2014

Hej då 2013, du var ett på många sätt bättre år än de som kom strax före, men det vore ju roligt om du hade passerat som ”ok” på dina egna meriter. Nåja, jag hade några fantastiskt fina upplevelser under året som gick, och ett par relativt tråkiga. Jag grät mycket. På ett argt och uppgivet sätt. Och av trötthet, hopplöshet och för att jag inte vetat riktigt vetat hur man låter bli längre. Och ibland för att jag var glad, rörd eller tyckte saker var fina.

Så 2014 här är vad jag har i sikte för dig. Jag ska inte resa till månen eller uträtta några grandiosa saker. Jag ska inte sikta mot stjärnorna och hamna i Åmål. Jag ska tvärtom sluta vara olycklig över allt jag inte tror jag kan, allt jag inte orkar och allt som inte blev av. Jag vänder blad och kastar så mycket jag kan över bord. Det här året ska jag göra vad fan jag vill. För min skull. Och jag ska skita i vad andra tycker. På riktigt.

Saker jag vill:

– Flytta.
– Byta jobb.
– Se till att det blir tillökning i familjen. Hen ska heta Mirakel.
– Byta frisyr och hårfärg.
– Gå ner minst en 5-åring i vikt.
– Skaffa bättre kondis än en 95-åring.
– Ha en riktigt stor fest.
– Gå en kurs i nånting vadsomhelst.
– Göra nåt jag aldrig gjort förut.
– Möblera om (plan B om det inte blir nån flytt)
– Fira min födelsedag i Berlin.
– Läsa 52 böcker.
– Se 52 filmer.
– Aldrig hålla käften när nån i min omgivning säger nedsättande saker om människor på grund av deras kön, religion, kroppsvikt, etnicitet, sexuella läggning eller ursprung. Eller nåt annat trött crap.
– Skriva mer.
– Sova mer.
– Äta mer efterrätter.
– Skriva fler listor.
– Kill more darlings
– Kasta bort mer saker.
– Oftare tala om för andra när jag tycker att de är snälla, bra, roliga, fina, smarta, snygga, hjälpsamma. Eller bara tala om att jag är glad att de finns.
– Hångla mer.
– Skaffa minst en ny kompis
– Hitta tillbaka till minst en gammal kompis
– Sluta vara rädd.

En del av sakerna är det bara upp till  mig att fixa. Andra kräver tur (vilket inte är min bästa gren), andras samarbete, cash eller gynnsamma förutsättningar.

 

En reaktion på ”2014

Kommentera

