fel låt vann. Det var dock inte så konstigt då alla låtar som deltog var fel!

Kraftwerkvideos på Moderna museet var däremot rätt. Kom nämligen äntligen iväg på utställningen ”Dansmaskiner” som öppnade i samband med Kraftwerks fyra konserter i Stockholm i början på året. Just då hann vi inte, och sen har det alltid kommit nåt emellan när vi varit på väg. En gång var det till exempel en spontan afternoon tea på Grand Hotel (men va fan, det var kallt ute och snöade och vi var så frusna och det var jättelångt till Skeppsholmen. Just då i alla fall, en vårig dag som idag var det perfekt promenadväder).
Jag var inte så impad av själva utställningen, den kändes ärligt talat ganska hopslängd och den röda tråden var mycket tunn. Men hey, jag gnäller inte när jag får sitta i ett mörkt rum och kolla Kraftwerk-videos i 3D. Även om jag såg dem under konserten på Cirkus. Vi passade också på att kika på Minecraft-utställningen ”Blockholm” på Arkitektur- och designcentrum som ligger i samma hus. Sen mötte vi upp med delar av familjen som promenixat dit och satt i den fina restaurangen och fikade (nåja, de andra gjorde det) och tittade på utsikten.
En ganska trevlig dag!

dansmaskiner

#8

Kommentera

