Blogg 100: Mer ögonblinksbloggande

mrbean

Mot bättre vetande så hakar jag på #blogg100 även i år. I mitt eget lilla hörn av bloggosfären (det var ett tag sen man hörde det begreppet…) alltså.
Jag vet att jag ganska snart kommer att få lite annat att tänka på än bloggande, men tar man inte det hela på så blodigt allvar så är det mest en lite pepp att skriva mer. Det kommer inte att hända nåt alls om jag missar eller inte orkar eller inte hinner. Det ska vara en rolig grej inte nåt kravfyllt, för sånt har jag nog av ändå.

I år tänker jag försöka med nåt jag är kass på, skriva korta(re) inlägg. Ofta tänker jag att jag ska ”spara” ett inlägg tills jag orkar ”tänka klart”. Så verkar ganska få andra resonera när de tycker till i offentligheten, så varför ska jag? [insert ironisk smiley]
På Twitter och Facebook är det mer ok att slänga ur sig en liten tanke, ett embryo, en känsla, en betraktelse. Bloggen känns som där man ska skriva långt och utveckla sina tankar. Men kanske finns det ett mellanformat? Kortblogg. Ögonblinksblogg. Jag kör på det i år.
Vill jag skriva långt sätter jag tändstickor för att hålla upp ögonlocken och inte blinka.
Jag veeeet att det heter ögonblick. Men det är konstigt. Det borde heta ögonblink. ”Ett ögonblink bara så ska jag titta efter”. Vore inte det mer logiskt? Som det där med enhörning.

Det där med att starta en annan blogg känns lite onödigt. Jag dammade av en gammal istället och bloggar där också. Samtidigt. Ibland. Ska bara hinna med Facebook (ett konto), Instagram (ett konto), Twitter (tre konton – anonymt tyckande, offentligt tyckande, musiktyckande), Tumblr (en), LinkedIn (nätverksgrupper för jobbgrejer), Pinterest (ett konto) och mina bloggar (har bara fyra – som jag har aktiva nu, plus några insomade. Musikblogg, sjukblogg, tjockblogg = lite som tjocktv. Och så denna fågelfiskåmittemellan-blogg). Jag brukar inte ha några problem att sprida mig själv tunt. Som en bombmatta över INTERNÄTT. Konfetti all over, eller en hel ask med nålar i en höstack.

#1

2 reaktioner på ”Blogg 100: Mer ögonblinksbloggande

  1. Åh härligt att du är med! Ser alltid fram emot dina texter, långa eller korta, så nu har jag en hel påse med 100 blogggodisbitar att se fram emot under våren…!

    Och jag håller med dig om ögonblinket.

Kommentera

