Shit happens. And then you die.

Man kan säga att jag är lite av ett kontrollfreak. Ibland glömmer jag dock bort exakt hur stort kontrollfreak jag är. Som när jag börjar vårstäda bland mina lösenord (jo, jag vet att andra passar på att städa i garderober, tvätta gardiner och putsa fönster – men jag sorterar papper, dokument på datorn, mina bookmarks och går igenom mina lösenord) och hittar inloggningen till Vita Arkivet på Fonus. Där har jag för flera år sen prydligt och omsorgsfullt nedtecknat hur jag föredrar att min begravning ska vara. Vilket på det hela taget är väldigt absurt, inte bara på grund av att det är rätt makabert att sitta och fila på eftermälet till sin hädangång utan också för att man inte ens får vara med och avnjuta spektaklet. I alla fall inte i nån medveten form. Ändå har jag nogsamt plitat ned instruktioner för både ditt och datt. Fast jag blev inte deppad eller ens sentimental av att läsa vad jag skrivit – jag blev full i skratt. För att det är så typiskt mig. Jag bara ”Jävlar vilken trevlig tillställning det där låter som. Synd att man missar den”.

ikea_kista_Page_00
Utifall att det schabblar bort det där så kommer några uppmaningar till eftervärlden här. Våga inte ändra på nåt.

Om obduktion och balsamering:
Jag motsätter mig inte obduktion. Tvärtom. Jag tycker det vore bra om de skär lite i mig och kollar upp vad jag dött av eftersom det kan bero på så många saker.
Jag vore tacksam om alla delar samlas ihop i samma påse efteråt. Jag vill helst inte att nån okänd människa ska ha mitt kranium i sin bokhylla eller så. Inte för att det spelar nån roll egentligen, men det är lite av en principsak. Jag har stark personlig integritet.
Balsameras vet jag inte, men man ska väl testa allt minst en gång. Om det inte kostar extra förstås.

I kistan:
Jag vill ha mina egna kläder på mig. Så det blir nog nåt svart. Kanske sammetsklänningen? Får man ha skor så vill jag ha mina Martens-kängor eller mina svarta lackskor (det går bra med de med lite högre klack i så fall, jag ska ju bara ligga ned).  Jag vill även ha  ett foto på min man med mig (det där han håller i en krokodil) samt en mjukiskanin som heter Mirakel (den ligger nånstans i överskåpet till garderoben i sovrummet). Och så måste jag ha vigselringen på mig. Jag glömmer den nästan alltid hemma, så se till att jag får med mig den denna gång! Just det, jag vill även ha min mans senast använda örngott. För att det luktar som honom.

Kistan:
Jag vill helst ha en svart kista. Så klart! Jag tycker att Fonus kista Piano i högblank svart vore snygg. Den ser lite ut som vår TV-bänk. Dock tveksam inför att det är stockholmsvit inredning, det känns så ”ljust och fräscht” (men om det inte finns nån med lila plysch och guld så får det gå). Men då kanske man kan få lila blommor i olika nyanser ovanpå i alla fall? Och guldiga band på kransarna?

Ceremonin:
Jag önskar begravning enligt svenska kyrkans ordning. Om ni vill får ni blanda in Gud. Jag vill att nåt/några av följande musikstycken spelas (i passande version för vald lokal): Beloved av VNV Nation, Document av Assemblage 23, Someone new av Eskobar eller Air av Bach. Om nån känner för att sjunga, dansa eller läsa en dikt går det också bra. Dockteater kan funka. Pantomim undanbedes. Man får dock gärna citera roliga saker jag skrivit på Twitter och Facebook. Man får absolut inte ljuga och säga osanna klyschor om mig, hur frestande det än kan vara att försköna saker i efterhand.

Minnesstund:
Jag överlåter till mina efterlevande att besluta om bästa platsen för minnesstunden samt innehåll och upplägg i övrigt.  Men jag kommer att bli väldigt besviken om det är en trist tillställning. Jag ser därför gärna att minnesstunden hålls i en lokal som inte är i anslutning till kyrkan. Nånstans där man kan ta sig en drink eller två, eller så många man känner för. Jag tycker att det vore fint om det bjöds på champagne och jordgubbar och kanske smörgåstårta, för det gillar jag.
Kanske kan man ha nån slags quiz som handlar om mig (jag vet, lite ego – men det är min sista chans att vara i fokus) och den som vinner får en jättestor kanin av marsipan i pris? Kanske kan man se på YouTube-klipp på murmeldjur som äter kex? Kanske kan alla få en säsong av Star Trek med sig hem eller nån liten minnessak – som en Leif GW-docka, en kaninväska eller en bok om andra världskriget? Det kan vara lite som en fyndhörna…
Jag bara spånar nu. Det behöver ju inte alls vara så här. Man kan dricka kaffe och äta finska pinnar och deppa i ett fult församlingshem också.

Sen har jag länkat till ett par gravstenar som jag tycker är snygga (men de är lite pråliga och kitschiga så jag skäms lite, och låtsas här som om jag vill ha en natursten eller ett kors av drivved eller en nåt som påminner om en 70-talsstol som nån dansk designer ritat). Jag avvisar också bestämt att det skulle ske nåt slags visning när jag ligger i kistan. Till och med mitt enorma ego skyggar inför lit de parade á la Lenin. Plus att jag tänker att de kanske sminkat en fult eller man börjat lukta eller nåt, och så ska folk sitta och glo på en. Och vem vet, nån kanske Instagrammar en. Nej tack, har man tagit ned skylten så blir det ingen mer show sen.

I övrigt är jag öppen för förslag. Nej, just det ja. Det är jag ju inte. Då. Så andra kan göra vad fasiken de vill med ens sorgliga kvarlevor. Jag bara hoppas att de inte hamnar i köttbullarna på IKEA. Men i övrigt tycker jag mer om själva föreställningen kring att kunna ha kontroll över saker. Även när man vet att det rör sig om den stund när alla typer av kontroll för länge sedan är ur ens händer.
Jag tycker inte om tanken på att dö. Men när det väl är gjort så är det inte så mycket mer att orda om.
Shit happens. And then you die.

#61

Kommentera

