Du kan amma här. Eller på ett bättre ställe.

Update:
Nej. Videon finns inte här heller. Move on!
Denna text handlar varken om att ammande mammor ska hålla sig inomhus eller att det är heeeelt naturligt att amma överallt.

Update 2: Du har alltså sett ”Trolljägarna”. Jag är varken troll eller jägare, so keep looking.

***

Jag vet inte om ni har sett den där Gangnam Style-parodin som Amningshjälpen gjort. ”Du kan amma här!”.
Det är en video som ”på ett skämtsamt sätt” slår ett slag för mammors rätt att amma överallt. Ingen jävel ska komma och säga till mammor som vill hala fram tutten i snabbköpet, tunnelbanan eller på finrestaurangen att det kanske inte känns helt hundra för andra att ta del av där. Det är naturligt! Den som på minsta vis känner sig obekväm över detta är (förutom allmänt dum i huvudet) nån som sexualiserar kvinnans kropp, vill att bebisen ska svälta eller är sippa 1800-talsmänniskor som vill skambelägga ammande kvinnor. Och stör man sig så kan man: 1) titta bort 2) gå därifrån. För det är naturligt att amma. Punkt!
Jaha. Ok. Skönt att nån vågade säga ifrån angående detta. Verkligen.

De exponerade tuttarna i videon gör mig inte särskilt generad eller upprörd. Jag tycker inte heller att nån ska känna skamkänslor för att de ammar sina barn offentligt. Däremot gör den usla och fåniga videon mig generad och framkallar sekundärskam hos mig. Men det är inte nåt brott att göra en enormt lökig YouTube-video, utan blott och bart (orden här har inget samband med ämnet) en fråga om tycke och smak.
Liksom det är hur man ser på att kvinnor ammar överallt. En fråga om tycke och smak.

Jag tycker personligen inte att det känns helt hundra när någon utan pardon langar fram bröstet för att mata sin bebbe i vissa offentliga lokaler och sammanhang.
Jag har dock inte som argument (som vissa idioter som skrivit vidriga kommentarer till videon och som är bortom rim och reson i sin reaktion) att de borde låta bli för att det är ”äckligt att amma” eller att man som man ”inte kan får erektion när brösten presenteras så osexigt”. Men det kanske är för att jag gått ut lågstadiet.

Jag tycker bara att amning i viss kontext  är ett slags oartighet. Ett slags påtvingad intimitet med en främmande människas kropp. En brist på hänsyn inför omgivningen. Och jag vet att bara genom att säga det så väcker det en sorts vrede som handlar om RÄTTEN att amma var helst man vill och nåt slags total ovilja att förstå att hyfsat många känner sig obekväma inför att ta del av nåt som de uppfattar som ganska så privat. Det verkar svårt att förstå att man inte alls behöver vara ett asshole, inskränkt eller se kvinnans kropp som ett objekt som ska behaga andra, för att känna så. Att man inte är nån moraltaliban, inte behöver sakna brist på empati över en mammas behov av att mata sitt barn när det är hungrigt eller inte tycker att amning är nåt fult, skamligt eller konstigt för att man ibland inte gillar att vara åskådare till den proceduren i det offentliga rummet.

Att amma sitt barn är förmodligen nåt som faller sig helt naturligt för de flesta (inte alla, men det kommer jag till sen) som fått barn. Det är en biologisk instinkt. Men helt ärligt blir inte allt som är naturligt för en själv automatiskt naturligt för andra. Jag förstår invändningen ”Du, jag skiter i vad du anser, min bebis ska ha mat. I couldn’t care less om du inte känner dig bekväm med att vara publik till det”. Jag förstår. Men det är en annan sak. Det är hur du väljer att adressera andras eventuella obehag eller genans. Det är inte ett argument till varför jag ska tycka, känna eller uppleva det som naturligt och inte reagera inför det. Det är din synvinkel. Möjligen är den ammande modern en oantastlig symbol. Men då antastar jag den nu genom att säga att jag inte alltid tycker att du ”ska amma här”. Även om du kan. Det kommer alltid att väcka en del reaktioner om du gör det. Men de kan du förstås skita i, och det är fine by me. Men jag kommer ändå att ha den här åsikten.

