Bröstblygsel kan vara fascism

Jag läste precis ett fantastiskt roligt inlägg i Underbara Claras blogg (Jag vet. Men jag har ju en fäbless för människor som tycker att de är facit. Särskilt om de liksom läxar upp människor lite grann kring vad som är rätt och fel på ett så där hybrisartat sätt. Det påminner om nån jag känner…). Inlägget heter ”Sånt man äcklas av” och handlar om att att de som tycker sig ha rätt att tycka nåt om ammande kvinnor i det offentliga rummet är fascister. (Don’t hold it back will you!).  Att dessa personer ens tror sig ha rätt att tycka nåt om detta är enligt henne så absurt så hon klämmer i med  att den åsikten är fullt jämförbar med att inte vilja se gamla, handikappade eller utländska människor i offentliga miljöer. Hennes kommentarsfält fylls på med applåder från anhängare och förslag om att lägga till tjockisar, orakade osv i uppräkningen. Majoriteten är eniga om att det där kan vara det bästa de läst. Så jävla bra. In your face (lite som ett par tuttar på ett café) på den som inte håller med. Jisses vad de ska skämmas över sin amningstuttefascism nu. När nån förklarar detta på ett så pedagogiskt sätt och liksom sätter ner foten ordentligt.
När en person i kommentarsfältet försöker förklara att var man ammar sitt barn (och hur) är ett aktivt val, till skillnad från att bli gammal, vara handikappad eller ha utländskt ursprung blir hen nedsablad av andra som säger att det absolut inte går att planera eller styra eller på nåt sätt välja något kring detta. Är bebisen hungrig måste den äta bums. Det går inte bara. Diss.
När nån annan försöker förklara att ”man har rätt att amma överallt” också är en åsikt, precis som ”man kanske inte ska amma överallt” så dissas det också. Det första är ren fakta. Det andra är fascism, mobbing, rasism, ren dumhet. Det går inte att tycka nåt annat. Diss.
Plus att CLARA skriver det.
Jamendåså.

Tack. Jag har lärt mig massor av saker av att läsa detta inlägg och kommentarerna till det. Till exempel:

  • Att inte vilja se nåns tuttar är precis samma sak som att vara rasist och fascist.
  • Det är samma sak att tycka att man kan vara diskret/inte visa tutten på en restaurang eller café som att tycka att amning är äckligt eller att man inte ska amma nånstans utanför hemmet.
  • Amning är en av de få mänskliga instinkter som inte under några omständigheter går att styra över. För själva förutsättningarna kring amningen och bebisens hunger är synonymt. En instinkt.
  • Bröstens enda viktiga funktion är att amma med och det är i sig ett argument för att det då är ok att amma överallt i offentliga miljöer. Enkel logik och slutledning bara. Det går säkert att applicera på alla andra kroppsdelar också. Urinrörets viktigaste funktion är att kissa med…
  • Demokrati är att ammande mammor bestämmer vad andra som befinner sig i ett gemensamt offentligt rum tillsammans med dem ska ha RÄTT att tycka om ditt och datt. (Det är alltså de som tycker nåt annat som är fascister. De som helst vill förbjuda åsikter som inte stämmer med deras är däremot inte fascister. Enkel logik, enkel ordkunskap)
  • ”Det finns bara ett rätt sätt att tänka i denna fråga”. Åh, Clara lyckas hitta mitt äääälsklingsargument. ”Varför är det rätt?”, ”För att alla tycker så”, ”Men jag tycker inte så”, ”Då tänker du fel”. Nån annan slår fast att debatten inte ”ens borde få finnas”.
  • Vissa KAN inte amma diskret. Jag är tyvärr barnlös (därmed har jag för övrigt inte egentligen heller nån rätt att uttala mig om saken precis som jag inte kan tycka nåt om knark, krig eller våldtäkt för att jag inte själv har upplevt det first hand) samt är rasistfascist så jag har bara helt sonika dragit slutsatsen att det oftast går att göra nåt av detta: amma utan att visa brösten, gå undan lite eller använda amningssjal eller liknande, men nu får jag alltså veta att det GÅR inte. Rent fysiskt är det omöjligt. Detta var helt ny info för mig. Aningslöst har jag gått runt och trott att mammorna fattar aktiva beslut om var de ammar och hur de ammar. Men så är det alltså inte.
    Det finns bara detta att välja på: 1) Alla mammor måste stanna inomhus och blir talibanförtryckta av fascistmänniskor som mig 2) Alla mammor måste amma bebis direkt där de går och står när bebisen blir hungrig oavsett var de befinner sig. Det är för vissa (oklart siffra här, men Underbara Clara verkar veta allt om allt så jag utgår från att detta påstående inte går att ifrågasätta – DET GÅR BARA INTE. MAN HAR EJ RÄTT ATT IFRÅGASÄTTA DET) fysiskt omöjligt att skyla bröstet när de gör det. Det är ren slump att alla jag känner som ammat bebisar har hört till den skara som rent fysiskt kan amma utan att visa brösten. Men nu vet jag detta också. Tack!
  • Detta är en ickefråga/hur kan det vara ens vara en debatt/hur kan nån bry sig/varför ens diskutera detta (därför skriver man blogginlägg om detta och diskuterar det sen i nittioarton kommentarer. Så brukar jag också göra. Läser jag nåt som jag inte tycker man behöver diskutera så är det mest naturliga förstås att jag tar mig tid att gå in och skriva hur lite jag bryr mig – till de som helt uppenbart ändå vill säga nåt i frågan).

