Dagens I-landsproblem: dricks

change
Jag har funderat lite på det här med dricks. Jag vet att i Sverige är det inte som i vissa andra länder att det liksom är mer eller mindre obligatoriskt att lämna dricks. De flesta jag känner ger ändå dricks när de åker taxi eller är på en restaurang med bordsservering. Jag brukar på restaurang lämna ungefär 10 procent i dricks och när jag åker taxi avrunda upp till närmaste jämna belopp (mellan 20-40 spänn, lite beroende på hur hög grundsumman är). Egentligen tycker jag att dricks ska vara ett sätt att tala om att man tycker att den som serverar eller kör en har gjort ett bra jobb, varit serviceminded osv. Ett sätt att säga att man är nöjd. Nu är jag tyvärr i det avseendet en tönt och dricksar mest för min egen skull, dvs för att jag inte ska verka snål. Jag tycker att det är lite småjobbigt att gå ut och käka med folk som aldrig dricksar nånsin eller ännu värre de som verkar helt lost och plockar upp andras drickspengar från bordet (om man inte typ växlar) eller drar av från sitt grundbelopp om de ser/hör att andra dricksat. Och innan nån börjar orera om det – nej, det brukar inte vara de som har det knapert, utan tvärtom.

Det är tyvärr väldigt sällan som jag upplever att nån som serverar på restaurang gör nåt utöver det allra mest nödvändiga (och ibland faktiskt knappt ens det) i servicenivå och inte direkt ser sitt jobb som just ett serviceyrke. Det är lite sorgligt, men jag utgår ifrån att många har det som tillfälligt jobb, extrajobb eller helt enkelt egentligen inte tycker att själva bemötandet är en del av kundens upplevelse på restaurang. Eller så jobbar man under skitvillkor och orkar inte vara trevlig. Det kanske handlar om att vi har en annan kultur kring vad service innebär? Jag vet inte.
Men jag går kanske inte på rätt restauranger? Men jag tycker inte att prisnivån på restaurangen alltid speglar hur serviceminded personalen är. Man kan bli nonchigt behandlad på en fin restaurang och få utmärkt service på en sylta. Det är kanske en läggningsfråga? Men det är så pass sällsynt att jag kan bli helt lyrisk när jag varit på en restaurang där maten varit god och personalen DESSUTOM varit engagerad och trevlig. Det behöver inte vara att de fjäskat upp en i brygga precis, bara att de gör lite mer än tar emot beställningen, ställer fram maten, hämtar tallrikarna och tar betalt. Jag är sällan en besvärlig kund, men jag förväntar mig att de ska hålla lite koll på bascis som att ge menyer, komma efter en rimlig stund och ta upp beställningar och då kunna rekommendera saker eller svara på frågor, säga till om maten av nån anledning dröjer, vara lite uppmärksamma under måltidens lopp om man vill beställa mer att dricka eller nåt och sen inte låta en vänta allt för länge efter avslutad måltid innan de är redo att komma med notan. Givetvis är man mer tolerant med dröjsmål om det är få i personalen, mycket gäster och stressigt. Då är det ännu viktigare att kompensera med trevlighet och info.

Jag är av nån anledning en sån som tycker att det är jobbigt att säga till även om jag får fel mat, nåt är kallt eller smakar konstigt eller nåt annat är knepigt. Jag konstaterar mer att ”det här var inte bra” och så vill inte jag gå dit mer. Ändå har jag aldrig blivit otrevligt bemött eller ifrågasatt om jag påpekat nåt, typ som när ens kött är blodigt när man beställt genomstekt eller att besticken är smutsiga eller att man inte fått in nåt tillbehör man beställt. Så jag vet inte riktigt varför jag har så svårt att säga ”ursäkta, men….”. Det är egentligen rätt sak att göra för då ger man restaurangen chans att reparera skadan, annars kan de ju inte veta att nåt blev fel.

Jag tror att det där beror på att jag vid några tillfällen varit med i sällskap med mer…vad ska vi kalla det…kritiska konsumenter, och att jag tyckt att de kanske tagit sina klagomål lite för mycket åt andra hållet. Jag tycker att det är onödigt att gnälla om precis allting och att vara mer besvärlig än man behöver vara. Framför allt tycker jag väldigt illa om folk som är otrevlig mot servicepersonal utan anledning. Känns lite som herrskap och tjänstefolk. Så jag kanske håller igen även på befogade klagomål för att jag inte vill vara en sån kund. Men jag har blivit bättre på det och framför allt att tänka på att huvudsaken är att man sen visar uppskattning om de fixar saker på ett bra sätt.

