Glad Valborg, ledsen Paddington

paddington
Jag och den peruanske björnen sätter ner foten (tassen? ramen?).
Bilden har inget sammanhang med nåt alls, utom att jag tyckte att den var rolig (alt. sorglig). Jag har dessutom precis återupplivat minnet av björnen Paddington genom att läsa en Paddington-bok som jag köpte på bokrean för att den var så himla fin. Det värsta är att jag blir frustrerad av att läsa den och inte alls tänker som när jag var liten – att Paddington är en skön snubbe. Nu är det typ  ”men den där björnen är så himla stökig och bråkig, han har säkert nån typ av bokstavskombination. Jojo, han verkar inte ha nåt ont uppsåt, men det är helt otroligt att den här familjen han bor hos skulle ha sånt tålamod med honom när han alltid ställer till det. De hade lätt skickat honom till internatskola för ouppfostrade björnar” och ”Men skärp dig nu Paddington! Väx upp! Du måste faktiskt bidra till samhället och inte bara snylta på familjen Brown”. Vågar med andra ord inte läsa om Pippi Långstrump. Tur att man läste alla barnböcker när man var liten och inte hade några praktiska erfarenheter av livet och kunde harkla sig och invända ”Kul story, men på vilket sätt är den sedelärande? Om alla uppförde sig så där skulle samhället bli kaotiskt”.
Vad då ”inte på riktigt”? Förstår inte alls vad du menar nu. Bygger inte Totte en koja alltså? Behöver man inte vara rädd för Tengil? Blåser det inte på månen? Står det ingen faun vid en lyktstolpe i Narnia och väntar på att få bjuda hem små barn på te? Jag känner hur min världsbild börjar ruckas nu. Snart säger väl nån att Barbapappa inte är en hen också.

***

Ikväll blir det nog ingen eld, men kanske en schnitzel.
Återkommer eventuellt med rapport från valborgandet. Annars – bränn inte upp några slumrande igelkottar och hjälp medvetslösa förstafyllan-ungdomar hem. Stay safe!

***

Valborgandet innehöll inget eldande alls men en gigantisk Moldau-schnitzel, en tur på nya kniv- och gaffelsöder (aka lilla Göteborg) samt en vinst i Trivial Pursuit. Gott så. Jag drack en öl, sen bytte jag till cola. Så partynivån ikväll var ganska låg, men lika glad är jag för det. Jag tror andra där ute kompenserade för min brist på intag.

Nu har jag inte direkt varit ett partydjur de senaste åren, men jag kom ändå att tänka på ett blogginlägg jag skrev för kanske fyra-fem år sen där jag förklarade hur tråkigt och meninglöst jag tyckte att det var att dricka alkohol om man inte hade för avsikt att bli onykter. Att det var helt bortslösat och att det var hyckleri att hävda att man dricker alkohol av nån annan anledning. Haha, roligt att jag alltid har så bestämda åsikter om allting.
I sak har jag nog inte ändrat åsikt, det är bara det att jag i princip aldrig känner för att bli onykter längre så jag dricker väldigt lite alkohol nu för tiden. Så jag har hållit på att förfina bortslösandet ett par år nu. Jag kan dricka en eller två öl eller ett glas vin till maten om jag käkar ute, festa till det med lite bubbel nån gång eller några drinkar på ett party. Nån enstaka gång när jag är på galej dricker jag lite mer, men sällan så jag blir onykter.

Hade jag kunnat förutspå denna utveckling hade jag förmodligen tyckt att jag själv var en tråkig jävel. Det kan jag känna ibland nu också, men rätt sällan faktiskt. Det hade förvisso varit roligt att partaja loss ibland, men för min del är det bara inte värt det länge. Jag blir seg, trött och det funkar inte så bra med mina mediciner och min allmänna kroppsliga klenhet, så det vore att gambla lite för mycket. Jag tycker att de flesta människor jag känner blir ganska roliga när de är lite på lyset. En del människor är minst lika roliga utan att vara på lyset och en del människor borde inte dricka alkohol alls, nånsin. Sen finns det människor som inte vill dricka alkohol och det respekterar jag helt och fullt (!). Men jag fattar mer och mer varför de ofta börjat gäspa och snegla på klockan när alla andra vill gå vidare, ha efterfest eller tycker att partyt just har börjat. Jag är ingen alkoholmoralist, men det är bara så att man blir i osynk med folk som är fullare än man själv. Det blir tröttsamt att umgås med berusade människor en längre stund om man själv inte är påverkad. Så enkelt är det. Eller jag vet förvisso en del som tycker att det är kul, för då kan de vara den som bäst minns vad alla sagt, gjort och kan rapportera eller påminna efteråt när andra har lite mer vinsuddiga hågkomster. Men jag är märkligt nog inte så trakterad av att ha den rollen.

