Då startar jag väl det här kriget då

Typiskt mig. Skrev ett långt inlägg om varför folk med barnvagnar är assholes pga irriterande episod på mitt favvocafé nyligen. Nån med barnvagn var dum.
Insåg sedan att jag vinklat upp lite väl mycket. Av alla människor jag mött som kört barnvagn så har minst hälften, kanske fler, varit helt normala och inte alls betett sig som assholes. Kom därför sen fram till att de flesta assholes nån gång i livet rattar en barnvagn (utom möjligen jag då) så det är ju helt rimligt att man då och då träffar på en idiot bakom barnvagn. När jag tänker efter så har ingen trevlig person jag känner förvandlats till ett pucko när hen skaffat barnvagn (och innehåll därtill), däremot har puckon jag känner (till) fortsatt vara det även sedan de börjat föra fram detta ekipage.
Puh, tur att jag är så smart så jag kan reda ut såna här saker. Tur för mig. Hur pinsamt vore det inte att ha skrivit värsta dissartexten om människor med barnvagn, och sen inse att de är precis som du och jag (mer som du då, eftersom du troligen kört barnvagn).

Men nu är klockan jättemycket och jag har ett inlägg jag inte kan posta, och orkar inte skriva nåt nytt.
Tänker att det väldigt ofta måste vara så för de som skriver krönikor och ledarartiklar eller spånar fram idéer till granskande samhällsprogram och debatter. De inser att saker verkligen inte håller, men det är lite för sent att hinna plita ned nåt nytt eller komma upp med ett annat förslag. De bara ”äh, vi kör på detta. Hur fel kan det bli?”. Jasenko sitter där fem i deadline och bara ”kanske ska jag ändå kolla det här med midsommarfesten. Vilka som brukar vara där, hos Ozan och Cissi. Kanske ska jag kolla min adressbok om jag verkligen är polare med den här Jonas? Nä, jag skiter i det. Jag låter det stå så här ändå. Jonas, min vän”.
Kanske är det så för politiker också. Presidenter och statsministrar. De bara ”va fan, detta var en skitdålig idé. Men nu får vi väl starta det här kriget när vi sagt att vi ska”.
Så tror jag att det är hela tiden. Folk kommer på att saker inte håller, men de skiter i det och kör på ändå. Oavsett hur det drabbar andra.
Lite som assholes med barnvagnar alltså.

#89

Kommentera

