Vad har ni gjort med min japanska lotion?

spa-wisdom-japan-yuzu-rice-body-milk

Förut bloggade jag mycket om en av mina favoritaffärer –  Body Shop. Jag gillar deras produkter och jag gillar deras filosofi. Jag gillar att man kan stödja bra saker när man shoppar saker man ändå behöver. Nu är väl frågan om man behöver riktigt så mycket krämer, smink, lotions och ansiktsprodukter som jag shoppat där genom åren, men i alla fall.
Men en sak som stör mig enormt är att de som jobbar i affärerna, trots att de uteslutande är trevliga, gulliga och serviceminded, har så jävla dålig koll på sina egna produkter och sitt sortiment. Förut när jag läste mycket sk skönhetsbloggar så visste man ju alltid i förväg vilka grejer som var på gång – nya doftlinjer, serier och säsongens lanseringar. Folk som bloggar om ämnet får pressutskick och Body Shop har även nyhetsbrev och en kundtidning osv. Men varje gång jag varit ute efter nåt särskilt eller bara velat veta när det dyker upp i butik, helt enkelt haft nån fråga om nåt,  då är de som fågelholkar i butiken. Och det är inte bara i en butik eller min närmaste butik (jag har haft lite olika ”hembutiker” beroende på var jag jobbat eller bott) utan det är alltid så. Varje gång!

Man frågar om en särskild produkt – som har funnits, finns eller ska komma. I nio fall av tio så fattar de inte vad man menar, ens om man säger produktens namn, säger vilken serie den ingår i eller pekar vilken hylla den stått på. Om det är en nylansering kan det vara minst lika tomt i ögonen på dem. Man säger var man läst nyheten och vad produkten heter och frågar kanske när den ska komma. Blank min. Nääää, det vet jag inget om. Sen kan man gå in i butiken två veckor senare och hitta produkten på hyllan. För mig blir det komiskt. Jobbar man i en affär där man bara har ett märke, sitt eget, så hör det väl lite till att man har hyfsad koll på sina produkter – vad som finns i sortimentet osv? Tänker jag.  Detssutom är det alltid så där att de blir nästan rädda om man liksom insisterar på att man vill veta om en produkt utgått eller om den bara är slut i den butiken. Andra butikskedjor kan till och med tala om vilken annan butik man kan hitta nåt som är slut hos dem eller säga exakt hur många ex som finns kvar av en produkt. Men på Body Shop verkar de ha noll koll på allt utom om man pekar på en burk som står i hyllan och frågar nåt om hur man ska använda den krämen eller vad den kostar. De första gångerna tänkte jag att det kanske var en ny expedit eller sen att det var en dålig butik, men nu inser jag att det är ett genomgående tema för kedjan. I alla fall butikerna i Stockholm.
Jag gillar inte när jag som kund kan mer om sortimentet än den som jobbar i affären, att de visar sin okunnighet utan att blinka och att deras kundbemötande i det fallet är märkligt. Det rimliga är ju att man säger ”jag ska kolla upp det här”. Men jag får ofta bara svaret ”nää, jag vet inte”, ”jag tror inte det” eller ”jaha, då har den väl utgått?”. Jag vill inte att de som jobbar där ska gissa eller vara ointresserade av mitt intresse för den produkt de ska sälja till mig. De känns ärligt talat lite som förprogrammerade robotar som bara är inställda på det universella budskap som kablats ut just den veckan. De är skitbra på att berätta vilka erbjudanden som gäller just den veckan eller poängtera hur hääääärlig en ny kräm är (typ den som de inte visste fanns två veckor tidigare) eller vad uuunderbart den nya spicypeachmelbaafricanwhiteflowerrichbodylotion doftar.
Sånt är helt ok för mig. Klart de ska försöka prångla på en nya grejer eller sälja in nylanserade produkter. Klart de ska säga att allt är superbra, luktar jättegott och dessutom stödjer afrikanska kvinnors egenföretagande. Nemas problemas. I’m in. Men då vill jag också ha service när det gäller produkter jag testat, köpt, använt och vill köpa igen.

Det finns flera orsaker till att jag handlar mindre hos dem nu än för ett par år sen, och de flesta beror på att jag helt enkelt inte har samma intresse och ”behov” som förut av att ha badrumsskåpet fullt med Body Shop-produkter (ska nog inte kika i badrumsskåpet för då kan det hända att det visar sig att jag kanske ändå har ”några” saker därifrån), men en annan faktor är att jag tycker att de har dålig koll och att jag inte tycker att de bryr sig så värst om återkommande kunder som faktiskt kanske vill handla grejer de använt i flera år. Det känns trist, och eftersom det verkar vara genomgående i många butiker måste jag anta att det är deras kundfilosofi.

