Krämimperiet (an)faller

bodyshop
Helt plötsligt fick jag en stark lust att skriva om kräm. Förut skrev jag hyfsat ofta om smink, kräm och parfym. Nu – not so much.
Strax bredvid datorn står en hel ansamling med burkar, flaskor och tuber från krämimperiet nummer ett i min värld – Body Shop. För precis som så många år förut så började jag så där i slutet av november – början på december trängta efter deras adventskalender som dök upp i affärerna i sedvanlig tid. 24 dagars happy joy med presenter varje dag. Jag kan aldrig motstå. Eller rättare sagt ber jag omväxlande min man att köpa den åt mig som en ”spontan” present, eller så impulshandlar jag den själv någon dag när jag har stressats tillräckligt mycket för att tänka att jag kanske blir utan innan jag hunnit bestämt om jag ska ha en i år eller inte – så jag måste köpa den redan nu, ifall ifall. Så då verkar det som om jag ändå har bestämt mig. Klockren logik i min värld.

Ändå är det för varje år nåt slags varningsklocka som klämtar allt starkare i bakhuvudet när står där i valet och kvalet. Det var nåt jag tänkte förra året – kan det ha varit att inte gå på det här några fler gånger? Ja, så var det.
Men tänk en hel lång december utan presenter varje dag…när man kunde ha fått presenter varje dag. Outhärdligt nästan. Så jag köper igen. Och lagom till julafton stirrar jag på produkterna jag plockat ur kalendern och tänker att hälften vill jag inte egentligen ha och hälften har jag redan.
Jag förmanar mig själv att minnas att kalendern är bäst för nån som är helt ny inför Body Shops produkter och varken vet vad som är nytt och vad som är gammalt i utbudet, och inte redan har testat och ratat en del dofter eller produktserier.

Den ultimata Body Shop-kalendern för mig  (lustigt not heter den lyxigaste varianten Ultimate, det var nog därför jag alltid tänker ”det är den som är svaret på mina önskingar!”) skulle vara en där man får små prover av allt som varit nytt under året. Så att jag visste att det var saker jag inte testat redan och om jag inte gillade dem så skulle det i alla fall vara lagom med små burkar så man inte känner sig lika slösig om den inte faller en på läppen.
För att ytterligare skjuta på det oundvikliga i år så bad jag att få titta på listan över vad kalendrarna  innehåller (jo då, man får ”fuska”. Bara att fråga snällt i kassan), för att jag skulle veta om det var saker jag verkligen inte ville ha. Och fast jag såg att det var det så tänkte jag snillrikt ”men det är ändå kul med en överraskning”. Förstås blev det inte en riktigt lika stor efter att jag läst på listan, men mitt minne är så kort så det spelade nästan ingen roll ändå.

Så ja, jag föll till föga i år igen. Därför ska jag nu så här en månad efter lucköppning faktiskt ta mig en titt på vad jag fick och sortera in allt i badrumsskåpet. Att jag varit så håglös kring mina kalenderprodukter att de stått kvar i ett hörn av kontoret istället för att öppnas och användas säger väl i alla fall nåt om hur entusiasmen har dalat år för år.
Det är egentligen inget större fel på grejerna, men jag är bara inte ENTUSIASTISK. På det sätt jag önskat.

LUCKA 1: Honeymania Shower Gel.
Honungsdoftande duschkräm helt enkelt. Den är ganska ny i sortimentet, men jag har redan hunnit testa body buttern. För mig är det en mittemellandoft. Alltså bättre än de där toksöta, fruktblommiga dofterna jag inte längre klarar av och de nötiga, jordiga, enklare, friskare dofterna jag börjat föredra. Men nej, det är ingen favorit. Tror jag kommer att ge bort den.

LUCKA 2: Aloe Calming Facial Cleanser.
De här minibrukarna med ansiktsprodukter gillar jag ganska mycket. Bra att ha med på resan. Räcker nog en vecka ungefär om man använder den dagligen. Men eftersom jag vet att de här säljs i såna där reseset och inte finns att köpa separat så vet jag att det finns fyra produkter i varje kit. Tänker genast att jag kommer att få de andra tre i kalendern, eller så hamnade de i de andra mindre kalendervarianterna Luxury eller Deluxe. Aloe är en ganska neutral ansiktsserie och jag brukade växla mellan den och Vitamin E-serien, som är min favorit. Kommer att användas.

