Vem är jag?

Ibland klickar jag på länken ”vem är jag?” här i bloggen, i förhoppning om att hitta ett svar på denna existentiella fråga.
Det slår mig just att kanske gör andra samma sak. Och får knappt ens veta vem JAG är. Än mindre vilka de är.
Men jag säger dig, oavsett om du vet vem du är eller inte – du är viktig. På nåt sätt. Om du ännu inte kommit på vilket så gör det ingenting. Alla får inte veta.

Ett sätt som många människor verkar hantera sitt behov av att få ett tydligt kvitto på sin viktighet är att skaffa a) en partner b) barn c ) husdjur.
Med andra ord någon som bekräftar att man är önskad, älskad och behövd. När det gäller barn är det nästan som en livstidsförsäkring. Mammi och pappi kommer alltid att vara viktiga.
Men vad gör singlar utan husdjur och barn? Hur blir de viktiga? Jag hör hur ni alla drar efter andan nu. Finns det såna människor alltså?
Ja, tänk vad de måste åstadkomma för fantastiska saker för att räknas. Kanske invadera nåt litet land, skapa världsfred eller hitta botemedel mot cancer. Eller få extra många gilla på sin frukost på Instagram.

Förutom att jag alltid tänker att jag är jätteviktigt för åtminstone My Man (utom ibland, men då tvingar jag honom att dricka ett glas flott*) så tänker jag även att det här med followers på Twitter ju måste vara ett betyg på hur älskad, fantastisk och fin man är.
Se bara på Alex Schulman som har över 150 000 followers.

Så här brukar det låta hemma hos oss när vi tävlar om hur viktiga vi är (vi har ju inget husdjur eller barn som kan välja vem som är bäst av oss).
My Man: – Nu har jag 532 followers
Jag: – Jaha, jag har sjuhundra eller nåt sånt
My Man: – Nu följer HellGoatDoomElvis-nånting-nånting mig!
Jag: – Vem är det?
My Man: – Det är ett obskyrt doomband från Colombia/ett obskyrt skivbolag från Gävle/en obskyr kyrkobrännande norsk doomkännare/en obskyr nånting-nånting-nånting…
Jag: – Jaha, Alexander Bard följde mig. I kanske två dagar.

Sen känner jag mig alltid värdefull och speciell.
Och då menar jag inte ”speciell”. Även om jag nog är det också.

* Du har inte sett det där avsnittet av ”Vänner” när Rachel säger att Ross ska dricka ett glas flott för att bevisa att han bryr sig om henne va?
(Och det är bara en metafor, så ingen behöver ringa mansjouren)

#30

Kommentera