Jag vet inte varför jag känner så som jag gör angående detta. Jag kanske tycker att det handlar om att vi alla delar det offentliga rummet och att det (precis som många andra saker jag har svårt för kring det) handlar om att vissa människor sätter sin rätt att göra ditt eller datt framför om andra finner obehag inför detta och om man kanske kan försöka visa hänsyn även om man själv inte håller med till fullo. Det är ett enda långt ”jag har faktiskt rätt till det här!”. Ja, men jag har också rätt till det offentliga rummet. Jag har rätt att slippa se andras tuttar. Om man nu ska använda den retoriken. Men den leder inte så långt kanske? Så man kan ta in andra sidans argument och sen säga ”jaha, jag fattar vad du menar. Men jag håller inte med!”. Det räcker.

Det här är mina argument. För mig är bröst en privat kroppsdel. Inte så att jag skriker ”skyl dig kvinna” om nån visar tuttarna, men det har funnits tillfällen jag haft lust. Till exempel när en okänd kvinna på bussen plötsligt drog upp tröjan till halslinningen och blottade båda sina enorma bh-lösa härligheter för alla medpassagerare innan hon tryckte in ena bröstvårtan i munnen på sin bebbe, allt medan hon oberört pratade vidare i mobilen (helt naturligt var det förstås. På ett tämligen mustigt sätt!). Jag upplevde att många på bussen kände sig besvärade och obekväma inför denna uppvisning. Precis som jag känner mig obekväm när jag ser ett barn som kan gå, prata och tala om för mamman att hen vill ha en slurk mjölk  krypa upp i knät på mamman, grabba tag om tutten och käka lite.
Det är säkert naturligt. Mycket möjligt. Mjölk är gott. Det är väl upp till mammi hur länge mjölkfabriken är öppen för servering. Ja, jag vet att de som är för denna typ av långamning säger att ”så länge barnet vill får det amma”. Jahapp. Jag fick använda napp så länge jag ville, och det var en ganska dålig idé (men nu ordar vi inte mer om det utan konstaterar bara att oral fixering har sina sidor). Men jag är inte ”sjuk”, ”pervers”, ”hämmad” eller nåt sånt för att jag inte känner mig bekväm med att ta del av dessa saker i en offentlig miljö.

Jag har inga åsikter om att amning ska förbjudas här eller där. Gör som du vill. Men säg inte till de som inte känner sig bekväma med att ta del av det att de är dumma i huvudet. Varför är de det? För att de känner, tycker och tänker nåt annat? Jag är inte ond för att jag tycker att det känns konstigt att se en annan kvinnas tuttar on display i en vardagsmiljö där man t ex sitter och käkar eller för att jag tycker att det är lite udda att amma en 4-åring.
Ok, jag är ond, men inte på grund av det där. Men andra som jag pratat med som delar denna åsikt är oftast helt normala och snälla människor. Och de kan (med en viss skam) säga att de inte vet varför de ogillar det och pratar om det där att man inte kan välja att inte se, att tuttar är en laddad kroppsdel, och att det finns nåt påträngande i nån som allt för öppet diar sin avkomma med blottat bröst. Det är nåt som är svårt att sätta fingret på (inte andras tuttar alltså), men det är inte så enkelt som att dissa amning eller be alla som känner sig obekväma att ”gå nån annanstans” (världens lamaste argument. Som att skrika ”Luften är fri”). Men de allra flesta jag känner skulle aldrig drömma om att vädra denna fundering offentligt, särskilt inte inför de som ammar. Det tycker jag är ett tecken på tolerans och hänsyn.

Nu några fler trötta argument och lika trötta svar i denna fråga:

Men du dricker ju komjölk, vad är skillnaden?
Jag ammar inte mjölken från kons spenar. Jag vill inte se nån annan dricka mjölk från kons spenar.

Tycker du att det är äckligt med folk som dricker komjölk när du titta på?
Bara om de halsar direkt ur ett mjölkpaket och låter mjölken rinna ner över hakan och halsen.
Bara om mjölken har gått ut i datum för tre veckor sen och de tar en stor klunk och börjar hulka framför mig.

Så du tycker att det är äckligt med ett barn som får mat från sin mamma?
Nej. Jag tycker bara att alla miljöer inte är lämpade för amning. Det har inget med äckel att göra. Jag vill inte se andras bröst där och då bara. Oavsett vad de gör med dem.

