Bokstunden

Hittade en bokenkät i en annan blogg. Kanske lite trist koncept. Mest roligt för den som svarar liksom. Men jag kör ändå.
Har börjat köpa en del böcker och småläsa lite. Here goes.

Senast köpta inbundna bok: Bodil Malmsten – ”Så gör jag. Konsten att skriva”
Senast köpta pocketbok: Köpte en hel hög. En av dem var Susanna Alakoskis ”Oktober i fattigsverige”. En annan Nina Björks ”Lyckliga i alla sina dagar”.
Favoritgenre: En riktigt bra dokumentärroman slår det mesta. Based on a true story liksom.
Favoritbokhandel: SF-bokhandeln. Fast ännu fräckare var förstås Forbidden Planet.
Favoritbibliotek: Har ett nytt favoritbibliotek. Signalfabriken i Sundbyberg. Det känns både som ett gammaldags bibliotek och ändå väldigt modernt.
Favoritplats att läsa (i hemmet): Spelar ingen roll. Har ingen särskild plats jag föredrar. Oftast blir det soffan eller sängen. Men innerst inne vill man förstås vara en sån som har en härligt maffig läsfåtölj med fotpall.
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): Tåg. Får aldrig sån läsro som på tåg. Har hänt att jag klämt två nyinköpta böcker på en resa.
Fem författare du alltid köper i inbundet format: Ingen. Tvärtom är det en del jag alltid köper i pocket för att jag vill ha dem i samma format. Men jag tycker bäst om fackböcker inbundna.
Bästa lässnackset: Tycker egentligen inte om att äta när jag läser. Vill inte riskera att lämna flottiga eller kladdiga fingeravtryck i böckerna. Men det känns som om äpple är den ultimata läskosten. Eller kanske kex, typ Bragokex.
Bästa läsdrycken: Te.

Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Tystnad. Eller tågljud.

När på dygnet läser du helst? Det spelar inte så stor roll, men av naturlighet blir det mest på kvällarna eller när man reser eller är på semester.
Bästa bakfylleläsningen: Inte för att jag brukar känna mig så sugen på läsning om jag har ont i huvudet och är trött. Men nåt av Shaun Tan skulle funka. Fina bilder och inte så mycket text.
Bästa kollektivtrafikläsningen: Läser hellre en tidning eftersom jag sällan åker så långa sträckor. Filter är perfekt. Då hinner man kanske läsa ett reportage.

Kommentera