Som nu senast var jag sugen på att köpa en av mina favoritlotions från en serie som heter Spa Wisdom, som har funnits i minst tre år (förut fanns en del av produkterna under andra namn). Det finns (fanns?) fyra olika spa-serier – Japan, Africa, Morocco & Polynesia. Jag har varit särskilt förtjust i Spa Wisdom Japan och särskilt då i Yuzu & Rice Body Milk som är ett slags väldigt tunn lotion som luktar diskret av citrus och som kommer i pumpflaska. Köpte den senast i våras och pratade med en kompis om den i somras när hon också köpt den. Nu traskade jag in i affären för att fylla på förrådet. På Spa Wisdom-hyllan finns nu bara African och Polynesian-serierna. Jag frågar vad som hänt med Japan-serien. I vanlig ordning föreslår expediten en helt annan produkt – doftserien Japanese Cherry blossom. Varje gång jag har en specifik fråga händer det samma typ av grej. Jag kan säga produktens exakta namn och det blir som en dålig google-sökning ”menade du asdghrerfgehjf?”. Nej, jag menade precis det jag sa. Produkten som heter …. Alltid samma tomma och vagt ifrågasättande blick. Typ som att jag bara hittar på nån grej och har noll koll. Det spelar ingen roll att man säger ungefär när den fanns i butik senast, var den brukade stå i deras butik eller påpekar att den finns på andra länders Body Shop-sidor på nätet osv. Det är samma ”du har nog fel lilla vän, men här får du ett doftprov på en ny duschkräm av honung och ekologiska myrägg”-attityd.
Nu senast gick jag till tre olika butiker för att verkligen kolla om ingen expedit kunde säga nånting om just den här serien som fanns alldeles nyss och som jag verkligen vill ha en produkt ur. Men det var samma deal överallt. Ingen kände ens igen produkten och alla var nollställda och den enda liksom positiva eller respons jag fick alls var när jag prövande föreslog ”Kan den ha utgått ur sortimentet?”. Då lyser de upp och blir glada ”Ja, den kan ha utgått ur sortimentet!”. End of story. Inte så där ”jag kan kolla detta” eller nån förklaring kring beslutet som att den sålt dåligt, att den ersätts av nån annan, att den kanske kommer tillbaks senare.
Efter flera år av såna här episoder måste jag tyvärr tolka det som att Body Shop är en extremt toppstyrd affärskedja, att personalen inte förväntas kunna svara på frågor om vilka produkter som fanns, finns, kommer in i deras sortiment och att de helt enkelt inte är särskilt tränade på att fånga upp kundernas intresse ens för deras utbud. Jag är inte direkt nån säljartyp, men om en kund vill ha nåt specifikt som hen letar efter så skulle jag som säljare anstränga mig för att kunden 1) fick veta vad som hänt med varan hen vill ha 2) föreslå en lösning – kolla upp, rekommendera en annan liknande vara eller återkoppla på nåt sätt som gör att kunden inte går ut ur butik och är irriterad.

Tyvärr är det väl så att de liksom lever enbart på sin goodwill att folk gillar deras produkter och tycker att affärskedjans etiska grundvärden är sympatiska. Så är det så klart för mig också. Men jag tycker att de kunde anstränga sig lite mer för att ge bra service i såna här frågor också.

Om det är nån som jobbar/jobbat på Body Shop eller har nån input i frågan så är jag uppriktigt nyfiken på hur det här funkar. Är det verkligen så att de som jobbar i butik vet så lite på grund av organisationsproblem, bristande information eller är det till och med nån policy att fotfolket inte ska ha koll? Eller är det bara extremt stor otur med okunnig personalen i de butiker jag handlat?
Och det ska sägas att jag inte har några som helst klagomål på varken service i övrigt eller produkterna. Jag äääääälskar Body Shops grejer!
Men jag vill verkligen ha min YUZU & RICE BODY MILK! Och om jag inte får den så vill jag att expediterna ska dela min sorg över att den gått till de sälla jaktmarkerna och stödja mig i min sorg över denna förlust!

Jag älskar att ha I-landsproblem. Det är så mycket mer lätthanterliga än alla andra sorters problem.

En reaktion på ”Vad har ni gjort med min japanska lotion?

  1. Åh, vilket välskrivet och roligt inlägg! Jag ramlade in här när jag letade info om the body shops julkalender, för funderar på att köpa den… nu känns det dock som om jag får fundera en sväng till innan jag slår till, haha!

Kommentera

