Winter is coming

Idag har jag varit djupfryst, dödstrött och lite sjuk och insett att ett ”projekt” jag drog igång i höstas kommer att dra ut på tiden mer än jag trodde.

Som sagt, mysigt med snö. Men det känns lite bakvänt med sånt här väder i slutet på mars. Vi behöver lite hopp nu. I alla fall jag. Så jag fulbloggar mina finbilder från förra sommaren på Gotland (en är nog faktiskt från en botanisk trädgård i Stockholm, om man ska vara petig).
Intressant att jag nästan aldrig fotar människor, landskap eller nåt sånt. Jag gillar detaljer och strukturer. Stenar, blommor, grenar, bark, smådjur. Och tårta förstås.
Och jag lägger inte upp dem för att de är så fantastiskt bra eller så, utan för att jag gillar dem. Jag är nog bättre på att ”se” bilder än på att fånga dem med kamera.

Men jag blir glad av de här bilderna. De ger hopp.
De påminner mig om att gå barfota i gräs, äta tårta med nyplockade smultron på och att mata guldfiskarna i dammen. Det påminner mig om att sitta på en stenpir i hamnen, dricka kall öl i solen och känna doften av nyrökta flundror. Det påminner mig om att gå en kvällspromenad på små slingriga grusvägar förbi kohagar, knallgula rapsåkrar och knallröda vallmofält. Det påminner mig om att ligga i hängmattan och läsa deckare och gamla veckotidningar. Det påminner mig om den igenvuxna minigolfbanan, om den säsongsöppna glasskiosken och fiskeläget med sommargäster i finrenoverade fiskebodar. Det påminner mig om våfflor och läsk med sugrör på strandcaféets uteservering. Det påminner mig om gårdsloppisar med gulnande böcker och fult porslin. Det påminner mig om hur det känns att äta jordgubbar direkt från trädgårdslandet. Det påminner mig om solvarma tomater från växthuset. Det påminner mig om radion som alltid står på och doften från köttet på grillen. Det påminner mig om doften av släke och hav, koskit och gräs, och solmogna bär. Det påminner mig om ljudet av pappas träskor och mamma som ropar att det är fika. Det påminner mig om räven i skogsbrynet, om ljudet av gräsklipparen och doften av sommarregn. Det påminner mig om skåpet med serietidningar och sällskapsspel från när man var liten. Det påminner mig om släta vetebullar med ost och kaffekoppar med blommönster. Det påminner mig om partier av kubb och boccia, om sill och färskpotatis och om att plocka blommor vid vägrenen.

Det påminner mig också lite, lite om getingstick, uttråkning, flugor i saften, soleld, steniga stränder, myggbett, cykelturister, en mil till närmaste affär och de där jävla korna som råmar när man ska sova.

sommar

#57

Kommentera