LUCKA 3: Bath Gloves.
Varje jävla år. Har fyra par nu. Kul att de är i olika färger då. De förra vita skrubbade jag in olive scrub på min man med, och sen blev de aldrig rena igen. Just saying. Nej, de här kunde gärna utgå för min del.

LUCKA 4: Absinthe Purifying Hand Gel.
De här små flaskorna är faktiskt sånt jag köpt själv flera gånger och gillar. Det är snabbtorkande gel i små plastflaskor man kan ha i väskan, lite som alkogel. Perfekt när man känner sig klibbig eller svettig eller bara vill fräscha upp händerna. De jag brukar köpa heter hand cleanse gel och finns i dofterna sweet lemon, pink grapefruit och mango, men den här verkar vara lite annorlunda och ingår i serien Absinthe, som är en hel serie produkter för händerna. Denna doft är lite mer neutral eller manlig tycker jag. Örtig och lite mustig. Funkar för hela familjen. Kan tänka mig att maken kan få den här.

LUCKA 5: Chocomania Body Butter
Det här är faktiskt en serie jag älskar och använder ofta. Den kom som limited edition 2012, men har blivit kvar. Jag brukar ofta få spontana kommentarer om att jag luktar gott när jag använt duschkrämen eller body buttern i den här serien. Inte så konstigt kanske – för den luktar choklad. Och vem gillar inte choklad? Det doftar som en mörk och krämig choklad. Inte söt, utan mer kakao och jordig, lite mustig. Men å andra sidan har jag just nu redan både duschkräm, scrub och en stor burk och en liten burk chocomania body butter hemma redan. Men då kanske jag kan ge bort den som present till nån annan som förtjänar lite chokladdoft i sitt liv?Inget dumt val, men jag har redan så mycket produkter i den serien redan att jag inte behövde det just nu.

LUCKA 6: Peppermint Cooling Foot Lotion
Den här lotionen ingår i en serie för fotvård, där alla produkterna luktar starkt av pepparmynta. Jag brukar då och då köpa ett set med flera av produkterna – scrub, salt till fotbadet, mjukgörande kräm, lotion och spray. Jag gillar dem jättemycket, men det är typiskt såna produkter som man inte använder så ofta som man borde. Dock bra med en sån här liten flaska som man kan ha med sig när man reser. För visst kan fötterna behöva lite uppfriskande pepparmynta-lotion efter en lång dags traskande på stan eller barfotaliv på sommaren? Bra val.

LUCKA 7: Shea Body Butter
Välfunnet då den doften helt klart ingår i  övre halvan av mina body butter-favoriter. Just den här vintern har jag använt shea, cocoa & brazil nut jättemycket (även om jag egentligen köpte dem till min man). De har alla en härlig nötig, men ändå ganska mild doft. Kakao luktar lite  smörkola, shea har en mer avmätt nötdoft och brazil nut luktar lite mer distinkt. Jag tycker att de är lagom framträdande i sina dofter och kan användas av båda könen. En liten extraburk för resor var  i detta fall alltså en välkommen present.

LUCKA 8: Moringa Body Mist
Moringa är en av de nyare dofterna  i Body Shops utbud, den har nog bara några år på nacken. Testade den när den var ny och den har en blommig, lätt och citrusaktig doft som är väldigt diskret jämfört med de söta fruktiga dofterna Body Shop oftast satsar på. Body mist gillar jag och använder nästan dagligen, eftersom det är ett bra komplement till att använda parfym. Vanilla är min favoritdoft, men moringa är också en lätt doft som går att använda till vardags, så även den är en sån produkt som är välkommen i badrumsskåpet.

LUCKA 9:  Chocomania Shower Gel
En miniflaska duschkräm i redan nämnda Chocomania-serien. Har redan en stor flaska jag kämpar med att använda upp, men som sagt present eller resevariant kanske?

LUCKA 10: Camomile Silky Cleansing Oil
En produkt i Camomile-serien med ansiktsrengöringsprodukter. Har bara testat eye make-up removern och tycker inget särskilt om den. Jag använder nästan alltid Vitamin E-våtservetter för borttagning av make up. Men kanske blir jag såld efter att ha testat denna? Jag ska ge den en chans i alla fall.