Så du ser en sexuell handling i amning för att det är bröst inblandade?
Nej, så klart inte. Om det inte är en vuxen man som ammar en kvinnas bröst. Men inte ens då skulle jag personligen riktigt se det sexuella i det. Det skulle bara vara…störande.

Så du tycker att ett blottat bröst automatiskt är anstötligt?
Nej. Inte anstötligt. Men jag har lite svårt för andra kvinnors (och mäns) vårtgårdar i vissa miljöer bara. Jag har lite svårt för folk som langar fram sina behag som om de vore kotletter…eller en mjölktetra…eller ett juver. Oavsett om syftet är att sola dem, mata en bebis, sexa upp någon eller bara att vädra dem lite. I vissa miljöer är det mer ok att blotta bröst som i ett omklädningsrum, på en mammografiundersökning eller nån annan stans där man är halvklädd för att det hör till miljön eller det man gör där. I ett snabbköp, på en restaurang eller på bussen tycker jag att det är awkward med partiell nakenhet. Sorry.
Jag är inte ens svårt kristen eller hämmad. Jag bara ogillar att konfronteras med andras privata kroppsdelar i en kontext där det inte är passande (<- min åsikt).

Men många brudar har ju väldigt urringade kläder, stör du dig på det också?
Jag har hittills inte på nåt café eller restaurang sett nån tjej/brud/kvinna som har blottat ett helt bröst och visat bröstvårtorna. Inte några män med bar överkropp heller, men det kanske beror på att jag går på så stiffa ställen?

Är inte det en väldigt omogen, ålderdomlig, kristen, inskränkt, amish, trött, störd, vrickad, tokig (go on…bring it on bara) inställning?
Tycker du ja. Jag tycker bara att det är naturligt att känna en viss skygghet inför att andra blottar sina bröst för mig. Och med ”blottar” så avser jag ”blottlägga, visa, avkläda” och inte ”sexuellt trakassera andra människor genom att visa sig naken”. Jag tror inte att ammande mammor är exhibitionister. Jag tror inte ammande mammor tänker ”nu sitter det fyrtio personer i det här rummet som jag visar tutten för”. Jag tror bara att en del av dem helt har slutat tänka på att andra fortfarande uppfattar en del av deras kropp som privat när de själva börjat finna sig i att bebisen har fri tillgång till den. Min inställning till att dina bröst är en kroppsdel jag inte vill ta del av på t ex ett fik är fortfarande densamma, oavsett vad du har för deal med din bebis. Just sayin’…
Till exempel har jag när jag inleder ett förhållande plötsligt kanske andra gränser för hur nån annan får se, röra vid eller använda min kropp. Men det betyder inte att jag utgår från att alla andra runt omkring ska vara bekväma med att ta del av denna speciella sorts intimitet. Också en kass liknelse, men det finns nån slags grund i den. Hur en kropp får en annan betydelse och laddning i en kontext jämfört med en annan. Hur nåt förändras för mig, men inte för omgivningen. Det är det jag menar. Och jag förstår om ammande mammor säger att det är nåt de skiter i, för att deras barns ätstund och deras bekvämlighet går före hur andra känner inför deras tuttvisande. Fine. Men jag ser det så här. Och det gör många andra också. Så fatta vad argumentet är även om du väljer att dissa det.

Hur kan du som är feminist  inskränka dina medsystrars frihet genom att inte tycka att de ska få tutta loss när nöden så kräver?
Tutta loss ni. Jag gillar det inte bara. Som mina medsystrar tycker jag att ni solidariskt kan ha amningströjor och inte göra nåt jävla spektakel av att ungen behöver lite föda. SE MITT BRÖST. SE HUR JAG PLACERAR DET I BARNETS MUN. SLURP. SLURP. Ni vet vad jag menar. Stop it. Vad är det ni vill uppnå? Att folk ska komma fram och intresserat fråga hur mycket du mjölkar ur de där ett genomsnittligt dygn? Det är naturligt för barnet att äta. Det är onaturligt oartigt att du langar upp ditt mjölkstinna bröst vid ett middagsbord. Tycker jag. Det har inget med feminism att göra. En del feminister tycker uppenbarligen att det har med förtryck av kvinnor att göra att inte vilja se amningstuttar vid matbordet. Jag kan inte svära på det, men jag hade om möjligt blivit ännu mer besvärad av män som blottade bröstet för att amma. Det har inte med könet att göra, utan med handlingen.

