Korsfest med kalkon

paven
My Man har spelat in en massa program från UR som heter typ ”Vem är djävulen?” och ”Kristendomens historia”, så jag räknar med en påsk full av lidande och religion. Om det inte räcker ska jag läsa ovanstånde ”fördjupningsreportage” i Expressen. Vi pratar för lite om exorcism nu för tiden. Det får mig osökt att tänka på dagens gubbsura Benke Ohlsson-krönika i DN (länka? I don’t think so) som handlar om att vi ska gnälla mindre om orättvisor, diskriminering, utsatthet och göra nåt istället. Oklart vad. Starta ett surdegsbageri? Bli gnälliga krönikörer på DN (tydligen den enda grupp som undantas från hans regel om att gnällighet i skrift inte är ok). Jag tänker att vi kanske bara är besatta av onda andar som behöver drivas ut? Alla problem man har eller ser är naturligtvis bara hjärnspöken. Ni vet, lite fin gammal Livets Ord-retorik.
Jag tänker att DN-redaktionen kanske också behöver kalla in nåt slags utdrivare. Det är väl en sak att sitta i sin TV-soffa hemma och slentrianhosta upp sitt gamla halsslem, men att skriva samma krönika varje vecka och få pröjs för det, är det inte lite väl stor brist på självinsikt? ”Men Benke, det här är ungefär samma text du skrivit nu i två år. Du har inga katter eller barn du kan skriva lite om? Nån åldersrelaterad åkomma? En relationskris? Du kan kanske dissa uteliggare eller tyfussjuka en vecka istället?”.
Jojo, att kasta sten i glashus är kanske inte så fräscht. Men jag skriver inte i Sveriges största morgontidning heller. Så jag behöver inte vara krispig ens varannan vecka. Men det kravet har tydligen inte Bengan heller. Det är så lustigt att han är så astronomiskt gnällig och bitter, och bara skriver krönikor om det och hur gnälliga andra är. Först var det lite kul, sen har man bara börjat tänka att han är en annan sorts Birro bara. Eller en Ulf Nilsson i vardande. Han kommer att skriva de där krönikorna tills han är hundra år gammal. Och jag (och alla andra) har förhoppningsvis slutat läsa dem ett bra tag innan.

Jag tycker att det behövs lite exorcism bland offentliga tyckare över lag. Det känns som om man har hört allt förut, och kan förutsäga minsta lilla utspel och vem som kommer att hålla med vem, och vem som kommer att bli upprörd över att hen håller med hen istället för den. Tur att jag själv aldrig nånsin återupprepat några åsikter, rants eller tyckanden dårå. Men som sagt, fick jag pröjs för det skulle jag kanske eventuellt överväga att lägga manken till för att försöka mig på lite nya intryck och uttryck. Lika trött som Benke & co verkar vara på ”ras, kön, klass, etnicitet, genus, heteronormativitet, könsmaktsordning , hbtq, strukturer och sociala konstruktioner”, så trött är jag på alla som avfärdar alla som reagerar på saker genom att kalla dem ”offerkoftor” eller bara medeklassarrogant säga att ”nej men lilla gumman/gubben/svennen/blatten…det där problemet har faktiskt inte JAG, så jag blir lite trött på att höra om det. Schhhh…jag ser på TV”.

(Psst, att vara bitter och gnällig är inget brott alltså. Plus att Benke kanske trallar omkring där på söder och är så jävla happy och helt utan Strindberg-komplex och vänsterallergi till vardags. Han kanske bara drar en lapp i sin lilla krönikeämnesburk och hittar ”vänster”, ”diss” och ”gnäll” varje gång det är dags för lite DN-plitande. Jag vill minnas att karln skrivit en del begåvade saker både reportage och skönlitterärt, men som krönikör kanske han skulle ta en liten paus? Eller vem är jag att föreslå något sådant egentligen? Det kanske finns massor av läsare som sitter vid brevlådan och längtar efter en magsårsfrän Benke-krönika att matcha garvsyran i morgonkaffet med. Vem är jag att förneka dessa människor deras fix?)

Så, nu ska jag sätta på mig lite läppstift och ett glatt humör, sätta mig i en taxi och åka söderut och sen käka orimligt mycket påskkalkon.
Så får det bli.
Glad långfredag på er, var ni än lider (och av vad) idag!

#66(6)

Kommentera