LUCKA 11:  Seaweed Mattifying Day Cream
Den här serien med ansiktsprodukter av sjögräs har jag testat förut , och gillade inte. Min hy blev väldigt konstig av den. Den här dagkrämen har en konsistens som en blandning av gelé och kräm, vilket känns lite halvläskigt. Hade föredragit nåt annat i denna lucka.

LUCKA 12: 100% Natural Lip Roll-On  i doften Berry.
Typ nej. Det är fel på så många sätt. Inte alls min grej, varken med läppglans med bärdoft eller själva ”rollern” som är som en metallkula som känns väldigt oskön på läpparna. Dessutom kommer det inget ur den till en början, utan krävde pillande för att det ens skulle komma ut nåt läppgojs. Eller så är jag en idiot som inte fattar hur den funkar. Men om man inte kan få nåt på läpparna när man skruvar av korken och rollar mot läpparna så tänker jag att den är felkonstruerad och icke-användarvänlig hur som helst. Hade hellre fått nåt annat istället för denna.

LUCKA 13: Mango Shower Gel
Det verkar som om alla inte fått samma doft i sin Ultimate-kalender i den här luckan. Det stod att det skulle vara Moringa, men var Mango. Jag hade förstås föredragit den förstnämnda. Mangon är inte nån favoritdoft. Den är väldigt stark och fruktig doft som för min del tar över för mycket för min smak. Det blir nog en present till nån annan känner jag.

LUCKA 14: Vitamin C Microdermabrasion och Vitamin E Sink-In Moisture Mask
Två stycken ansiktsmasker i engångsförpackningar. Det gillar jag! Den första är en peeling och den andra en fuktighetsbevarande mask. Vitamin E-grejer använder jag dagligen (dagkräm & nattkräm), men Vitamin C-serien har jag helt skippat, då jag varken gillar doften eller utseendet på produkterna. Jag tror jag har testat en sån där fuktighetsbevarande ansiktspray som är schysst att ha på sommaren när man varit ute i solen mycket.  Men nu får jag chans att prova serien och se om jag kanske missat nåt.

LUCKA 15: Shea Beautifying Oil
Det här är en typ av produkt jag är mycket skeptisk till. En mjukgörande kroppsolja (som även går att ha i håret). Jag skulle aldrig köpa en sån själv. Jag gillar inte alls oljekonsistensen och tänker att man ska ha en väldigt torr hud eller torrt hår för att gilla att olja in sig. Men nu när jag fått den får jag testa EN gång i alla fall. Men lite synd att en hel lucköppning slösades på nåt som jag inte alls känner mig exalterad över.

LUCKA 16: Sensual Massage Oil
Se föregående kommentar. Inte min melodi. Dessutom luktar denna som en blandning mellan medicin, liniment och en sån där affär där man köper rökelse och batikkaftaner. Men kanske behöver någon annan knådas in? Kan tänka mig att det uppstår en känsla av orientalisk bordell när den här doften får sjunka in. Och det kan ju pigga upp vilken dag som helst. Ska testa innan jag dissar för mycket.

LUCKA 17: Aloe Soothing Night Cream
Här kom en till av produkterna i det lilla resekitet i Aloe-hudvårdsserien.  Helt ok, men hade gärna fått nattkrämen också.

LUCKA 18: Absinthe Purifying Hand Cream
Handkrämer. I love it! Wild Rose är min favorit av de fyra dofter som finns nu, men jag gillar alla. Förutom den nyaste, Absinthe, finns även Hemp och Almond. Det bästa tycker jag är att köpa presentset med tre små tuber i. De är också perfekta att ha med sig. Dessutom är de väldigt bra i ett vintrigt Sverige där händerna gärna blir lite torra och fnasiga av kylan. Absinthe ger jag till min man. Stora händer – stor tub handkräm. Plus att jag som sagt upplever denna doft som lite mer maskulin eller kryddig, precis som Hemp. Hamnar på makens hylla i badrumsskåpet.

