Köttfri (nåja) onsdag

Jag skulle vilja äta mer vegomat, av flera olika anledningar – för att det är gott, för att det oftast är nyttigare, för att det inte belastar miljön lika mycket och för att jag ibland känner att det inte är etiskt försvarbart att äta kött. En annan aspekt är förstås alla matskandaler den senaste tiden som gjort en lite trött på kött. Nu är jag inte helt säker på att grönsaker, baljväxter, sojaprodukter, tofu, quorn och sånt alltid odlas, framställs, fraktas och hanteras på ett sätt som är ekologiskt hållbart och etiskt riktigt (genmanipulerat exempelvis). Men eftersom jag, och alla andra som tänker på det här, inte kan odla och bereda all mat från grunden själva och ofta har svårt att följa leveransvägar och se varornas ursprung (verkar inte ens som om våra största livsmedelskedjor har den kollen, så hur ska en enskild konsument kunna kolla det?) blir det för de flesta ohållbart att ha en sån ambition.

Jag tycker, som så ofta annars, att det är bättre att göra nåt litet än inget alls. Så länge man är medveten om att det lilla man gör inte löser ett problem eller är tillräckligt. Men jag fattar inte de som är så jävla rättrådiga och fnyser åt de som väljer att käka kött och bara avfärdar dem. Jo, jag fattar det om man har som huvudargument att det är oetiskt och grymt att äta djur. Då finns det liksom inget sätt att möta nån som tycker att köttätande är varje karnivors rätt. Då kanske köttätaren får vara glad om en fnysning är allt hen får och vegetarianen får vara glad om en fnysning är allt hen får tillbaks.
Men i övrigt så skulle jag önska att man i högre grad tipsar och hjälps åt om nån faktiskt vill och försöker ändra sitt konsumtionsmönster. Var ska man börja? Vilka små förändringar kan man göra? Hur ska man tänka kring vad som är viktigast om man vill vara miljömedveten och välja ekologiskt och närproducerat? Om man ändå äter kött, hur ska man öka medvetenheten om vilket kött man äter?

Jag blir också tjurig när jag ber om tips på vegokäk eller ventilerar funderingar på att sluta äta griskött (ja, det finns oegentligheter i djurhållning för de flesta djur som vi äter – men jag har en särskild olust inför hur grisar behandlas i köttindustrin) och andra måste försvara sin lust att äta kött. Precis som om jag genom min fundering har sagt till dem att de är as (no pun intended) för att de äter kött. Jag äter kött. Jag vill bara äta mer vego. Vad är det för nåt som provocerar så mycket med att säga nåt om vegokäk att folk känner sig manade att tala om hur mycket de älskar bacon. Jaja, jag gillar också bacon. Jag tycker bara inte om att det är gjort av grisar och att de grisarna i många fall mått dåligt innan de hamnade i min mage.

En liten sak som vi försöker göra i vår lilla pyttevärld är att ha en köttfri måndag. Fast det kan vara en annan veckodag också. Idag var det köttfri onsdag (om man inte räknar skinkan som var på den där mackan jag fick när jag åt soppa till lunch på caféet…*visslar lite*. Den kom nog från en gris, men i dessa dagar kan man inte vara säker på det heller). Och när jag tänker efter så är det bara middagen som vi planerar som köttfri. Så…ehh…ja, vi kanske får jobba lite på det här. En annan sak som vi får jobba på är att hitta recept på goda vegorätter. Det tycker jag är lite svårt. Jag har ätit massor av god vegomat som andra lagat, men när man sitter där själv med sin tallrik hemlagad linsstuvning eller rotsaksgratäng så känns det alltid lite fattigt. Man känner att det saknas nåt. Utom idag kanske. Då käkade vi en grymt god indisk veggie curry. Ett recept som jag rivit ur nån tidning så jag kan inte ens credda nån för det. Eftersom jag är en sån fin person så delar jag med mig av det här till er också (plus att jag nästa gång vi ska käka det bara kan surfa in på min blogg och kolla på receptet när jag står i affären och ska handla, men vi låtsas som om mitt syfte var mer altruistiskt).

Om man gillar indiskt tror jag att man verkligen kommer att tycka att den här är smarrig.

Veggie Curry

Ingredienser:
2-3 vitlöksklyftor
½ purjolök
1 chili
75 gram färsk ingefära
2 stora morötter
300 gram blomkål
2-3 msk smör
3 msk tandoorikrydda
400 gram färsk spenat
2 burkar kikärtor
1 burk kokosmjölk (eller 5 dl naturell youghurt av tjockare konsistens)
5 dl grönsaksbuljong
salt

Tillbehör:
Naturell youghurt (turkisk matyoghurt var yummy)
Papadums eller naanbröd (finns färdiga Santa Maria-varianter)
Mango Chutney
Färsk koriander

Gör så här:

  • Strimla purjon, finhacka chili (kärna ur), skala och finhacka vitlök och ingefära. Skala och skiva morötterna. Dela upp blomkål i buketter.
  • Fräs vitlök, purjo, chili och tandoorikryddan i smöret.
  • Tillsätt ingefära, morötter och spenat och fräs en stund till.
  • Lägg i kikärtor, kokosmjölk och buljong. Låt koka tills morötterna börjar bli mjuka.
  • Tillsätt blomkålen och koka tills även den blir mjuk.
  • Smaka av med salt.
  • Servera och strö färsk koriander över.
  • Ät med bröd, youghurt och mango chutney.

#92

Kommentera

