Ett tydligt vårtecken?

Alla orerar så mycket om vårens ankomst hela tiden. Känns inte som den är särskilt närvarande just nu i mina trakter. Igår ymnig blötsnö i ansiktet och idag glashala trottoarer och smällkallt ”synd att jag glömde mössan hemma”-väder. Så kanske är det vår i era hjärtan, men i mina marker är det fortfarande djupfryst.

Nåväl, även jag börjar fundera på den tid då solen skiner, fåglarna kvittrar, alla gamla fimpar tinar fram, avgasgråa snöhögar smälter bort och alla skitiga fönster exponeras obarmhärtigt i vårljuset. Jag väljer dock att fokusera på att det är dags att köpa nya Martens. Mina vårigt mönstrade blev nämligen vinterskor och känns ganska uttjatade nu. Så körsbärsblommorna åker in i garderoben när våren kommer, hur bakvänt det än kan tyckas, och det är dags för ett par nya. Jag är förstås sugen på någon variant jag inte haft förut och kollade in vårkollektionen och annat hyfsat nytt. Och…ja, jag vet att jag för inte så länge sen skrev om hur irriterande jag tycker att det är när snorungar snackar om att Martens är för ”yngre människor”, men när jag kollar in Martens nyaste tillskott känner jag kanske ändå att de mest verkar rikta in sig på en lite annan målgrupp än brukligt. Missförstå mig rätt, de har rätt länge kört kollektioner med färgglada och crazy mönster, men det brukar då vara lite mer rockigt och rebelliskt. Men  nu känner jag kanske mest att det faktiskt är ”Martenz for kidz” (även om de så klart har riktiga kollektioner med mini-Martens för barn, och de inte alls är så här…spexiga).

Jag tror att utbudet nedan så är de enda jag verkligen skulle betala 1500 spänn för är de svarta Maynard-kängorna (med tatueringsmönstret). I övrigt – kul, men inget för mig. Jag kanske håller på att bli konservativ på gamla dagar? Dessutom tycker jag egentligen att 8-håls är lite för låga, men det verkar som om det är de som är mest poppis för tillfället. Jag får kanske helt enkelt nöja mig med ett par klassiska svarta 20-håls 1B60 eller kanske till och med ett par 1460 ? Eller är det dags för ett par Getta Grips igen? Alla dessa beslut. Inte bara ska man välja elbolag, försäkringsbolag, glassmak och vilket bröd man ska ha till sin macka på Subway, man måste också bestämma vilka Martens man ska ha. Det blir nog ingen av modellerna nedan, men kanske blir nån annan sugen på guldlamé, silvernitar, knarksmileys i pastell eller rosagula leopardfläckar?

varmartens

Från vänster uppifrån:
Hincky, yellow, 8-håls (Re-invented print collection)
Hincky, acid pink, 8-håls (Re-invented print collection)
Louie, winter white,  8-håls (Core Applique collection)
Maynard, black, 8-håls (Core Applique collection)
1460, gold, 8-håls (Core collection)
Spike, silver, 8-håls (Core collection)
Clemency, sunny blue, 8-håls (Parade originals collection)
1460, black+pink+yellow, 8-håls (Core collection)
Harrie, dusty blue+bright purple+sunny blue, 8-håls (Core collection)
Harrie, acid orange+pink+yellow, 8-håls (Core collection)

#40

Kommentera

