Kristi sista kallsup

Jag skulle bli religiös direkt om jag hoppade i vattnet och såg Jesus stå där på botten med utbredda armar och bara ”Need a hug?”

Detta är en staty som finns i Medelhavet utanför Italiens kust, nära Portofino. Den heter ”Il Cristo degli Abissi” (Christ of the Abyss) och är gjord i brons. Den är ungefär 2.5 meter hög och står på 17 meters djup.
Konstnären heter Guido Galletti och statyn placerades i närheten av den plats där en av Italiens pionjärer inom scubadiving, Dario Gonzatti, dog 1947.
Det finns tydligen två kopior på andra platser i världen, en utanför Grenada och den andra utanför Floridas kust. Vill man läsa mer om Kristus på havsbottnen så kan man göra det på den här sidan.

Jag skulle behöva en Jesus-kram idag. Jag är som vanligt vred på världen. Lite i alla fall.

Deppigheter:

  • Vad har vi för journalistkår i Sverige egentligen? När Publicistklubben går först när det gäller att vara ett forum för antidemokratiska röster och pratar om att ”ingen vågar ta debatten” (läs: bemöta åsikter om varför jorden är platt, varför jämlikheten mellan könen gått för långt och varför det är invandrarnas fel) blir man otroligt beklämd. På vilket sätt tas inte ”debatten” idag? Debatten tas både högt och lågt. Inget är för lågt, dumt, rasistiskt, sexistiskt eller oseriöst för att lyftast till bästa sändningstid, dyka upp på seriösa debattsidor eller dryftas på journalisternas egna kotteriklubbar.
    SvD Opinion: Dabrowski får mig att lämna Publicistklubben
    Jack Werner mailar Stina Dabrowski
  • En nyhet på jobbets intranät idag som var så naiv och störande. Man firade en viss arbetsinsats med tårta. Det var bara det att om en utomstående sett bilden och läst texten skulle det framstå som om man firat att en massa människor får tråkiga besked hem i sina brevlådor. Det är precis en sån sak som en kvällstidning skulle älska att sätta tänderna i. Inte tårtan alltså…
  • Man bara sitter där och idlar på Twitter och så ”Boston WTF?”. Bomber och explosioner, bilder på blodiga människor. Först vill alla ha mer info och allt handlar om det. Sen direkt förstås spekulationer om terrorism/islam/osv och sen ”det är minsann lika synd om människor som lever i kriget varje dag, varför pratar ni inte om det?”. Men snälla…jag håller med om att det vore önskvärt att alla konflikter, krig, katastrofer och händelser där oskyldiga människor får sätta livet till skulle engagera lika mycket. Men väg inte olyckor mot varann och spela ut dem mot varann. Det är inte schysst. Ta den diskussionen en annan dag. Inte när någon precis smällt av en bomb under ett idrottsevenemang och människors blodiga kroppsdelar ligger på gatan. Det spelar ingen roll i vilken världsdel den gatan är.

Peppigheter:

  • Men har ni sett att SVT öppnar ett arkiv med tv-grejs från för 1985. Nu är det bara att hetskolla kvalitets-Tv som ”Vilse i Pannkakan” och ”Rederiet”. Man kan dessutom maila in förslag på saker man saknar.
    De kallar det Öppet Arkiv. Fantasifullt. I morrn ska jag maila och önska mig saker. Tårtan. Boktipset (ni-na-ni-na…). Ärliga blå ögon. Kroppen.
  • Konsulter. Jag älskar att jobba med konsulter. De bara ”let’s do it!” och så är allt så jävla effektivt. Jag VET att deras jobb går ut på att de inte ska ha trötta åsikter och tjafsa om allt, och att de innerst inne säkert suckar, himlar med ögonen och tänker på pengarna. Men det är därför jag gillar konceptet – jag skiter i varför. Jag bara älskar att jobba med människor som inte är besvärliga. Det kan jag nämligen vara själv (och är). Jag är värsta konsultgroupien. De mesta riktigt bra jag har åstadkommit på the dark side har jag gjort i samarbete med konsulter. Man fattar direkt att man inte kan sitta där och rulla tummarna för då framstår man som en slöfock-
  • Loka som smakar chokladmilkshake. En smakanomali, men jag älskar den. Vatten som smakar efterrätt. Detta kan bli mitt nya knark.

#83

En reaktion på ”Kristi sista kallsup

  1. Samir Ali skriver:

    Tycker Dabrowski, Josefsson m.fl. uppvisar opportunistiskt beteende.

    Anledningen till att de nu tycker det är viktigt att låta Avpixlat-folket komma till tals i finrummen är ju inte för att de är marginaliserade röster, utan just för att de inte längre är det.

    Det finns miljoner människor i detta land som aldrig kommer till tals i media. Det finns antagligen hundratals frågor som för gemene man är mycket viktigare än frågor om ”islamisering”.

    Anledningen till att problem med invandring och islam hör till de allra mest diskuterade frågorna i media är inte för att de är viktigast, utan för att det finns en stark folkrörelse (”den politiskt inkorrekta miljön”; SD, Avpixlat, nätfora etc) som pushat fram detta.

    Dabrowski m.fl. hade kunnat välja att ge röst åt ex. fattigpensionärer. Eller ex. socialbidragstagare, för när får dessa någonsin yttra sig om någonting? Och inte ens Vänsterpartiet vågar väl föreslå höjda bidrag t.ex?

    Men det gör de ju inte. Inte för att deras frågor är mindre viktiga. Utan för att dessa människor inte är en lika stark och välorganiserad intressegrupp som ”de politiskt inkorrekta”.

    Så det är opportunism det handlar om. Ledande mediaföreträdare rättar sig efter vinden. Man anpassar sig efter ”hur verkligheten ser ut” snarare än att ta ställning efter etiska värderingar.

    Sen tycker jag det är en obehaglig retorik som används av ”de politiskt inkorrekta”. För det verkar inte spela någon roll att deras frågor diskuteras mer än nästan alla andra frågor. Det faktum att det finns människor som inte respekterar deras värderingar utan anser att de är rasistiska innebär ”åsiktsdiktatur”. Följden blir då att ”åsiktsdemokrati” är möjligt först när deras uppfattningar är helt okontroversiella.

    Men då har ju de facto hela samhället kapitulerat för rasismen. Åtminstone om man anser att Avpixlat, Sverigedemokraterna m.fl. har en rasistisk världsbild.

Kommentera