Skönt, nu kan jag gå vidare med mitt futtiga lilla fascistliv. Stämplad, men förstås också botad då jag fått förklarat att det inte går att tycka som jag gör. Vem är jag att insistera?

***

För den mer seriösa läsaren som är intresserad av nyanser och sånt:

Jag delar sällan åsiktssfär med Katrin.Z och Blondinbella. Inte heller i den här frågan, förutom i delen att de också verkar anse att man inte måste visa tutte när man ammar på vissa ställen.
Jag har min åsikt och har förklarat varför jag tycker så (och den texten är väldigt lite ett försök att omvända nån som tycker nåt annat, bara ett sätt att faktiskt förklara varför man kan tycka så utan att vara en idiot – vilket jag med säkerhet misslyckas med för alla utom de som delar min åsikt). Jag har också förklarat att jag är medveten om att många andra tycker annorlunda. Och att det i tio fall av tio är jag som får gilla läget, och att det är så det är.
Jag är inte bekväm med att se andras tuttar i vissa miljöer (som sagt påverkas inte det av om syftet är altruistiskt) och om någon tjongar i med ord som rasist och fascist för att understryka att de inte håller med mig där så tycker jag kanske att det säger mer om dem än om mig. Jag tycker personligen att man kanske devalverar innebörden i ordet rasism något (fascist har redan Janne Josefsson som bekant redan klistrat på ”vissa feminister”, så där är jobbet redan gjort). Men även det är en fråga om tycke och smak. För det anser jag att den här frågan egentligen handlar om, tycke och smak kring en social situation i en offentlig miljö.
Jag dissar inte vänner, bekanta eller främlingar som företräder ”amma överallt”-falangen. Jag håller bara inte med dem. För mig är det inte svårare än så. Det handlar för mig bara om ”var visar man tuttarna och var gör man det inte”. Det är min ingång. Och utgång. Det är min preferens kring det. Andra har en annan. De är inte fascister. Jag är inte fascist. Vi ser bara saken från olika håll. Det händer inget alls om nån jag känner langar fram en tutte och börjar amma sin bebis framför mig. Jag tycker bara att det är awkward om det ingår allt för mycket tuttblottning. Det är min personliga känsla inför det.

Så när jag läser såna där inlägg så blir jag övertygad om att människor är dömda att leva i osämja på grund av att alla anser att deras RÄTT att göra, säga, tycka och dissa alltid är större än alla andras, för att de har RÄTT och andras åsikter är orimliga, dumma och fascistiska. Jag är väl medveten om att jag är precis en sån människa som polemiserar på det sättet. Skillnaden är kanske att jag förstår att jag är det…*nudge, nudge*
Ja, även då jag är på ”den goda sidan”. Jag tycker förvisso inte att det är ondskefullt att inte vilja se tuttar när jag fikar, men jag är medveten om att de jag vanligtvis delar åsiktsglasögon med besvärat tar ett steg bort från mig i denna fråga och himlar med ögonen. Feminist = ska bry sig mer om kvinnans rätt att amma överallt än sina personliga åsikter om tuttar på café. Tyvärr, jag köper inte hela åsiktspaket och partilinjer. Jag tycker ibland sånt som vissa ylar ”PK” om och ibland sånt som de som den självutnämnda åsiktspolisen (välj själv om du vill klistra på extraepitet fascist på den) rasar över. Det ger mig en unik position att bli ogillad av alla sorts människor.

Jag tror att jag mjölkat ur varenda liten skvätt ur detta ämne nu.
För all framtid faktiskt.

Kommentera

