Som en käftsmäll på posten

Jag råkade på nätet snubbla över ett väldigt udda konstprojekt som heter Hate Mail. Jag känner mig väldigt ambivalent till konceptet. Är det lite kul eller är det ganska obehagligt? Först tyckte jag att det var ganska harmlöst, men den känslan varade i ungefär 30 sekunder eller så, sen…not so much. Alla vykorten börjar med ”Dear…” och sen personens namn. Först bara ”Dear Laura. You look like Gadaffi in a wig” och en teckning. Tihi. Sen ”Dear Ben. Give up your unrealistic dreams” och en teckning på en tjock kille som läser en bok (konstnärens egen favorit). En prisrosett med texten ”Congratulations Alison. Cunt of the year”. Åkkej? Sådär kul faktiskt. Och nu försöker jag vara lite openminded här. Vara med i matchen. Se humorn. Men det funkar inte riktigt.
Upphovsmannen är en brittisk konstnär som kallar sig Mr Bingo (för att han en gång vann en summa pengar på bingo…*varningsklockan ringer*). Han hävdar att idén föddes efter att han fylletwittrat att han skulle skicka ett vykort med en förolämpning på till den första som svarade på hans tweet. Responsen blev så stor att han skapade ett helt konstprojekt där man via hans hemsida kan beställa att få ett handtecknat otrevligt vykort hem i brevlådan (man måste förstås betala för tjänsten). Nu vet jag inte om det kan kallas mobbing om man själv beställer en förolämpning, men vad är det egentligen som säger att den som fyller i adressen gör det å sina egna vägnar? När jag läser på hans sida ser jag att det faktiskt inte ens är tänkt att man bara ska kunna be om ett ”konstverk” till sig själv, utan även beställa till sina (o)vänner. Neat? Han skriver följande: ”Mr Bingo is not responsible or liable for anyone who suffers any mental damage or suicidal feelings as a result of receiving Hate Mail”.
Men då så.

Även om det finns en viss orimlig humor i vissa av de slumpartade förolämpningarna så fastnar skrattet ganska snart i halsen. När jag ser videon där han själv berättar om sitt projekt blir jag nästan lite illa till mods. Det finns något i hans samtidigt nervösa och fnissigt nöjda (prins Charles in a wig?-)uppenbarelse som påminner mig om en genomsnittlig skolgårdsmobbare. Som att det finns lite för mycket njutning bakom att få skriva nedsättande saker till okända människor och dessutom få betalt för det. Sen vet jag inte om det är så värst sofistikerade eller smarta förolämpningar, så där så att mottagaren skulle kunna skratta med för att det blir vrickat. Det beror kanske på ens personliga humor? Några av meddelandena har en lätt absurdistisk ton som lockar fram ett ”nä men…?”, medan de flesta mest är trötta slentriandissningar, typ ”du är tjock/ful/en slampa/misslyckad och din mamma…”-grejer. Jag tror inte ens att det förmildrande i att det kommer handtecknat och signerat på ett vintagevykort med en ponny på kan uppväga denna brist på finess.
Det är lite för…plumpt…för min smak. Det lämnar en gnagande känsla av obehag  i maggropen. Jag ser framför mig nån ensam liten människa som hittar ett vykort med en sommaräng på i sin brevlådan, skiner upp, vänder på det och får en smocka i ansiktet.  ”Du är värdelös. Och har dålig hy”. Höhö. Man ba: ”Men nåååhhh, nån tänker på mig. Nån har betalat för att jag ska få ”HORA!” skrivet med skuggade reliefbokstäver. Från Mr Bingo!”. Jag ser hur det här kan gå fel, för typ alla andra än de som har en masochistisk läggning. Men snubben har fått ge ut en bok, samt ska ha en utställning med sina vykort så det verkar finnas en fnissig publik.
Mitt enda hopp är att ingen låter Filip & Fredrik att få nys om detta. Jag kan se hur de nästan kissar på sig av upphetsning över att få göra sin egen take på detta. Kanske i TV?

 

nathat
Själv tog jag mitt ansvar i frågan genom att köra Näthatskollen på min Facebook. Det är en tjänst framtagen av antivirusföretaget Norton i samarbete med antimobbingorganisationen Friends. Den söker igenom dina och dina vänners 500 senaste statusuppdateringar i jakt på olämpliga ord som bör diskuteras i kontexten ”näthat”. Jag fick alert på: slå, hänga, mosa, stryk, skada, skinny, blod, jävla, bitch. Jag fick veta att jag själv fått betyget ”bra” (inga av orden återfanns tydligen i mina egna poster) medan mina vänner tydligen stod för alla dessa hatord. Jag kunde också se ett diagram när på dygnet de postats (mest i lunchtid tydligen) och vilken kategori av hatord de flesta kvalade in under (det var ”hot” medan bara några få var könsrelaterade, utseendemässiga eller allmänna förolämpningar. Ingen hade skrivit nåt etniskt nedsättande) och det var männen som använde det här språket mer än kvinnorna. När jag sen postade resultatet med en kommentar så fick jag förstås sämre resultat själv när jag körde kollen igen. Samt en personlig förmaning ”Dessa poster har vi hittat på din facebook som kan användas i nedsättande syfte. Gå igenom dem och fundera på om det var ok att göra som du gjorde, om du vill ta bort dem eller om du kanske bör be någon om ursäkt?”.

Jag förstår syftet och inser att jag inte är målgruppen för tjänsten, men det blir förstås en ganska lustig effekt när man analyserar orden lite mer. För jag kan tänka mig att jävla postades i samband med en kommentar om när den jävla vintern skall ta slut. Blod och skada kan troligen härledas till när nån postade om en köksolycka med en vass kniv. Skinny skulle jag gissa handlar om passformsval vid jeansshopping eller möjligen nån musikfrände som postat en Skinny Puppy-låt. Mosa är nåt som en hel massa småbarnsföräldrar kommer i kontakt med. Slå in paket eller ägnar sig åt att anklaga andra för att slå in öppna dörrar gör en del vänner. Nån ska hänga med en kompis. Kan tänka mig att följande kan ha frammanat stryk: Make mental note: Stryk gardinerna innan du hänger upp dem! eller Stryk ett av följande alternativ. Men det kan förstås vara nån som hotat nån med stryk också. Vanligt förekommande bland bilder på söta barn och middagsuppdateringar. Det är väl möjligen Bitch som jag inte riktigt kan placera. Men vem vet, kanske nån kände att life is a bitch nån dag?
Men jag känner mig ganska säker på att de flesta jag känner nog mer skulle behöva läxas upp kring sin marknadsliberala hållning i politiska frågor och att missbruket av förolämpningar rör ord som sosse, kommunist, feminist, PK, invandring och kulturmarxist.

Så sammanfattningen av båda sakerna ovan är kanske ”subtilitet och hat gifter sig inte i munnen direkt”.

Kommentera