Du har genom patriarkalt förtryck givits intrycket att du har rätt att ha synpunkt på mina bröst alltså?
Så länge dina valpar håller sig i korgen har jag inga synpunkter om dem. Men när de är huvudnumret i en offentlig show på stora scenen antar jag att även en ofrivillig publik kan ha rätt att tycka nåt kanske? Nähä, inte det. Oj då, då kanske jag inte är feminist ändå. Synd att det skulle falla på min aversion mot bröstblottning. Btw, är inte heller nåt stort fan av feministiska aktioner som går ut på att klä av sig på överkroppen, skriva nåt slagord med tusch på tuttarna (typ ”gubbslem”) och anfalla patriarkatet. Jag förstår inte riktigt grejen. Typ ”jag ska skrämma dig med mina tuttar”?  Well, det skulle förvisso funka på mig. Jag har lite av en vårtgårdsfobi. Men detta var förstås off topic. Jag vill bara poängtera att jag är för jämställdhet mellan könen och mot en allt för hårdför ”mina tuttar i ditt fejs – för att det är min rätt”-linje.

Det finns för övrigt inget som är vackrare än en mor som ammar sitt barn.
Jaha. Jag ser bara nån som diar sin avkomma för att ge den näring. När jag ser nån som knäpper upp/drar upp ett klädesplagg, langar fram bröstet och trycker in bröstvårtan i bebisens mun så tänker jag inte ”Skåda ett mirakel! Se naturens snillrika konstruktion. Betänk att denna moder älskar sitt barn och att de delar en stund av närhet”. Jag tänker ”Oj, bröstalert rakt i fejjan! Den är hungrig! Den äter!”. Typ.
Jag tycker inte att det är särskilt vackert när en 3-åring äter spagetti med händerna heller eller när en vuxen mölar i sig en plankstek. Jag tycker att bebisar kan vara jättefina och mammor också, och pappor med, och kaniner, och solnedgångar. Tuttar kan också vara vackra, men det är av absolut noll relevans för detta inlägg eller min åsikt.

Varför ska du bestämma över det offentliga rummet?
Varför ska DU bestämma över det offentliga rummet? *eko*

Mitt barn måste faktiskt ha mat när det blir hungrigt! Förvägrar du mitt barn mat på grund av dina issues?
Jag måste kissa när jag blir kissnödig och då får jag planera in ett toabesök istället för att kissa där jag sitter/står/går då det av omgivningen kan uppfattas som för privat för att dela med andra. (Ja, jag vet att det är en skitkass liknelse, sorry. Men det där ”för att det är naturligt”-argumentet är helt meningslöst. Vad som är naturligt för vem och var är en fråga om kultur och gemensamma värderingar i ett samhälle. Och det varierar över tid. Det finns massor av saker vi generellt betecknar som ”naturligt”, men ändå gör diskret eller i avskildhet. Och ja, det går att tjafsa i oändlighet om varför ditt är mer naturligt än datt). Jag kommer aldrig att slita en tutte ur ett hungrande barns mun eller säga ”Du får inte amma här!”. Det bestämmer inte jag. Jag ger inte heller tuttflashande ammerskor onda ögat (det kräver nån typ av stirrande, och det är liksom det som är mitt problem  – att andra aktivt måste anstränga sig för att slippa se tutteriet). Jag kommer bara att önska att jag slapp se så mycket av tutten. Därav glad om det mesta av den är i bebisens mun och resten täckt av nåt annat. Men som sagt, min åsikt i frågan lär knappast intressera de som gör så.

Så alla som ammar ska låsa in sig hemma tills barnet är färdigammat?
Nej. Det går finfint att amma sin bebis offentligt utan att tutten är blottad. Väldigt många lyckas med det. Faktiskt merparten av de som ammar.
Det finns dessutom ofta möjlighet att göra det lite mer diskret, avskilt eller gå undan lite. Jag fattar seriöst inte på vilket sätt det är kränkande för nån att göra så. Jag fattar att det inte alltid går att göra så, om läget är akut och möjligheten inte finns till att vara avskilt i just den miljön. Men oftast går det nog faktiskt. Det baserar jag på att jag sett många mammor som gör så.
Det finns många saker jag anstränger mig för att göra lite lite diskret eller avskilt. Även om jag inte skäms för det och även om det är ett skriande behov för mig. Jag gör bara inte vissa saker i vissa miljöer för att jag vet att andra kanske kan ta illa vid sig eller kan uppleva obehag eller genans.
Saker jag undviker (om jag kan) på exempelvis ett café: Skrika. Peta mig i näsan. Rapa. Skaka tuttarna rätt i bh:n. Klia mig i skrevet. Nysa rakt ut över andra. Grovhångla. Kräkas. And so on. Allt det är i nån mån ”naturligt”, men jag förstår att det är mest naturligt för mig då det är mina behov och min kropp. För andra kan vissa, eller alla, av de sakerna kännas för privata att ta del av. Eller bara störande.