LUCKA 19: Camomile Sumptuos Cleansing Butter
Ännu en produkt ur ansiktsrengöringsserien Camomile. Är lite tveksam även inför denna variant. Den kommer nämligen i en burk, men är fast i konsistensen – mer som ett smör än som en kräm, och man gnider in den i ansiktet och tar sen bort med vatten. Utgår från att man behöver använda en svamp eller nåt annat verktyg både för att applicera och ta bort. Men den har fått högt användarbetyg så även här känner jag att jag ska testa innan jag dömer ut konceptet.

LUCKA 20: Almond Nail & Cuticle Oil
Mandelolja för naglar och nagelband. Denna har jag även köpt på egen hand, och den funkar bra tycker jag. Lite kladd blir det, men almond-serien för händerna luktar supergott och funkar jättebra. Förut använde jag handkrämen i den serien flera gånger om dagen, bara för att den luktar så gott och händerna blir så mjuka. Den här får man mer använda när man inte ska fingra på saker på ett tag, för jag upplever att det tar ett tag för oljan att sjunka in. Men helt klart en av de saker i kalendern som var mer välkommen.

LUCKA 21: Coconut Lip Gloss
Läppglans med kokosnötsdoft. Nja. Kokosnöt var förvisso min första stora Body Shop-kärlek. Fast i body butter. Jag gillade att lukta Hawaiian Tropic, det kändes somrigt. Men läppglans är inte riktigt min grej. Särskilt inte när det är så här krämigt, tjockt och luktar så starkt. Det känns nästan som en tonårsprodukt för min del. Jag ser inte att jag kommer att använda den här.

LUCKA 22: Honeymania Body Butter
En stor bruk honungsdoftande body butter var inte den höjdpunkt i kalendern jag längtat efter, men eftersom det flera år i rad var en Olive body butter så är det väl roligt med omväxling. Men jag gissar att nån snäll människa i bekantskapskretsen får duschkrämen och body buttern i present!

LUCKA 23: Super Volume Mascara
Man kan inte ha för många mascaror. Det är i alla fall vad jag intalar mig när jag tittar på kaoset i min sminklåda. Jakten på den perfekta mascaran (som pågår hela livet för de flesta kvinnor) har i mitt fall inte tagit mig till Body Shop. Jag har flera gånger testat deras mascara, men jag tycker att den är smulig och funkar dåligt. Men när jag fick en ny så tänker jag förstås testa den igen.  Återkommer med rapport om den fått en bättre formula sen sist. Men jag hade nog hellre sett nåt annat i denna lucka också.

LUCKA 24: Nutriganics Drops of Youth 
Det här var alltså kronan på verket i årets kalender.  Det är tydligen en av Body Shops mest populära produkter och dessutom ganska dyrt. Det är ett serum som passar för en hy som börjat visa första tecknen på åldrande och skall förstås (som alla produkter av den här typen) hjälpa till att hålla hyn elastisk och återfukta och därför ”ungdomligare”. Då jag inte har problem varken med särskilt torr hy eller rynkor (än) har jag inte alls känt att Nutriganicsserien funkat för mig när jag provade den när den kom. Den känns helt enkelt inte lika bra på min hud som jag tycker om exempelvis Vitamin E (som egentligen är för yngre hy). Dock ska detta serum tydligen vara nåt extra att döma av recensionerna. Man har den i ansiktet efter rengöring men före man lägger på dag- eller nattkräm.

Så sammantaget betyg för årets Ultimate-kalender blir för min del 3+.
Det är en del guldkorn, en del som jag inte testat förut och en del som jag har testat redan och inte gillat.
Så ungefär en femtedel är sånt jag inte kommer att använda eller kommer att ge bort.
Två femtedelar är favoriter eller sånt som jag skulle kunna ha köpt själv.
En femtedel är sånt jag i alla fall kan tänka mig att testa igen (eller första gången).
Den femtedel som är kvar är sånt som jag tycker kunde ha bytts mot nåt roligare eller nyare.
Så till nästa år kanske jag kommer att skippa kalender helt eller välja den billigare varianten.
Eller unna mig att testa en ny produkt i månaden under resten av året istället för att få saker jag ändå skulle ha köpt eller inte är intresserad av. Det känns som en bättre deal både praktiskt och ekonomiskt. Hur man löser det där med överraskningarna är en svårare nöt att knäcka.
Återkommer i december 2014.

Kommentera

