Never say no to panda

Jag är fortfarande med i #blogg100, trots att gårdagens inlägg saknas. Jag räknar det, för det är skrivet och publicerat. Men jag bestämde mig för att avpublicera det. Det räknas ändå. Bestämmer jag.
Det är inte en text jag är mogen för just nu, kom jag fram till. Det är så mycket mer runt det som man måste adressera om man ger sig in på ämnet, och jag känner bara inte för den grejen just nu. Det blir för komplicerat. Det var ovanligt insiktsfullt av mig att greppa det. Nästa gång kanske jag gör det innan jag trycker på ”publicera”. Även om en sån konsekvensanalys verkar ganska främmande för mig.

Relaterat eller orelaterat till det slår det mig att jag är världsbäst på att göra avledande manövrar. Ju mer det krävs fokuserad energi på en enda sak desto mer projekt, sidospår och andra ämnen måste jag ha igång. Jag gör nästan alltid nåt annat än det jag borde. Allt annat än det som vore bäst att ta först. Om jag har ett problem att lösa plockar jag fram tjugotvå andra problem och letar upp minst ett tidigare outforskat, eller skapar ett helt nytt. Ska jag skriva en text påbörjar jag tre. Ska jag skriva en inköpslista börjar jag dammsuga. Ska dammsuga börjar jag diska. Ska jag läsa en bok skurar jag toaletten. Jag är alltid upptagen med nåt annat än det jag egentligen började göra.
Det är en helt värdelös egenskap. Det som förut var mina bästa egenskaper – att snabbt byta fokus från en sak till en annan och att parallellt hålla på med en massa olika saker – är nu min mardröm.

Det enda jag alltid får ur händerna är to do-listor, scheman och sammanställningar av saker som ska göras. Sen ignorerar jag dem. Fy helvete vad tråkigt att inte kunna ”improvisera lite” tänker jag. Om jag verkligen får nåt gjort så är det alltid något annat än det jag borde ha prioriterat just då. Jag måste börja lura mig själv och göra små to do-fejklistor med saker som jag egentligen inte behöver göra. Då kanske jag i rent obstruktion kommer att ta itu med det jag borde göra.
Det här har alltid löst sig ändå eftersom jag tydligen haft energi nog att göra både högt prioriterade saker och lägre prioriterade saker – samtidigt – OCH bli klar.
Nu först börjar det bli ett problem. För nu har jag inte orken. Så nu blir inget klart. Man kan säga att jag har många bollar i luften – och de ramlar ned samtidigt, så jag kan inte fånga dem. Jag kan fortfarande vara spindeln i nätet – men jag trasslar in mig så mycket att jag har sönder det. Jag är flexibel nåt så in i helvete – jag kan helt enkelt inte sluta flexa åt olika håll.

Jag behöver verkligen en självhjälpsbok om hur man organiserar upp sitt liv. Problem 1: hur ska jag få mig själv att prioritera att läsa den? Problem 2: Hur ska jag kunna prioritera tid för att prioritera vad jag ska göra? Problem 3: ? (jag vet inte, jag glömde…jag skriver på ett mail, läser en artikel, kollar Facebook och städar mitt skrivbord samtidigt som jag skriver det här).

Jag har fått rådet att jag ska vila och ta pauser av för att bli mer fokuserad. Problemet är bara att jag blir sjukt stressad av att vila eller ”ta en paus” om jag har mycket att göra. En av de mest obehagliga saker jag nånsin har gjort är att gå på ett yogapass. Fokusera på sin andning medan man försätter sin kropp i olika obekväma ställningar. Det är kanske det minst avslappnade jag nånsin deltagit i. Jag skulle troligen tycka att det var mindre awkward att ha gruppsex. Det var inte min grej kan jag säga. Det gav mig dödsångest och panik.

Jag tror att andra tror att jag är väldigt avslappnad, på alla sätt. Men det är fel. Jag skulle säga att mitt yttre ger sken av att jag är en panda, men inuti är jag en blandning av alligator och kanin. En helt oemotståndlig mix av loj kramighet, livsfarliga utfall med öppna käkar när ett byte nalkas och hypernervös hjärtklappning vid minsta rörelse i ögonvrån.

Med anledning av detta dammar jag av min favoritreklamfilm. Det går inte att se den för många gånger.

#71

Kommentera