Men OM DU har problem så kan DU JU titta bort/gå där ifrån/gå och döööö.
Tack för din input. Jag brukar faktiskt i mesta möjliga mån försöka att inte titta på andras bröst eftersom jag tycker att det är oartigt. Oavsett om de har en bebis eller inte fastsugen vid en bröstvårta. Och gå därifrån? Det räcker väl med att sätta sig med ryggen till? Dö? Nja, kanske inte ändå. Men jag gillar hur du tänker. För det säger mig att när du hela tiden månar om ditt barns bästa (barnet måste HA MAT NU, det går ej att planera/gå undan/ha en amningssjal (eller vad det heter) över axeln/sätta sig avskilt för det kränker mig och mitt barn. Barnet och jag mår dåligt av detta att inte alla omfamnar vår amningsstund och vill dela den med oss) så har du kanske inte tänkt hela vägen vad som är bra för ditt barn. Om din uppfostran innefattar att du talar om för ditt barn att man löser konflikter genom att säga att  ”alla som inte tycker, känner och tänker som du kan gå därifrån om det inte passar”  så är det inte en särskilt bra grund. Vad tror du händer när hen drabbar samman med andras ungar (som har samma argument, men för ett helt annat sätt att känna, tänka och vara)? ”DU kan gå härifrån!”. ”Nej, DU kan gå härifrån!”. Ja, det är verkligen att lära hen hur man bäst tar sig an världen.

Förstår du att alla mammor som ammat sina barn (och några till) tycker att du är dum i huvudet nu?
Japp. But shit happens! Jag tycker att de är lite jobbiga om de flashar sina tuttar för mig när de ammar, men DET FÅR MAN JU INTE SÄGA I DET HÄR LANDET. Jag bara tänker ”skönt att det här är helt naturligt för dig, för jag tycker att det är awkward”. Samt att jag finner det lite lustigt att nån som skyler sig med en handduk när hon byter om i ett omklädningsrum där det bara finns andra kvinnor plötsligt sitter på ett café och exponerar bröstet för alla – män, kvinnor, barn, husdjur och andra lattemammor. Jaja, ”det är inte samma sak” och ”när man fått barn förstår man” och det är ”naturligt” osv osv. Men för mig är det inte det. Det är inte onaturligt heller. Det är bara för att tala klarspråk – lite irriterande att jag inte kan välja bort att vara amningspublik i en del miljöer där det inte känns helt hundra. MEN JAG KAN JU GÅ DÄRIFRÅN förstås. Tack tack. Älskar era tips. Ska absolut göra så. Då löste vi det. Fint!

Till sist. Nu kan inte jag svära på att det är så, men är inte Amningshjälpen ganska skuldbeläggande mot alla som inte kan, vill eller av olika anledningar måste avstå från att amma? Jag vet flera kompisar som haft mycket problem med amning och fått olika typer av negativa reaktioner på att de inte fått det att funka. Sen on top en massa skuldbeläggande och föreläsningar om hur barnet kommer att få allergier, bli sjuka och få en massa problem i livet. Det kommer att bli anknytningsproblem och digerdöden och monster under sängen. Typ. Så kanske kunde amningshjälpen fundera på den sortens skuldbeläggande också? Men det kanske de redan gör?
Gangnam Style-parodi II: ”DU KAN FLASKMATA HÄR!”

Bonus: En extra snärtig rad ur videon som promotar detta med bröstmjölkens mirakulösa effekt (med reservation att jag inte hör exakta ordalydelsen i ”sången”):
”Om bebis har fått ett sår. O gode gud i himmeln. Ha på lite bröstmjölk ska du se att det försvinner”.
Wow. Jag säger det igen – WOW!

Update: Videon tycks redan vara nedplockad. Det var ju trist. Den som var så bra.

 

#93

Kommentera