Det jag egentligen skulle skriva om är min allt oftare uppdykande fundering hur man gör med dricks nu för tiden, rent praktiskt. På  många ställen har de den här nya grunkan där de slår in beloppet och man själv bara slår in sin kod. Ibland är de så här tydliga och slår in notans belopp,  tittar på en och säger ”sen slår du in det TOTALA beloppet här”. Då fattar man ju. Men i andra fall har de redan slagit in beloppet och man bekräftar bara det med sin knapptryckning.
Betalar man med cash är det inga problem, men grejen är att man sällan har cash på sig nu för tiden och alltid bara använder kort och inte ens har småmynt eller nån enstaka sedel i plånkan. När de inte har den där nya grunkan (förlåt, jag vet inte vad den heter) så får man en slip där man kan skriva på ett belopp ”extra”. Heller inga problem. Men nu får man bara ett kvitto. Sen har jag ibland sagt som ”dra det på xxx kronor” när jag lämnar över kortet, så att jag redan lagt till summan för dricksen, men ibland så hinner man inte det eller tror att man får chans till det senare. Plus att nån sa till mig att så ska man inte göra för då blir inte dricksen avskild som dricks. Är det så?
Nu känns det som om det är förvirring varje gång man ska betala nästan. Hur funkar det på detta ställe? När är dricksögonblicket? Jag vill inte fråga eller säga ”jag vill lämna dricks, hur gör jag?”. Det är själva grejen med dricks tycker jag, att man inte gör nån affär (no pun intended) av det. Samtidigt känner jag mig dum om jag ville dricksa och så blev det inte så på grund av att jag inte är hemma på den tekniska förutsättningen.

Är jag en stofil nu som inte fattar? Hur gör ni? Hur ska man göra för minsta möjliga friktion?
Bonusfrågor: Dricksa när man handlar vid bardisken? Dricksa på lunchservering? Dricksar ni vid andra tillfällen (typ hotell, frissan eller andra serviceyrken)? Alltså i Sverige.

#28

2 reaktioner på ”Dagens I-landsproblem: dricks

  1. Jag dricksar nästan aldrig i taxin faktiskt. I Sverige, till skillnad från i USA, klarar alla att leva på sin lön, så jag ser dricksandet som ett rent tack för att någon har gjort ett bra jobb. Om en taxichaufför är extra serviceminded kan hen få lite extra men jag tycker deras priser är så dyra från grunden….

    Däremot när det gäller krogen är jag generös vid bra service och snål vid dålig service. Jag tycker verkligen att folk ska få lite extra för att de gör ett bra jobb, och brukar lägga på 15 procent när jag är nöjd – eller till och med mer om det känns värt det.

    Jag har sällan cash på mig och lider således av exakt problematik som du. Jag brukar faktiskt säga till i förväg om jag vet med mig att jag vill dricksa, och kolla så att det går. Om jag inte är nöjd med servicen får de liksom skylla sig själva tycker jag. Om jag är nöjd frågar jag om det går att lämna dricks vid kortbetalning och det brukar lösa sig på något sätt (har för mig att det funkat på alla ställen eller att den jag ätit med haft cash med sig så att vi kunnat hjälpas åt med dricksen).

    Jag tillämpar samma princip på barer – duktig bartender ska få dricks, ointresserad sådan inte. Lunchservering – inte om det inte är ett fint ställe, har man ätit en trerätterslunch kan det absolut vara värt att dricksa. Jag dricksar aldrig hos frisören (hen är dyr som fan ändå och dessutom känner jag hen privat så det skulle bli konstigt) men om det finns en drickslåda på ett hotell kan jag lägga i pengar där om jag är nöjd.

    • evilbunny skriver:

      Tack för utförligt svar. Tycker egentligen du har rätt i det där med att man bara ska dricksa om man är särskilt nöjd, och satsa lite mer då istället. Ska börja med det.

      Och jag får nog bita i det sura äpplet och säga till när jag vill ge dricks (iaf om jag inte har kontanter) för det blir så konstigt när man snopet sitter där och verkligen fick bra service.

Kommentera