Även om det är typiskt trött att säga det så kan jag känna att jag har ”gjort” det där. Jag har varit den som aldrig ville gå hem, den som tyckte att det alltid var läge för en öl till och den som tyckte att det var himla kul med situationer som bara kan uppstå när folk är på kanelen. Jag har fyllt min kvot av partaj. Inte så att jag aldrig blir sugen på party längre, men oftast är jag rätt nöjd med att vara med en stund, dricka lite lagom och sen avvika innan folk dansar på bordet eller vill tala om att de är ens ”bäääschta vän”. Inte för att jag inte kan uppskatta det också, men då måste jag nog gå all in själv och vara på samma nivå – och av naturliga orsaker är det sällan läge för det nu för tiden.

Men jag har faktiskt på ett sätt samma inställning till alkohol fortfarande. Jag skulle lika gärna kunna dricka nåt alkoholfritt om det bara handlade om smaken. För mig är det mest en social grej. Jag kan räkna på ena handens fingrar hur många gånger jag suttit hemma ensam och druckit alkohol. Jag är bara helt ointresserad av det. För mig signalerar det andra saker för mig. Även om jag förstår att man inte behöver ha alkoholproblem för att uppskatta ett par glas vin en lördagskväll även om man skulle råka vara ensam hemma så känner jag att varningsklockorna ringer för min del. Det är inte min grej alls. Vinet i en bag-in-box som öppnats i goda vänners lag och inte tagit slut under kvällen lär stå och surna i mitt hem. Skulle inte hända att jag gick och tog mig en slurk så där lite apropå hemma sen. Möjligen skulle jag hälla det i en fisksoppa eller en köttgryta, men annars skulle det förfaras om jag inte hade hem gäster snart efter igen.

En kall öl en varm dag – gott. Men jag kan lika gärna dricka ett glas saft med is. En god drink – smarrigt. En alkoholfri drink – troligen lika smarrigt. Vin är gott till viss mat eller till ostbrickan. Men för min del räcker det med ett glas om det ska vara för att komplimentera och komplettera smaker i en maträtt eller dessert. För mig är alkohol lika med socialt umgänge eller party. Är jag inte partysugen behövs ingen alkohol. I ensamhet, eller för all del tvåsamhet, känner jag sällan suget att inta alkohol.

Jag vet inte om min inställning är ovanlig på nåt sätt, och kanske är den mer ett tecken på ett icke avspänt förhållande till alkohol än det motsatta. Jag vet inte. Men jag kan ärligt säga att om nån sa till mig idag att jag aldrig mer skulle få dricka en droppe alkohol i mitt liv mer så skulle jag nog mest rycka på axlarna och säga ”jaha?”. För några år sen skulle jag nog ha tänkt lite annorlunda. Nu tänker jag mest att kalasmust är ett socialt smörjmedel, men att jag troligen är lika tråkig eller rolig utan – bara att man i onyktert tillstånd själv upplever att man är så jävla spirituell och underhållande, skärpt och på G – oavsett om man är det eller inte. Det kan vara ganska skönt ibland, att få tro det helt okritiskt. Men egentligen är man nog lite mer björnen Paddington. Lite annoying liksom. Men det brukar man sällan lida av själv.

Nu tänker jag ofta att ”det blir inte roligare än så här” och går hem. Förut tänkte jag mer ”det kan blir roligare än så här” och stannade kvar.
Same same, but different.
(Och ja, (miss)bruk av alkohol kan vara ett stort problem, både på individ- och samhällsnivå, men det är en helt annan sorts text, som jag inte avser att skriva här och nu).

#98

Kommentera

