April, April, der macht was er will!

Vet ni, jag har en enhörning på balkongen!
Haha, april, april…gick ni på den lätte. Nej, troligen inte. Skönt, nu har vi detta avklarat.

Blev jag lurad nåt idag? Nej, inte särskilt. Kanske lite, lite innan jag insåg det orimliga i en utsaga. Men jag har inte jagat aprilskämt heller.
Det som är roligt med ett riktigt bra aprilskämt är att man ska sväva lite mellan att tro på det och vilja avfärda det. Men nu är det sällan såna finesser. Dels är skämten redan från början oelegant avslöjade genom sin simpla natur och dåligt genomarbetade story, dels är det en slapphänt hantering kring att inte genast avslöja att ”jo, det var ett aprilskämt”. Nån måste gå på det, annars är det misslyckat.
Jag tror att ett bra lureri ligger nära nåt som skulle kunna vara sant. Eller så måste det vara så koko att det absolut inte kan vara det, men ändå allvarsamt presenteras som en riktig nyhet.
Min favvo var för några år sen när Västerbottens-Kuriren skojat till det med att samma snubbe var med som pappa i fyra olika annonser för nyfödda, med fyra olika mammor. Han intervjuades kring detta och sa nåt om att ”det har kört ihop sig lite”. Fantastiskt roligt. Men inte ett spår sant, även om många som kommenterade var väldigt upprörda över denne casanovas framfart i staden. Tyvärr verkar de ha plockat ner sidan, nu ett par år efteråt. För den var riktigt kul.
Bland årets skämt vara det väl ingen riktigt rolig, även om jag tyckte att Mensas utspel om att de slopar IQ-test för sin intagning var rätt kul och så även ett meta-skämt om förbud av aprilskämt.

Vill man gotta sig i fler av årets (eller tidigare års) aprilskämt kan man kolla in Aprilskämt.se

Nu är jag jättetrött och tänker inte skriva nån endaste liten rad mer om detta fantastiskt roliga ämne.

Update: Allt finns på Internet, nån hade tagit en skärmdump på VK-sidan turligt nog.

#69

Kommentera

